Gå til innhold

Dere som har babyer som sover ganske greit om natten..

Anbefalte innlegg

Skrevet

kan ikke dere fortelle litt om deres rytme? Når sover barnet? Hvordan ammer dere om natten? Bleieskift og rap om natten?

Jeg har ei skjønn lita jente på seks uker, som styrer alt for mye om nettene. Siden hun har en storebror som går i barnehagen, trenger jeg litt ro om nettene, da dagene går for fort.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta mi har sovet gjennom siden hun var 2,5 mnd. Hun sluttet med nattamming av seg selv. ammet mye på kvelden. Kanskje det gjorde susen? ikke vet jeg. Sover 3 timer ca 10- 13 og 2 timer ca 16-18. Legger hun 10 for kvelden.

Skrevet

Hopp over raping og bleieskift på natta. Det gjør jeg med min gutt på 2 mnd. Den fungerer helt fint. Og så synes jeg det er best å ta han opp for å amme før han er helt våken og illsint. Han ligger og maser en stund før han våkner helt. På denne måten klarer vi oss med 15-30 min en gang i løpet av natta.

Skrevet

Sønnen min sov over natta fra ca 10 ukers alder, og det styrte han selv. Før det var han mye urolig om natta. Har nok noe med at så små babyer ikke skjønner forskjell på dag og natt enda. Han kunne finne på å være lys våken etter mat om natta og ligge og bråke slik at vi ikke fikk sove. Du kan ihvertfall prøve å roe det med å ikke skifte bleie om natta hvis han ikke har bæsjet, og holde belysningen på et minimum og ikke snakke til ham.

Men, som du sikkert har fått høre endel ganger: Det ordner seg etterhvert som de vokser til. Men det trenger ikke være kjempelenge til han skjønner mer forskjell på natt og dag og roer seg fortere på natta etter mat, eller sover over måltider.

Var ikke mye hjelp i dette, men det kan ihvertfall være en sår trøst at det er helt normalt at babyer bråker og tuller om natta når de er så små og at det snart går over. Lykke til videre, håper det ikke sliter deg helt ut...

Skrevet

snuppa her har sove natta gjennom sidan ho var ca 1 mnd :)

då legg ho seg mellom 21 og 22 og so søv ho til ca klokka 6 og så får ho pupp og so søv ho til ca 8-9 :) og då står vi opp, så får ho flaske, og so søv ho en liten time så eg får stelt meg....

når ho er oppe klokka 6 så får ho berre pupp, eg ammar liggande i senga så då sovnar ho som regel ved puppen og så løftar eg ho opp i senga si igjen......

med mindre eg også sovna, då ligg vi side ved side og søv ;)

Gjest Hello Alicja, are you a car?
Skrevet

Jenta mi har alltid sovet hele natten..

Jeg bader henne 2130, mater henne 2200.. Så legger jeg henne og synger en sang og slår av hovedlyset.. Så sover hun til 10.. eller.. i dag sover hun til 11 tydeligvis ;)

Skrevet

Masse amming på kvelden har gjort susen for oss. Jo mer han har spist, jo lengre har han sovet :)

Og når han har våknet: masse kos men ikke noe snakking.

Det går bedre etter hvert!

Skrevet

Man får gärna intrycket av att det är mer vanligt att bebisarna sover genom hela natten när de är 2-3 månader, än att de inte gör det. Det är få som gör det när de fullammas. Problemet blir väl när de är mycket vakna efter amningstillfällena och det tar lång tid innan de somnar om. Då blir man ju så trött så trött!

Inget bleieskift om det bara är tissebleier. Ingen raping heller. Har intryck av att hon inte sväljer lika mycket luft när vi ligger och ammar. Jag stressar i alla fall inte med att hon helst ska sova hela natten igenom denna gången, mot vad jag gjorde med det första barnet. Men så somnar hon ju också om direkt efter att hon har fått mat, och då går det ju liksom an:)

Skrevet

Takk for kjempefine innlegg. Jeg vet at det vil gå over, siden nr.1 også var en sånn type som skulle ha mat hver andre time. Men denne jenta styrer mye mer. Jeg ammer liggende og hun sovner ved puppen. Våkner etter en liten stund over at hun "kjører heis med melken" og er helt tett i nesa. Helt umulig å få en rap, men hun sover ikke godt hvis ikke. Vi holder ofte på så lenge at hun vil ha mer mat, ei slik økt kan ta to timer ............. :-( Har også prøvd å stå opp og amme i stol, men fortsatt lite med rap på natta. I natt sov jeg med henne på brystet, mens jeg satt. Hun ble ammet tre ganger fra tolv til seks.-( !!!

Skrevet

Vi har gode rutiner for den lille, og det tror jeg gir et godt utgangspunkt for at de skal sove lenge om natten. Vi har fast kveldstell rundt klokka åtte hver kveld. Deretter er han våken til ti-elleve tiden. Han får godt med pupp før han legger seg. Da sover han som regel (bank i bordet) til 05.30-06.00. Da pleier han å få litt pupp før han sovner igjen.

Med mine barn har jeg fra to måneders alder, sluttet å skifte på dem om natta. Og da har de også sluttet å bæsje på seg. Når du skifter bleie om natten er det viktig å hjelpe barnet å skille mellom dag å natt, ved at man gjør det gjerne i dempet belysning, gjerne på soverommet. Og skift bare når det er aller nødvendigst.

Amming/mating bør også skje på soverommet i dempet belysning eller i mørke. Har veldig sjeldent barnet til å rape om natten, men lar han sovne og få ro (strider vel imot alt av lærebøker, men det funker her ;)). Men har man en baby som plages med luft, bør man vel la det rape.

Nå er min baby snart 2,5 måned, men din er enda litt yngre, så det kan ta enda en stund før hun vil sove mer. Dessuten er jo barn forskjellige, noen sover hele natten fra dag en, mens andre holder styr med foreldrene til de er over året og vel så det. Men dette er altså hva vi har som kvelds og nattrutiner og det har funket bra hittil!

Lykke til!

Skrevet

begynn med å markere forskjellen på dag og natt, og lage rutiner som noen sier her

jeg markerer ved å ta på pysjamas fra de er bittesmå, gardinen for bare bittelitt lys på, rolig, ikke masse lyder (full ges på annlegget osv) konsentrerer meg om å fremstå som "trett" selv, puster litt tyngre med vilje og snakker med lav og kjempemyk stemme

bærer og går ikke (med mindre det er krise) prøver å roe ned mens vi sitter eller ligger i storesengen.

er det krise, tar jeg henne likevel ikke ut av rommet men går da med henne der inne- er litt sta, og må på en måte "tvinge" på henne inntrykket/forskjellen på natt og dag

vi har aldri brukt noe som i det hele tatt ligner på en skrikemetode en gang, hun er nå 4 mnd. og i natt faktisk, sov hun fra kl 19 til 7!!!!! (må skrive på kalenderen)

hun sovner av seg selv om kveldene og gjort det siden hun var ca 2 1/2 mnd (litt "kjipt" da jeg egentlig har lyst å ligge å kose med henne) men hun blir liksom urolig om jeg legger meg attmed henne, men går jeg ut av rommet bruker hun som regel bare et par min på å sovne (!!!!!)

da pleier jeg å "sitte smokk-vakt" utafor døra, og MED EN GANG jeg har hørt henne lage antydninger til sutrelyd har jeg gått inn og puttet tutten i. som regel et par ganger jeg må inn å plugge i, men da sovner hun også da- veldig fort

(synest det er helt utrolig, var ikke så enkelt med storesøster)

jeg har en teori om at det kan ha med å gjøre at jeg aldri har latt henne ligge å skrike + at hun samsover med oss:) og gjort det hver eneste natt siden hun var født. og selvfølgelig markering av forskjellen på natt/dag, og rutiner rundt legginga (hun legger seg i 7 tida hver kveld)- for at jeg skal vere klar til å legge storesøster i rimelig tid:)

Skrevet

men jeg må jo selvfølgelig tilføye noe viktig her da... de første 2 mnd var helt kaotiske... hun hadde kollikk og skrek som regel til 4 om natta(!!!!) var helt aldeles jævlig, (mest for henne selvfølgelig) siden storesøster sto opp i 7 tiden uansett..

og den tiden var vi i stuen og gikk frem og tilbake og "herjet på" for å få henne til å slutte å grine.

hun var ca 2 mnd da vi kom på at det er jo noe som heter minifom (herreguuud, hvorfor det tok SÅ lang tid å komme på det? kan jo bare skyldes MANGEL på søvn...)

og da sa jeg til gubben, at NÅ, skal vi lage rutiner her, og gjøre forskjell på dag og natt. vi fikk et nytt liv:)))

lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...