Gå til innhold

Sier dere vovve, gakkgakk, pus osv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller sier dere hund, fugl og katt?

Kan jo begynne å lure på om foreldrene faktisk bruker dette i dagligtalen når store unger (snakker 3år++) fortsatt refererer til dyr med lydene disse lager. Her har vi hatt katt, hund og fugl fra dag èn, selv om de første forsøkene ble til tatta, unn og uggel. ;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg sier kattepus/pusekatt og bissevovs

sier fugl

men dette er ikke noe jeg sier bare til emilie men dette er de ordene jeg bruker hele tiden:)

Skrevet

Helt enig med deg. Ingen grunn til å lære ungene disse teite ordene. Vi sier hund,katt osv. Men vi sier også katten sier mjau osv.

Skrevet

Ja slik jeg mener, hunden er jo ikke vovvov, men den sier vovvov. Syns det er rimelig fjernt når 6åringer snakker om at "vovvoven til bestemor heter Kjapp", eller "pippipen svømte på vannet"... Mye man skal henge seg opp i!

Skrevet

Enig med deg, HI.

Må jo bare lære ting to ganger da. Er jo dumt.

Skrevet

Vi sier hund, pus eller pusekatt (fordi jeg sier det selv, men jenta vet at det heter katt...) og fugl. Eneste unntaket er at anden i badekaret (sånn gul i plast) heter bade-gakk-gakk.

Skrevet

Har aldri skjønt vitsen med å gå unødvendige omveger. Klarer ungen å si gakk-gakk, vov-vov ol, så klarer den å lære seg and, hund osv også. Så hvorfor ikke kalle dyrene ved sine rette navn. Ingen vits i å lære barna baby-språk, er min mening.

Skrevet

Det går som regel i de "ordentlige" ordene hos oss også, men det HENDER at det glipper litt. Men 3-åringen vår sier hund og fugl og pusekatt/katt, så jeg er ikke bekymret for vesla heller (:

Skrevet

Men jeg sier da pusekatt/kattepus om katt jeg da. Og da er ikke "pus" så veldig dum betegnelse, hadde jeg kalt den "mjaumjau" så hadde det vel vært det samme som dere mente om de andre orda?

Skrevet

Ja, jeg har brukt ordene vovvov osv. når jeg snakka til sønnen min som liten. Og han har ikke hatt noen problemer med det. Nå er han snart ni år, og har fremdeles ikke tatt skade av det. Klart at man må lære dem de riktige dyrenavnene etterhvert. Men de tar heller ikke skade om man sier gakkgakk i starten ;) Synes det er tull å diskutere dette. Foreldre må si det de vil til barna sine.

Det synes jeg, men så er jeg da også en erfaren mamma ;)

Skrevet

jeg sier begge deler... men merker at lillegutt tar etter hva dyra egntlig sier.... kua sier møøø, derfor sier han mø når han ser bilde av kua, men jeg sier at der er kua.

sier jeg, se der er en hund, så sier han vov vov, for det har han hørt hunden si.... (men selvfølgelig vi har jo vært med på å lære han hva de ulike dyra sier....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...