Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2007 #1 Skrevet 10. oktober 2007 Etter noen diskusjoner i venninnegjengen sitter jeg noe forundret tilbake og funderer over hva vi legger til grunn for å kalle foreldrene våre "gode besteforeldre". Her har besteforeldrene passet nurket ca 5 ganger på 1 år, noe jeg synes er helt passe. Det er vi som har fått barn, og vårt ansvar å passe ham. Besteforeldrene ser ham allikevel 1-2 ggr pr uke, men da er vi sammen alle sammen og koser oss. De andre venninnene mine lurer på om jeg ikke er "skuffet" over foreldrene mine som ikke "stiller opp" mer. Disse venninnene har 1-2 barn selv og synes det er forferdelig slitsomt å være hjemme med begge uten hjelp av foreldre til legging, bhghenting etc (altså hvis mannen er borte en dag/kveld). Moren min fnyser og kaller disse venninnene mine bortskjemte.Hva synes dere? Hvor mye kan man kreve av foreldrene sine, og hvor mye skal man kunne klare selv som 30-årig 2barnsmor?
fleXibel Skrevet 10. oktober 2007 #2 Skrevet 10. oktober 2007 He he.. Da er det nok venninnene dine bortskjemte ja.. Er jo de som har valgt å få unge, er dems ansvar og ikke dems rett å pålegge slike forventninger av foreldre/svigers. Moren min hadde 3 små (jeg er 18 eldre enn den første av de 3..) i en alder av 40, (da var de 4, 2 og en nyfødt). Mannen hennes jobber så og si døgnet rundt og hun klarte seg fint uten sine foreldre/svigers. En må bare planlegge og prioritere bedre og ikke tro at foreldre og svigers kun puster for å stå på pinne for en ang barnepass o.l. Jeg har klart meg fint uten annen barnepass enn max 2 t da jeg var i intervju.. (har ei på 21) da foreldrene mine bor så langt unna at vi ser de så sjelden og svigers er ikke så ivrige på snupp at det gjør noe. Men det er noe som er helt greit for min del da vesla er mitt og min manns ansvar og ikke for noen annen å ha.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2007 #3 Skrevet 10. oktober 2007 Hvilken betydning har familien for dere! Godt spørsmål dette her. Er gode besteforeldre kun gratis barnevakt? Selvfølgelig er ungene foreldrenes ansvar, når en først setter barn til verden. En storfamilie kan også være et nettverk, hvis en er så heldig at en har foreldre,søsken og tanter etc. Men nettverket må en selv være med å bygge. Jeg ville heller spurt disse unge mødrene som forventer hyppig barnepass: Hva gjør du for å glede besteforeldrene? Å bygge gode relasjoner er å gi og ta. Er det sånn at besteforeldrene kun ser ungene når foreldre trenger barnevakt. Da vil jeg si at du BRUKER de. Mine unger har hatt et usedvanlig godt forhold til besteforeldre på begge sider. Ingen forskjell på farmor og mormor. De kom hjem til oss når ungene var syke. De hadde ungene når vi reiste bort noen dager. Og det var med god samvittighet vi lot de være i bestemors varetekt. Men vi gjorde selvfølgelig noe til gjengjeld! Vi tok de med på søndagstur og bad de på middag en gang i blant. Og da inviterte vi alle. Det er ikke så viktig hva en serverer, og hvor flott middagen er. Bare at en gjør det. Det er signalene en sender som betyr noe. Jeg ser av artikler i ukepressen, at mange av dere unge foreldre ser på venner som viktigere enn familien. Og da lurer jeg på om dere har tenkt igjennom følgende sider ved livet! Er det venner som kommer dere til unsetning når dere trenger hjelp? Er det venner som stiller opp på julaften når du blir gammel og kanskje litt alene? Hvis noe skjer med deg, som alvorlig sykdom eller død, hvem skal være der og gi ungene tilhørlighet til en familie? Er det venner, som har sin egen familie? Venner kan forsvinne ut av livet,men familien vil alltid være der. Jeg tror det er viktig å tenke litt i gjennom livet. Ikke bare på dagen i dag,og dine behov for denne dagen. Er så heldig å ha svigermor i livet mitt fortsatt. Og henne tar vi vare på, for alt hun er og alt hun har gitt.
ettie Skrevet 10. oktober 2007 #4 Skrevet 10. oktober 2007 "Jeg ville heller spurt disse unge mødrene som forventer hyppig barnepass: Hva gjør du for å glede besteforeldrene?" Dette er vel ikke snakk om unge mødre. Men voksne damer i 30årene. (eller har jeg misforstått HI helt?)
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2007 #5 Skrevet 10. oktober 2007 Hvor mye besteforeldre passer kommer an på besteforeldres alder og helse, og avstand. Man kan ikke forvente så mye av besteforeldrene, men jeg synes de bør stille opp for sin egen fornøyelses skyld, og hvis det er krise i småbarnsfamilien. Jeg hadde syntes det var for mye med barnepass 1 gang i uka.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2007 #6 Skrevet 10. oktober 2007 venninnene dine er nok bortskjemte. synest dine foreldre høres ut som "normale" besteforeldre. jeg synest personlig besteforeldre har gjort seg fortjent til å kose med barnebarn noen timer (så lenge de vil) og så kan foreldrene ta over når leggetid / mating etc skal gjøres. og når de ønsker å være barnevakt, skal de få lov (eller hjelpe til dersom det er behov innimellom). besteforeldre er ferdig med å "oppdra barn", la de få slappe av og kose seg og hjelpe til når det passer / er behov.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2007 #7 Skrevet 11. oktober 2007 Jeg er helt enig med siste anonym her, godt å høre at det ikke bare er meg som tenker slik. Og ja, det er snakk om jenter i 30-årene, ikke tenåringsmødre. Påfallende at en over her tar det for gitt at det nødvendigvis må være "de unge" som ber om hyppig hjelp. Kanskje på tide å tenke litt over egne fordommer? HI
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2007 #8 Skrevet 11. oktober 2007 Sorry hvis jeg har fornærmet noen ved å kalle 30 åringer for unge mødre. Men jeg oppfatter altså 30 år som ung i alder. Ikke å forveksle med umodenhet. Det tror jeg ikke at jeg har beskyldt noen for. Men jeg skulle ønske dere hadde kommentert innholdet i det jeg skriver. Er forresten enig at det beste er å få et naturlig forhold til å la besteforeldre kose seg med barnebarn ,også på egne premisser. Da er det lett å be om hjelp når det trengs. Det er det som er kjærlighet.Å sette sine egne behov og planer litt til side en gang i blant,for å hjelpe eller glede andre. For eksempel la besteforeldre ha ungene på ovenatting, eller ta de med på noe hyggelig. Det er ikke bare besteforeldre som koser seg. Unger som får lov til å ha et godt og nært forhold til sine besteforeldre profilerer sterkt på det. Å starte egne aktiviteter en gang i uka, som gjør at en er nødt til å ha barnevakt ,er allt for mye etter min mening. Det kunne jeg gått med på for en begrenset periode, hvis det var noe seriøst og viktig. Samarbeid over generasjoner.
Fantasiløs m/ 2 vakre gutter Skrevet 11. oktober 2007 #9 Skrevet 11. oktober 2007 Såpass ja! Nei, mye barnevakt er ikke lik gode besteforeldre! Mamma og pappa har passa junior en del, av ulike grunner, og det er vi så glade for! Svigers har ikke passa han, også av ulike grunner, men ser IKKE på dem som noen dårligere besteforeldre av den grunn! Det jeg legger i gode besteforeldre, er at de bryr seg om og er glad i junior! Ikke hvor mye de er barnevakt!
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2007 #10 Skrevet 12. oktober 2007 Jeg takker og bukker for at du ser på meg som ung mor når jeg er i 30-årene, det har jeg vel aldri opplevd før Forøvrig er jeg helt enig i det du skriver, man må gi og ta for at et forhold skal bli godt, dette gjelder også til besteforeldre.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2007 #11 Skrevet 13. oktober 2007 Sånt blir jeg litt matt av og....jeg er ofte alene med tre søte små, det kunne da ikke falt meg inn å be om hjelp til kveldsstell o.l for det? Vi ber om barnevakt dersom vi er bedt på fest eller begge skal på foreldremøte feks. Eldstemann er 8 nå, har aldri fått hjelp til å hente i bhg eller til å legge de...men vi har veldig snille besteforeldre på begge sider, vi ser de ikke så altfor ofte, men sånn er det i en travel hverdag! Det går altfra en til tre uker mellon når vi ser de, men de stiller alltid opp når vi trenger barnevakt (ikke så ofte), de tar gjerne med barna på ting eller kommer på besøk. Min svigerinne bruker moren sin til , i mine øyne, utrolig mye. Tror nesten ikke hun klarer å begge barna sine alene jeg..:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå