Marimekko ♥2 gutter♥ Skrevet 10. oktober 2007 #1 Skrevet 10. oktober 2007 Er ikke så stødig på prosent regning lengre...
bambi på isen Skrevet 10. oktober 2007 #3 Skrevet 10. oktober 2007 14!! Du ta 70 å deler det på 1.25, eller så slår du inn 70-20% på kalkisen, så får du svar 56!! 70-56 er 14:-)
It's all about me Skrevet 10. oktober 2007 #4 Skrevet 10. oktober 2007 Hvorfor dele på 1.25??? Den har jeg ikke fått med meg, he he. Men den enkleste måten er vel 70 * 0.20..... = 14
SaftSuse *Overtid* Skrevet 10. oktober 2007 #5 Skrevet 10. oktober 2007 Eller man kan tenke som så at 10 % (som pleier å være ganske greit å regne ut )), er 7 og så er det bare og doble,og da er 20 % 14 )
hurra og hei! Skrevet 10. oktober 2007 #6 Skrevet 10. oktober 2007 Eller bare tenke at ti prosent er 7 - da er 20 prosent to ganger det - 14
bambi på isen Skrevet 10. oktober 2007 #7 Skrevet 10. oktober 2007 Er sånn vi regner bort momsen på alt her oppe hos oss, skrev jeg 1,25 oppfor, skulle selvsagt være 1,20 på det regnestykket (flauuut :-)), litt fjern for tia!!!!!!
bambi på isen Skrevet 10. oktober 2007 #8 Skrevet 10. oktober 2007 Se der ja, gammel vane er vond å vende, i dette tilfellet skulle det jo selvsagt være å dele på 1,20 (vi deler på 1.25 for å få bort momsen på ting her oppe hos oss) Det var ikke et forsøk på å forvirre deg:-)
snartmammapåny Skrevet 10. oktober 2007 #9 Skrevet 10. oktober 2007 Kan lære deg min måte å regne prosenter på. Tenk prosenten av 10, 100 eller 1000 osv. alt etter hvor stor summen du skal regne prosent av er. Altså 20% av 10 er 2 20% av 100 er 20 20% av 1000 er 200 SÅ er det bare å gange det opp med det tallet du har. Det er foreksemper syv tiere i 70. Så da ganger du 2 med 7 og får 14. Når man gjør det slik så er det lett å ta prosentregningen i hode. om du foreksempel skal regne 30% av 2276kr så er det lettest å runde av beløpet til et rundt tall. fx 2300 Så tar du 30% av 1000 som er 300kr. og 30% av 100 som er 30kr. I denne summen har man 2 tusenlapper(rabatt 300) og 3 hundrelapper(rabatt 30). Så da blir svaret 300+300+30+30+30 Altså 690kr Finnes utallige måter å regne prosenter, dersom jeg har kalkulator i nærheten så bruker jeg å gange beløpet enten med 0,(prosentsatsen), fx 0,2 da får jeg selve rabatten. Eller så ganger jeg beløpet med 0,8 da får jeg hvor mye summen man skal betale er. LItt usikker på om dette ble forståelig jeg da... men forsto det iallefall godt selv inni mitt lille hode;) hehe
It's all about me Skrevet 10. oktober 2007 #10 Skrevet 10. oktober 2007 Men 70 delt på 1.20 blir jo 58.33333333333333 Skjønner fremdeles ikke jeg :o/
bambi på isen Skrevet 10. oktober 2007 #11 Skrevet 10. oktober 2007 ja,ja ser hun har fått mange gode svar her!! Men det er slik vi gjør på jobb!! Skal sjekke neste gang jeg skal trekke momsen bort om det blir samme svar med å dele på 1.25 som det blir med å ta -25% på kalkisen!!!! Men det enkleste er jo å ta -20% på kalkulatoren da:-) Forsatt flau og blond!!!!!!!!!!
grå :) Skrevet 10. oktober 2007 #12 Skrevet 10. oktober 2007 70/5 eller bare ta det på google.com er du snart forvirra nok nå?
rosa og en blå Skrevet 10. oktober 2007 #13 Skrevet 10. oktober 2007 70 * 0.20.. enklere er det ikke, ta alltid summen og del med prosenten med 0 fremmom. eneste matta eg kan. haha..
Turtle Skrevet 10. oktober 2007 #14 Skrevet 10. oktober 2007 guriland............. er det rart vi(norge) sliter med matte lol ok her er min måte på så enkle tall....... 20*70 fjern nullene bak 20 og 70 og plutselig ble det 2*7 som er 14 samme med f.eks 40% av 120 4*12 som er 48 70% av 500 7*50---> 7*5=35 pluss nullen bak 50=350
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå