Gå til innhold

prekæs! eller kanskje sug lut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har på følelsen at dere kan ribbe. det kan ikke jeg. men jeg har allikevel lovet at det er middagen idag....hva gjør jeg?

svoren er rutet, kjøttet er pepret og saltet.

men det må jo stekes før vi spiser det. har på følelsen at dette kjøttet er sagnomsust....mange hemmeligheter ute og går når det kommer til steking. lyst å dele med meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legg et fat under ribba, så du får en slags kuv på den. (Ribbe nå??? jaja)

Skrevet

men altså...den er helt flat, ingen ujevnheter av noe slag, skal jeg gjøre det uansett? for at fettet skal renne av? hm? dette kan jeg ikke......

ribbe nå ja ;D

forresten, det er tynnribbe....tenkte bare at jeg måtte nevne det i forbifarten

Skrevet

JA...putt et fat under den (før du steker). Fettet renner da av.

-er ikke verdens mester på dette jeg heller da, sjøh! men fatet funker :))

Skrevet

okay! takk for tips. dette blir en bankers;)

øhm, hvor lenge skal den steke sånn omtrent? (ca 2 kg)

Skrevet

Sorry..ragna...hakke peil, men det ser du jo....en time i værtfall

Skrevet

Sett ovnen på 230 grader. Legg en asjett i bunnen på en langpanne, legg ribba over slik at asjetten ligger på midten og sørger for en forhøyning på midten. Da renner fettet vekk, og ribba blir lettere sprø. Hell i 2-3 dl vann og dekk med aluminiumsfolie. Sett inn i ovnen og la det steke i ca 30-45 minutter. Fjern folien og skru ned ovnen til 200 grader og stek videre ca 1 ½ time. Sjekk vannet innimellom, og fyll eventuelt på med vann om nødvendig.

Ribba vil vanligvis få sprø svor av seg selv. Skulle ikke dette være tilfellet kan du sette ribba øverst i ovn under grill eller maks overvarme. Dekk til områder med sprø svor med aluminiumsfolie, så de ikke blir brent.

Ribba taes ut av ovnen og hviles på et lunt sted i minimum 30 minutter - 45 minutter er enda bedre. Da vil væsketapet bli mindre når du skjærer opp. Stekesjyen og fettet fra ribba helles ut av langpanna og over i en liten kjele og kan serveres som stekesjy eller brukes som basis i brun saus.

Detta kan jeg!

Skrevet

Detta kunne du. Sverger forresten til flatribbe. Ribbe med kotelettkam er mye vanskeligere å få sprø. Sikkert pga. høydeforskjellen:)

Skrevet

ja dette kunne du virkelig!

fulgte oppskriften til punkt og prikke (pliktoppfyllende som jeg er) og ribba ble svinegod. forutenom en brent fing, gikk det lekende lett. hadde jeg aldri trodd ;)

fikk t.o.m sprø svor!

tusen takk ;)

Skrevet

Hm, skal vi se:

1. TA PÅ HELDEKKENDE GRILLVOTT

2. IKKE BRENN DEG

3. iKKE TA PÅ NOE VARMT.

Slik lager jeg ribbe, ragna ;)

Skrevet

*hmfr*

men denne skulle du ha sendt for 6 timer siden! da er det egentlig, om man tenker stort, din feil da? HÆ?

Skrevet

Fy feite jeg er dyktig!

Flere som vil ha mat? Har servert snublefot(lillebror), svigerinne, nevø + min egen familie får- i- kål i dag. ALT ble borte.....

*Klapper meg selv på skulderen*

Skrevet

Kommer opp til deg og lager den sammen med deg jeg:o)

Skrevet

Ribbelag i det lutske hjem. Men jeg skjærer bort alt som disser..

Skrevet

Det er mye i det lutske hjem som disser.

Ellers har jeg også spist fårikål på andre dagen. OG jada, den var god, ja!

Skrevet

Service er mitt mellomnavn:o)

Luten

Det var jo det som var tanken da at middagen skulle holde til i morgen også:o/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...