Gå til innhold

Gniten samboer...... trenger litt råd her nå.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Takk for det.....trenger nok sikkert litt hjelp ja, men mye av den her og,

Har ikke peiling på hvem jeg skal kontakte men skal begynne å undersøke i morgen.

Forferdelig trist å høre om din mor.

Og spesielt i så ung alder.

Håper det går bra med deg/dere.

Skrevet

ta kontakt med ppt i haugesund, de kan hjelpe deg i gang med spes.ped. tjenesten du trenger, mulig de også kan være behjelpelig med bgh-plass til den som trenger ekstra. hvertfall kommunale barnehager er pliktig til å ta inn barn med spesialbehov også utenom vanlig opptakstid, så den plassen er du omtrent sikret. og det er nok mulig å finne en dagmamma til den andre om du ikke får bhg plass med en gang eller så kan du jo få kontantstøtte til du får plass. du vil få overgangsstønad, stønad til pass av barn(ca 60% av utgiftene) og for all del.......... IKKE ha privat avtale med snart x'n om barnebidrag, betal heller de 800 de koster å få trygdekontoret til å regne ut og trekke han automatisk. høres ikke ut som han kommer til å betale frivillig. mulig du også kvalifiserer til bostøtte når du blir alene.

Skrevet

Ring barnehage kontoret i Hgsd i morgen. Det skal åpnes en ny barnehage i slutten på året i Skåredalen. Tror de har flere ledige plasser. Vet også at flere andre bhg har ledige plasser. Barnet som trenger hjelp vil selvsagt få det her også. Kommunen skaffer spesial pedagog.

Skrevet

takk for det:) ja, vi har det greit etter forholdene. lillejenta på 9 mnd hjelper oss videre. håper du kommer deg fort ut.. er ikke bra å leve i et slikt forhold, hverken for deg eller barna dine. jeg har også flyttet en del, men har ikke tatt noen skade av det. brna dine har det bedre med en mor som har det godt:) lykke til.. og om det skulle være noe, så heter jeg snupp & mamma så bare til å etterlyse meg her inne:)

Skrevet

Problemet er kanskje at jeg må være registert i folkeregisteret i Hgsd for å få hjelp av dem, men skal høre med dem i morgen ja.

Takk for hjelp or råd dere.

Skrevet

Hei, du - dette var grusomt å lese!

Håper du får orden på dette, for slik kan du ikke ha det. Synes nok at avgjørelsen om å flytte virker riktig!

Jeg vil bare spørre om du er helt sikker på at ikke ting kan ordnes i Haugesund på forhånd?! Jeg har et vennepar som opplevde noe lignende (har også barn med spesielt behov) - og de fikk ordnet absolutt alt FØR de flyttet! Dette må du undersøke skikkelig!

Lykke til, og her kommer en trøsteklem!!

Skrevet

For meg virker det som at han gjerne vil ha kontrollen i forholdet, og har den med hjelp av økonomi. Jeg må si det som det er, at jeg er gift med en mann og han eier ingenting i utgangspunktet. MEN vi deler på likt alt, alt som er mitt er hans. Og vi prøver jo å trygge hverandre uasnett hvem som eier eller ikke. Er man gift så er man gift. Som samboere har man jo omtrent samme rettigheter i dag. MEN det virker ikke som han er villig til å hundre prosent hengi seg til forholdet, derfor sikrer han seg selv økonomisk. Jeg vet selv hvordan det føles, og "ta sjansen" på at dette forholdet varer livet ut, og også skrive mannens navn på huset, selv om jeg i utgpktet eier alt. Men samtidig er det en del av det å faktisk vise den andre parten at man satser. Ville jo vært galt ovenfor mannen min at han etter kanskje femten års ekteskap, og vi flytter fra hverandre, så har han betalt for seg og delt på alle utgiftene, men sitter ikke igjen med noe! Det er jo rett og slett frekt! Jeg synes du ikke skal finne deg i dette. Ikke bare det at du blir "underkuet" men du lærer også ungene dine å finne seg i sånt, er det noe du vil? Nei, jeg synes du skal flytte ut. Sikkert vanskelig for hun eldste, men å være med alene med tre små, det klarer du garantert! I det du blir alene og slipper dette stresset, vil du merke at hverdagene faktisk blir lettere. Og han må jo da betale barnebidrag. :o) Hvis han truer med barnevernet, har han noe på deg da? Vær han i forkant, ikke gå på truslene hans. Blir utrolig provosert når jeg leser sånt.

Synes det er greit hvis han tjener mer enn deg at han har litt mer å rutte med, men at dere har en felles regningskonto, det bør absolutt være fornuftig, og ikke være en grunn for at samtalene slutter opp i en måned. Det er jo rett og slett bak mål. Sånn jeg leser dine innlegg, så beklager jeg, men han virker ikke til å være 100 prosent engasjert i noe annet enn seg selv. Synes du skal tenke på deg selv og ungene jeg. Det fortjener du.

Skrevet

hva med å lage en liste på ting som SKAL kjøpes inn hver uke.....

også er det andre ting som f.eks. middagsmaten (kjøttet eller fisken altså) i tillegg og sånn...

ting som burde kjøpes inn er vel da sikkert

melk

brød

dopaprir

spaghetti/ris/poteter (det som det er lite igjen av)

juice

brun og gul ost

leverpostei

3 typer kjøttpålegg

++++

Skrevet

må bare si at dette er jo helt sykt........

hva med å lage en samboerkontrakt (hvis dere ikke er gift da). så kan han jo skrive der at han skal ha leiligheten o.l...... men så kan dere dele på utgiftene..

Skrevet

Det skal jeg gjøre vet du.

Bare synd ting tar tid.

Stilig nick forresten :-)

Skrevet

Hei,

Jeg har ikke lest hele tråden, men jeg har lest nok til å mene at du velger å leve livet ditt sammen med en slem idiot. Han er ingen familiefar, han er ingen god mann og har er overhodet ingen omsorgsperson - han er en diger egoist! Jeg vet at du spør om hva du skal gjør emde den handlingen, men at det i det hele tatt er et problem er fryktelig trist og skummelt. Klart det skremmer deg å bli alene med tre bittesmå barn, men A) de kommer ikke til å være små for alltid, B) de har det fryktelig mye bedre bare med mamman sin enn med en idiot av en far som slett ikke er oppatt av deres ønsker og behov, og når han til og med spiser fra dem maten, da er det noe alvorlig galt med det mennesket. Du er antagelig fryktelig glad i ham av en eller annen grunn, men jeg tror du finner ut at du har det mye bedre med en mann som kan elske deg fordi du elsker ungene dine!

Jeg ønsker deg lykke til, og håper du får lyst til å ta styringa snart!

Skrevet

Hei.

Heldigvis er største jenta flyttet ut.

Men det blir 3 likevel da jeg er 18 uker på vei. Dumme meg.

Men barnet er jo likevel velkomment da.

Barnevernet snakket jeg med hin dagen.

De er enige med meg om forholdet vårt, men samtidig sier de at det ikke er bra med flyttingen for han som har spesielle behov.

Han trenger med stabilitet enn andre vanlige barn nemlig.

Men han har ingen ting på meg nei.

Skrevet

Jeg har desverre prøvd det men da sier han at jeg bastemmer over han, og at jeg kan bestemme hva som skal kjøpes i mine uker.

Skrevet

Ja, det er veldig synd! Men du har "bein i nesa" tror jeg - og barna dine er heldige som har deg!!

Mitt vennepar fikk forresten hjelp (dvs. hun - det var hun som flyttet til en annen by med barna) mye raskere enn jeg hadde trodd var mulig, så det kan være håp!

Takk, jeg er ganske fornøyd med det nicket, selv :o)

Skrevet

men å bo sammen med en mann som ikke er på lag skaper ikke trygge rammer og stabilitet. Hvis du flytter nå, så har du gjort det - da trenger du ikke flytte mer.... Jeg heier på at du skal lage ditt eget gode liv alene!!!

heia heia heia

Skrevet

Så bra at du har bestemt deg for å flytte!

Jeg er sikker på at det er best for barna dine også, de tåler en flytting til for å få et bra liv. Når det gjelder den hjelpen dere trenger, så er jeg sikker på at du kan søke barnehageplass så lenge du har en adresse å flytte til. Det har du jo hos mamma'n din. Ta kontakt med PPT der du bor og PPT i Haugesund og sørg for at alle papirer, rapporter osv oversendes og at det søkes om spesialpedagogiske ressurser i Haugesund. Dette forholder kommunen seg til hele tiden - barn med spesielle behov som kommer flyttende i løpet av året og det løser de.

Ikke bruk noen av sparepengene dine nå før det er helt nødvendig. Etter hvert vil du sikkert kjøpe noe annet enn å bo hos moren din, da trenger du de pengene til egenkapital.

Lykke til og gratulerer med et riktig valg. Du fortjener bedre enn en mann som ikke er der for deg og barna i det hele tatt.

Skrevet

skjønner at han har spesielle behov, men det beste som kan skje dine barn er at foreldrene har det bra. da vil ungene få stabilitet. Kanskje du vil få det bedre alene, og at dere som foreldre vil fungere bedre sammen når dere ikke bor sammen. I noen tilfeller er det slik.

Synes du skal tenke igjennom hva du ønsker for deg selv og ungene, og ta valgene ut i fra det. Hvis du flytter ut igjen, må det bli slik, slik at det blir stabilitet. Men jeg skjønner det er vanskelig.

Når det gjelder dette med mat osv, så er det nok flere som føler det sånn. Er flere med meg og mine venner, som har mannfolk som handler det absolutt nødvendige når de har handle uke, men når jeg skal handle så er det alt mulig som må handles, vaskepulver osv som koster mer. Det jeg reagerer mere på er det han ser ut til å ville kontrollere, han har jo en ressurssterk kvinne ved sin side, ser det ut til. Kanskje det skremmer han? hehe, jeg synes du skal tenke nøye igjennom sakene jeg. Skjønner at med tre små så er det mye, og hvis du er gravid igjen, så er det jo også tungt, men det går. Alt går, og hvis du har moren din som kan hjelpe deg så går det fint. Jeg har selv vært gravid og måtte gjøre alt alene, selv om jeg ikke var alene alene. Vi kjøpte hus på bygda hvor mine foreldre bor, og gubben ukependler, så jeg ble boende midlertidig hos mine foreldre høygravid, mens gubben var i oslo, og de var borte hver kveld for å pusse opp huset mitt. har verdens snilleste foreldre. Det var jo slitsomt å være alene med en på 1,5¨år og samtidig være stor som en hval, men alt går når en er innstilt på det. Alt er bedre enn å ha det tungt hjemme med gubben. I mine ører og øyne ser det jo ut til at du faktisk her økonomi til å klare deg greit alene også, det er jo også en fin trygghet.

Skjønner at du synes det er vanskelig.

Lykke til!! Masse!!!

Skrevet

Ja, jeg jobber med saken..skal kontakte PPT i morgen og barnehagekontoret i Haugesund.

Har jo nettopp flyttet sammen igjen i juni, og trodde virkelig at han ville jobbe med forholdet, men han bare motarbeider alt jeg sier og gjør.

Jeg går jo i familieterapien alene og det skal jo ikke være sånn.

Men de sier at han er såpass firkantet og fastlåst i sine meninger at om jeg skal leve med ham så er det meg som må endre på ting og tilpasse meg ham. Istedenfor å tilpasse oss hverandre.

Og jeg orker ikke det, å måtte hele tiden tilpasse meg han.

For han blir tross alt 40 år.

Skrevet

Ja, han er jo kjempeglade i guttene, men omsorgen går mest i å leke med dem da.

Han har kjøpt to ting til dem når det gjelder klær og 3-4 leker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...