Gå til innhold

Ville dere begynt med nattbleie igjen..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei jente som er snart 5, som stadig har uhell med tissing, både natt og dag...

Bleie om natta er det bare et par mnd sida vi slutta med, etter hennes eget ønske, og bleien var stort sett tørr etter natta.

Men nå går det alt annet en bra! Kan bløyte senga opptil 3 ganger om natta, og i dag når jeg ser på 2 dyner og en sovepose som må vaskes, så blir jeg bare helt fortvilt.

Får lyst å ta på henne bleie eller nattruse, men ho nekter..

Hva hadde dere gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har akkurat det samme problemet her. Junior er 6 år og har brukt bleie inntil for 3 mnd siden. Da var vi hos kiropraktor og han har nesten ikke uhell elnger.....(litt opp og ned, men ....)

Han har på bleie når vi sover borte, men da uhellene vat hyppigere, hadde han den på hver natt.

Forklar jenta di at dette er noe hun ikke kan noe for selv, og at hun må ha på bleie til kroppen hennes er klar for å slutte.

Alt. kan dere jo forsøke kirop. eller naprapat som mange har hatt veldig gode erfaringer med:-)

Skrevet

først vær sikker på at hun ikke har en infeksjon eller noe annet galt. er hun helt frisk er hun stor nok for avtaler ala tørr om natta i en uke = en eller annen belønning på lørdag f.eks kino/svømming eller noe annet hun liker men ikke gjør for ofte. hvis hun går i barnehage så kan dere si til personalet at de skal sende henne litt ofte på do, og si til henne at dere måtte snakke med personalet om det. ofte er det nok til at de blir så flaue at de skjerper seg

Skrevet

Det sies at man ikke skal belønne barn for ikke å tisse om natte, da dette er noe de ikke kan noe for:-)

Skrevet

Takk, det høres jo interessant ut, men hva gjør en kiropraktor med dette? Må man først ha fått en slags diagnose hos lege, eller noe sånt?

Skrevet

Neida, ingen diagnose eller henvisning. Han vi har vært hos har rettet opp et par skjevheter nederst i ryggen.

Skal forsøke å forklare hva han sa:

Det er to ting man kan gjøre, men ikke begge samtidig (blir som å gasse og bremse på en gang).

Det ene går på det som hjelper blæra å holde på urinen, det andre på det som skal gjøre at man ikke produserer så mye urin om natta.

Prøvde det ene først med gutten vår, (husker ikke hva som var hva), men d et funket ikke.

Så forsøkte han det avdre, og det er betydelig bedring. Har vært og justert en elle to ganger og nå tror jeg vi må ta en tur igjen. Har vel i snitt ett uhell i uka, og det er jo BRA!!! :-)

Når det gjelder naprapat vet jeg ikke for det har vi ikke prøvd (ennå?). Men har hørt om mange som har hatt hell med det etter at kirop. ikke har hjulpet.

Det er jo verdt å prøve i stedet for medisiner.......(det får de ikke før skolealder)

Håper dette var forståelig.

Bare spør hvis det er mer du lurer på:)

Skrevet

kommer ann på om de tisser i søvne eller om de våkner først og lar det stå til. og når de har vært tørre før og så begynner igjen så kan det ofte være at de ikke gidder å gå på do, samme grunn som at de tisser på seg om dagen. er jo derfor man først skal sjekke at unga er friske da.

Skrevet

Tusen takk. Skal undersøke dette, for vi føler vi må gjøre noe. Og legen vi går til har liksom ikke skjønt problemet, og vil ikke gjøre noe før ho blir eldre.

Skrevet

Nei, for innen legevitenskapen er dette ikke et problem før de begynner på skolen:-)

Lykke til:-)

Skrevet

Hvis du mener at hun har behov for å sove med bleie på seg, så skal hun det. Jeg ville ikke ha nølt med å ta på henne bleie igjen, selv om det er en upopulær avgjørelse og mener at dette ikke er noe hun kan eller skal bestemme selv.

Skrevet

Tisser hun på seg så må hun jo begynne med bleie igjen. Hun er stor nok til å vite hva som skal til for å spille å sove med nattebleie, og i det øyeblikket hun igjen kan vise til tørre bleier så slipper hun å bruke de lenger.

Skrevet

Det går an å få lånt en matte som låter når man begynner å tisse.

Niesen min har sånn.

Den vekker resten av huset, men hun som har matten 15 cm unna øret, sover videre.

Skrevet

Tror neppe man får låne en slik alarm til et barn som ikke engang har fylt 5 år enda. Frem til barnet er fylt 6 år anses det nemlig som helt normalt at barn tisser på seg om natten, og dermed sier man ikke at barnet er sengevæter før i denne alderen. Slik alram benyttes jo til behandling av sengevætere og ikke til små barn som ikke er tørre enda. Nei, bruk nå bleier som det hjelpemiddelet det er.

Skrevet

en venninne av meg har samme problemet med sin datter på 5 år...

hun kjøper sånne bleier som gjør at barnet kjenner at hun blir våt, og skal våkne av det... for det er jo ubehagelig...

de kaller det prinsessetruser, og da er det helt greit å bruke de....

Skrevet

Her har vi det samme "problemet" med vår gutt på 5 år.

Vi fikk råd fra helsesøster om å begynne ett belønningssystem, og det har hjulpet hos oss.

Det, i tillegg til at han ikke drikker brus overhode. Ved ett glass brus i løpet av ettermiddagen er vi garantert uhell om natta!

Helsesøster mente det ikke hadde noe for seg å begrense inntak av annen drikke, som vann og saft ol, men brus er bare "avfallsstoffer", så det renner rett gjennom.

Nå er uhellene færre og gutten er veldig stolt de nettene han klarer det og full av pågangsmot etter de nettene han har hatt uhell.:-)

Lykke til!

Skrevet

Du vet jo hva som er best selv, du må bare tørre å stole på din egen dømmekraft. Bare ta på nattbleie igjen du ;o)

Skrevet

Belønningssystem kan være effektivt i mange tilfeller, men det er viktig at man da er 100 % sikker på at barnet kan holde seg tørt. Belønningssystem hos barn som ikke kan noe for at de tisser på seg, virker i mot sin hensikt og får bare barnet til å føle seg enda mer misslykket nemlig.

Skrevet

Å bruke en ekkel bleie blir helt feil syns jeg, det blir jo som å straffe barnet for at det tisser på seg. Jeg ville ikke ha gjort dette om jeg ikke viste at barnet egentlig har kontroll på tissingen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...