Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2007 #1 Skrevet 10. oktober 2007 Jeg ser flere stygge tilfeller av orddeling på forumet omtrent hver eneste dag.Hva er årsaken til at mange her inne og ellers i samfunnet konsekvent deler opp ord?Det er da ikke noe vi lærte på skolen,det!
Ikkelektuell Skrevet 10. oktober 2007 #4 Skrevet 10. oktober 2007 I så fall er du litt i overkant ivrig. Noen ord skal faktisk deles, av noe mer enn et punktum eller et spørsmålstegn. Mellomromsknappen kan også være din venn!
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2007 #5 Skrevet 10. oktober 2007 Orddeling er et kjent fenomen.Det er ikke noe bare jeg har funnet på å henge meg opp i.Eksempler: ananasbiter deles opp til ananas biter rådyrjakt deles opp til rådyr jakt terrassedør deles opp til terrasse dør smultringer deles opp til smult ringer lammelår deles opp til lamme lår spisestue deles opp til spise stue Har ikke tatt eksemplene herfra,for jeg vil ikke henge ut noen her. Å dele opp ord er i mange tilfeller ikke korrekt.Setningen kan få en ganske komisk betydning hvis ikke leseren legger godviljen til.
Ikkelektuell Skrevet 10. oktober 2007 #6 Skrevet 10. oktober 2007 Ok, jeg tar frem teskjeen; Mange orddelingsfeil her i verden, ja, men dette er vel ikke akkurat korrekt bruk av mellomrommet, dette heller: "korrekt.Setningen" "herfra,for" "fenomen.Det" "i.Eksempler" Si meg, er antennene dine litt amputerte, eller er du dyktig til å late som?
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2007 #7 Skrevet 10. oktober 2007 Særskriving heter det visst egentlig,men kalles på folkemunne for orddeling.
Ikkelektuell Skrevet 10. oktober 2007 #8 Skrevet 10. oktober 2007 Du hadde meg nesten et øyeblikk der!
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2007 #9 Skrevet 10. oktober 2007 Jada,jeg vet at det skal være mellomrom,men av en eller anne grunn har jeg aldri vent meg til å bruke det når jeg skriver innlegg.Når jeg skriver i word bruker jeg mellomrom etter komma og punktum eller annen tegnsetting.Jeg bruker også mellomrom hvis jeg skriver viktige brev eller mailer. Jeg har aldri påstått at jeg er perfekt selv.Jeg peker på et fenomen jeg synes er merkelig og spør hva det kommer av.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2007 #10 Skrevet 10. oktober 2007 Jeg er faktisk helt enig i dette med orddeling, og det finnes en veldig enkel og grei regel å følge: Uttaler du det som ett ord, skrives det som ett ord. For øvrig er de feilene Jeab påpeker bare alminnelige skrivefeil det er veldig lett å dra med seg når man skriver (bommer på mellomromstasten) og har ikke noe med skrivefeil å gjøre. Orddeling er imidlertid uriktig grammatikk, og kommer veldig ofte av at Windows' tidlige versjon av word automatisk splittet opp sammensatte ord, såvidt jeg har blitt fortalt. Nå gjør det ikke det lenger, men orddelingen har blitt hengende igjen hos mange. For øvrig: Ikke hvært, men hvert (i betydningen "hvert eneste") ikke ijen, men igjen ikke værst men verst Selvsagt er det lett å trykke feil, og det er jo i og for seg ikke så nøye her inne - men det er faktisk ganske viktig å ha korrekt grammatikk når man skriver f.eks jobbsøknader, brev til det offentlige mv. Den som leser det danner seg ofte et inntrykk av deg på bakgrunn av hvordan du skriver
77Janne Skrevet 10. oktober 2007 #11 Skrevet 10. oktober 2007 Sitat: "Orddeling er imidlertid uriktig grammatikk, og kommer veldig ofte av at Windows' tidlige versjon av word automatisk splittet opp sammensatte ord, såvidt jeg har blitt fortalt." Det er riktig som anonym over her skriver. Nå splitter ikke word automatisk ordene lenger, men du får rød krøllstrek under sammensatte ord som du ikke har lagt til i egen ordliste. Dette kommer av at word opprinnelig har et engelsk skrive- og retteprogram og på engelsk er det IKKE riktig å sette sammen ord. Ladies shoes på engelsk, damesko på norsk! Når vi i dag er blitt så vant til å bruke pc hver gang vi skal skrive noe stoler vi også på at pc'n kan rette alle skrivefeilene våre, noe den faktisk ikke gjør. Derfor har veldig mange ordelingsfeil. Dette ser jeg daglig i jobben min hvor jeg har kontorlærlinger. Jeg må alltid gå gjennom skrivene til nye lærlinger for å påpeke ordelingsfeil som for eksempel: sove rom fiske utstyr telt tur Fordelen er jo at når jeg har gjort det noen ganger er de oppmerksom på det og finleser dokumentene selv for å luke ut feil.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2007 #12 Skrevet 10. oktober 2007 Må si meg enig her.. Synes faktisk det er litt leit.
Ikkelektuell Skrevet 10. oktober 2007 #13 Skrevet 10. oktober 2007 "For øvrig er de feilene Jeab påpeker bare alminnelige skrivefeil det er veldig lett å dra med seg når man skriver (bommer på mellomromstasten) og har ikke noe med skrivefeil å gjøre. " Nå er du på jordet. Les HI sine innlegg en gang til, så skjønner du meg. Når det "bommes" konsekvent og fullstendig uten unntak så er det en feil som nesten er verre enn orddelingsfeil, fordi førstnevnte er en følge av ren latskap og stygge uvaner, og ikke manglende kunnskap slik orddelingsfeil ofte er. Orddeling er for øvrig en uting, men skal man pirke bør man renske egne innlegg for idiotiske feil (les: manglende vilje til å bruke mellomromstast) først.
tertilus Skrevet 10. oktober 2007 #14 Skrevet 10. oktober 2007 Jeg tror at orddelingsfeil ble mer vanlig etter at mobilen gjorde sitt inntog for fullt. Veldig mange som har utviklet sitt eget SMS-språk, spesielt unge mennesker.
Mininni Skrevet 10. oktober 2007 #15 Skrevet 10. oktober 2007 Det er sant - men faktisk har SMS også hatt positiv effekt for dem som har dysleksi eller ellers leser og skriver lite. Men det blir interessant å se hva det gjør med språket etter hvert. I det yrket jeg har er det veldig mye brevskriving, og det er veldig viktig hvordan man uttykker seg - det må være formelt og korrekt. Orddelingsfeil og stavefeil, og ikke minst (overdreven) bruk av utropstegn i formelle brev gjør noe med helhetsinntrykket. Men heldigvis er det ikke alle som trenger å skrive formelle brev så ofte. Liker man ikke å skrive og ikke gjør det så ofte, kan jeg godt forstå at man ikke orker å bry seg om alle grammatiske regler hele tiden. Men det er uansett greit å kunne korrekt grammatikk til man trenger det - som det sto ovenfor, et godt eksempel er jobbsøknader. Jeab har i og for seg et poeng i at det er greit å passe på seg selv først, og her inne må man i alle fall passe seg for å kritisere noen uten selv å være temmelig ufeilbarlig Men selv om dette jo er kranglesidene, så kan det vel være lov med konstruktiv kritik uten at man må lete etter feil hos de andre? Nå får jeg avslutte med at jeg sikkert har skrivefeil i dette innlegget, men det får dere i såfall unnskylde meg
Ikkelektuell Skrevet 11. oktober 2007 #16 Skrevet 11. oktober 2007 Jeg lette ikke etter feil i HIs innlegg - det var faktisk helt unødvendig, ettersom de var så åpenbare. Jeg skjønner bare ikke at man klager på andres udugelige rettskriving, og så slurver man selv fordi man har "vent seg til" å skrive sånn. Effekten av den "konstruktive kritikken" forringes da kraftig i mine øyne. Men nå driver ikke jeg med unødig deling av ord, heller. :-)
(0_o) Skrevet 11. oktober 2007 #17 Skrevet 11. oktober 2007 http://folk.uio.no/tfredvik/amo/ Du får melde deg inn her da, vetth.... ;o)
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2007 #18 Skrevet 11. oktober 2007 http://folk.uio.no/tfredvik/amo/ eller ta en titt på denne og se hva ordeling gjør....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå