M@mm@ til mine barn Skrevet 10. oktober 2007 #1 Skrevet 10. oktober 2007 Saken er den at vi henter ungene i barnehagen annenhver uke pga hans skiftarbeid. Jeg leverer alltid. Men den som henter handler og den uken, altså annenhver uke. Jeg handler som normalt og kjøper inn en del pålegg, middager, drikke og det vanlige vi trenger, Fyller opp kjøleskapet og frysen ganske bra. Annenhver uke. Da spiser han mye og hiver innpå til alle døgnets tider. Når det kommer til hans uke.... som som denne uke så har vi i dag i kjøleskapet : 1 liter lettmelk 1 flaske med jorbærsyltetøy 1 hvitost og en halv boks med makrell i tomat. Vi har og ett grovbrød i skuffen. Thats it ! Sånn sparer han på pengene sine og spiser minimalt. Kjøper inn superbillige middager, og kun hovedretten, ikke poteter, ris, grønnsaker osv som vi pleier å ha til middagene. Kun så vi så vidt overlever. Jeg er gravid og vi har jo to gutter på 2 og 3 år som skal ha mat. Og han spiser to store porsjoner med middag og det blir da minimalt på oss andre. Da jeg klager over at det ikke er f. eks pålegg så kjøper han to pakker med pølsepålegg. Hva gjør jeg ? Fristende å ta over hele innkjøpet.
Gjest Skrevet 10. oktober 2007 #2 Skrevet 10. oktober 2007 Har dere ikke felles økonomi? Hadde overtatt selv hvis han kjøpte å lite. Min er motsatt...
Mammaaaaaa Skrevet 10. oktober 2007 #3 Skrevet 10. oktober 2007 Skriv handleliste til han! Eller ta over handlingen, men få penger av han sånn at dere bruker like mykje på dagligvarer!
Gjest irismor Skrevet 10. oktober 2007 #4 Skrevet 10. oktober 2007 Ta over hele innkjøpet og ta vare på kvitteringene og del summen i to og krev ham for halvparten. Hvis ikke vil jo du "alltid" tømme lommeboka mens hans kanskje forblir "full".
Monajenten Skrevet 10. oktober 2007 #5 Skrevet 10. oktober 2007 Det er dårlig gjort. Jeg ville ha opprettet en felles husholdningskonto hvor dere setter inn likt beløp pr. måned. Bruk denne kontoen til å handle fra, uansett hvem av dere som handler. Regn ut ca. hvor mye dere handler for i mnd. og sett inn litt ekstra. F.eks. hvis dere handler for ca. 1000 kr i uken, sett inn 5000,- på kontoen, altså 2500,- hver. Gjerne litt ekstra hvis dere har råd, slik at dere helt fint har penger til ekstra god mat og sånne ting når det blir jul o.l.
hurra og hei! Skrevet 10. oktober 2007 #6 Skrevet 10. oktober 2007 Start en felles kortkonto. Så setter dere inn et fast beløp hver en gang i måneden. Like mye selvsagt. Den som handler bruker det kortet til innkjøpene.
Gjest Skrevet 10. oktober 2007 #7 Skrevet 10. oktober 2007 hmmmm, har dere ikke felles økonomi ? Og i så fall, hva bruker han da penger på ellers ? Hva med å skrive en handleliste, så han kan ta med det som står på listen ? Vet at sambo er sånn som kun tar med det som står på listen, mens jeg kommer hjem med nesten alt annet enn det som står på listen. Hvis jeg ber han om å handle uten liste, så kommer han nesten ikke hjem med noe, for han klarer ikke å gå i en matbutikk for å finne ut hva vi skal ha til middag osv.
Helnøtt med spire:) Skrevet 10. oktober 2007 #8 Skrevet 10. oktober 2007 Vi har felles økonomi så det blir det ikke noe av her. Jeg tar meg av innkjøpet ellers tør jeg ikke tenke på hvordan det hadde blitt! Men også for jeg liker å handle. Men storhandelen til helga går vi begge to. Funker bra for oss:)
hurra og hei! Skrevet 10. oktober 2007 #9 Skrevet 10. oktober 2007 Samme råd som meg - da er vi enige:)
Fantasiløs m/ 2 vakre gutter Skrevet 10. oktober 2007 #10 Skrevet 10. oktober 2007 Hva med å snakke med han om det?
Mrs. Bouquet Skrevet 10. oktober 2007 #11 Skrevet 10. oktober 2007 Vanskelig å komme med råd her da jeg mener det er umulig å ha så separat økonomi i en husholdning med barn, uten at det blir noe trøbbel. Synes dere skal prøve å tenke at pengene er hele familiens og ikke den som tjener dem.
M@mm@ til mine barn Skrevet 10. oktober 2007 Forfatter #12 Skrevet 10. oktober 2007 Uff, felles økonomi ? Hm.... han betaler på leiligheten da den står i hans navn. Jeg fikk ikke være med å betale på den. Det er borettslagsleilighet og da er det og husleie. Den ville han ha halvparten av. Da sa jeg at i følge loven så gir det meg da økonomiske rettigheter til leiligheten om den skulle bli solgt eller vi skulle gå fra hverandre. Da sa han at han skulle betale alt som hadde med leiligheten selv. Jeg betaler mine regninger, han betaler sine. Han betaler alt med bilen for det er HANS bil. Vi deler på strømmen. Telefonen og internett har jeg fått beskjed om å betale da det er jeg som bruker det mest, i følge han. Jeg hadde ikke fått en krone fra hans lommebok. Den eneste muligheten jeg har til å få igjen pengene mine er å trekke dem fra på mobilutgiftene mine for vi har sånn familieabb. og hele regningen kommer på hans regning, men min varierer jo lit da.
meg & to små vampyrer Skrevet 10. oktober 2007 #13 Skrevet 10. oktober 2007 Vi har en felles konto med to kort til. På den setter vi inn: penger til mat, strøm, tlf og nettutgifter, husleie, forsikring, kort sagt alt felles. Vi setter inn litt mer enn vi trenger. Da har vi også hver vår konto ved siden av, føles friere enn å ha alt felles. Men i trange perioder, så bruker vi selvsagt alt vi har felles.
nedtråkka kaviartubepupper Skrevet 10. oktober 2007 #14 Skrevet 10. oktober 2007 det der synes jeg virker veldig slitsomt..... tjener dere veldig forskjellig i tillegg?
Gjest Skrevet 10. oktober 2007 #15 Skrevet 10. oktober 2007 Herlighet, dette er noe av det dummeste jeg har hørt på lenge. Er det seriøst? Sitter han virkelig å hiver inn på mat sånn at konen og barna nesten ikke får? Og dette tålererer du fordi? Hadde det vært min mann hadde jeg spurt om det var noe alvorlig galt opp i hodet hans når det glelder prioritering. Han hadde værsågod fått handle skikkelig og lage ordentlig mat til familien. Dere er jo en familie og burde kanskje ha felles økonomi for å kunne gi det beste for alle. Nei, jeg kan enda ikke tro at dette er tilfellet.
hurra og hei! Skrevet 10. oktober 2007 #16 Skrevet 10. oktober 2007 Det ser ut til at du vil få endel problemer om dere går fra hverandre. Dere har en typisk "mann-kvinne" -fordeling. Han betaler på det som har noe verdi - bil og hus, mens du kjøper inn forbruksvarer - mat, telefon bredbånd. Dette må dere få orden på!!! Hvis jeg skjønner deg rett venter du nummer fire - fordelingen dere har er ikke rett! Dere MÅ få en ordning slik at dere eier boligen sammen heretter. Få takst på boligen, også derer dere lånet mellom dere. Da vil du ta del i verdistigningen som skjer fra nå og til dere selger den. Dette er nesten viktigere enn at dere fr orden på matinnkjøpene!
Gjest irismor Skrevet 10. oktober 2007 #17 Skrevet 10. oktober 2007 Hørtes velkjent ut det der gitt ;-) Vi har samme avtale når det gjelder leiligheten da den er hans. Men jeg betaler halvparten av husleien, strøm, forsikringer og barnehagen, Internett dekkes av hans jobb og mobilen betaler jeg selv. Utgifter på mat deler vi i to. Vi handler også sammen, kanskje dere kunne fått til det eller send med handleliste. Lykke til.
Monajenten Skrevet 10. oktober 2007 #18 Skrevet 10. oktober 2007 Hmmm, syns det er trist at du ikke skal sitte med noen rettigheter til boligen, men dere har jo vært frem og tilbake en stund, har dere ikke? Hvis ting går bra, hadde jeg nesten vurdert å selge leiligheten og kjøpe noe sammen istedenfor. Samt ordnet til felles økonomi (ihvertfall til en viss grad.) En familiefar skal ikke være gniten på det området der, men noen trenger å ha penger som kun er deres også, og jeg syns det er forståelig. Foreslår igjen en felles husholdningskonto, men at den kan dekke flere ting enn mat. F.eks. at dere setter av penger på den til mat, faste regninger som er felles, familieaktiviteter o.l. Sett alltid inn samme månedlig beløp på denne kontoen, og ha et felles kort på den. Så kan heller de resterende pengene fra lønnen være "deres egne".
M@mm@ til mine barn Skrevet 10. oktober 2007 Forfatter #19 Skrevet 10. oktober 2007 Han påstår at det er jeg som overhandler... likevel så spiser vi det jo opp omtrent innen uken min er slutt. Han hadde ikke gitt meg en krone om jeg hadde spurt ham om det. Har prøvd meg på det før og da svarte han: DU FÅR IKKE EN KRONE AV MEG !
hurra og hei! Skrevet 10. oktober 2007 #20 Skrevet 10. oktober 2007 Du også! Dere må ta vare på dere selv! Om du ikke hadde vært i forhold med en som eide fra før av, ville du kjøpt bolig og om endel år ville dere hatt egenkapital. Derfor må dere sørge for at dere eier boligen sammen. Den egenkapitalen som mennene deres har i boligen u utgpkt. vil uansett være hans. Dere tar bar del i verdistigningen heretter.
Gjest Skrevet 10. oktober 2007 #21 Skrevet 10. oktober 2007 Og han vil du ha barn med og dele resten av livet ditt med fordi.......?
Gjest Skrevet 10. oktober 2007 #22 Skrevet 10. oktober 2007 Hadde ikke funnet meg i sånn behandling. Hverken av meg selv eller ungene... Høres jo ut som om han lever som singel. Hvis det blir slutt mellom dere sitter jo han fint i det, mens du sliter.
snowstorm73 Skrevet 10. oktober 2007 #23 Skrevet 10. oktober 2007 Jeg blir irritert bare av å lese hvordan du har det. Lag en handleliste, og så kanskje tenker over en felles konto for husholdningsutgifter. Det med at han eier leiligheten og du betaler livsopphold er en felle du kommer til å angre dypt hvis noe går galt med forholdet. Gjør noe, for din egen skyld!
snartgift.no Skrevet 10. oktober 2007 #24 Skrevet 10. oktober 2007 Seriøst??? For en ego gnier.. Du bør virkelig sette ned foten og få en ordning på det, spesielt leiligheten og bilen. Bryter dere forholdet sitter du der med skjegget i postkassa! God ide med at dere setter inn penger på en felleskonto og bruker denne til matvarer og andre fellesvarer. Jeg jobber i bank og ser og hører de mest utrolige ting i forhold til fordeling i hjemmet. Klassisk eks er at mannen sitter på alle eiendelene og kvinnen har ikke noe å falle tilbake på. Det er en skam:((
Devil in disguise Skrevet 10. oktober 2007 #25 Skrevet 10. oktober 2007 Uff L@mela, dette syns jeg var trist lesing. Sånt som dette syns jeg ingen fortjener. Vil bare gi deg en klem og si at du får følge magefølelsen for hva du orker å leve med. Gratulere med spiren foresten, det har jeg ikke sagt enda
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå