Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2007 #1 Skrevet 9. oktober 2007 En mamma her som snart går av skaftet, orker ikke mer vask av sengetøy, dyner og puter!!! Jenta er 4,5 år og har vært bleiefri over ett år, også på natten. har vært SÅ flink, aldri tisset i senga osv.. gått på do om natta selv osv. Og nå plutselig tisser hun seg ut i senga!! Har vært hos legen, og han sa vi skulle ta henne opp på kvelden før vi la oss, og vi har tatt henne opp i 23 tiden i 4 dager og det har gått bra. Men de to siste dagene har hun ligget i tiss når vi har kommet inn kl 23!! For sent!! å da tisset hun seg ut igjen kl. 02.30 om natten i tillegg! Og hun tisser før hun legger seg, både en og to ganger. Denne uttissingen om natten har skjedd jevlig to ganger i uken over mange uker nå. Om dagen tisser hun seg aldri ut. Skal jeg sette på nattbleie?? Hvordan gjøre det uten at hun føler seg liten og baby? (har foreslått det, og hun ville ikke..) Men klarer ikke mere sengetissing, er sliten og lei..
Tørdis Skrevet 11. oktober 2007 #2 Skrevet 11. oktober 2007 Du må bare gjøre det du mener er til det beste for alle parter, og om det innebærer at jenta di må sove med nattbleie så får det bli slik. Snakk med henne, forklar hvorfor dere mener hun må sove med bleie på seg. At det er meningsløst at dere må skifte på sengeng og vaske sengetøy hver dag. At det er mange barn på hennes alder som fortsatt tisser på seg om natten, og som må sove med bleier på seg. Ikke som straff men fordi de skal få sove varmt og godt hele natten. Kjøp trusebleier og kall dem gjerne natt-truser om det får henne til å føle seg bedre. Jeg tror dette går greit jeg, hun må bare få prøve med bleie noen netter og venne seg til tanken, så oppdager hun nok at det ikke er så ille allikevel.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2007 #3 Skrevet 11. oktober 2007 Nei men kjære deg, ikke slit deg helt ut pga en slik bagatell da. Kjøp bleier til henne og du kommer til å tenke "gud så deilig å slippe alle denne vaskingen, jeg skulle hatt henne i bleier tidligere". Så, løp og kjøp med god samvittighet du )
missfixit Skrevet 11. oktober 2007 #4 Skrevet 11. oktober 2007 Hadde det samme problemet med eldste mann, han tisset i sengen hver natt etter en lang bleiefri periode. Enden på visa var å sette pa han bleier igjen. Han bruker fortsatt bleier om natten, og det er deilig å slippe all vaskingen. Han føler seg ikke som noen baby, vi sier det er stor gutt bleier til han, og det er han stolt av...hi hi. ( ps.han er snart 5)
Elle Vilde Skrevet 11. oktober 2007 #5 Skrevet 11. oktober 2007 Jeg ville tatt på henne bleier igjen! Må jo være slitsomt for henne også, våkne flere ganger om natta og vente på at dere skal skifte på senga... Jenta mi på snart 4 bruker fortsatt nattbleier, tror det blir lenge til de forsvinner, for de er alltid bløte... (men som regel står hun opp en gang på natta og tar på tørr bleie... Tror jeg bare ville forklart henne at det er slitsomt både for henne og deg, og at mange på hennes alder trenger bleie om natta. Tror også jeg ville kjøpt drykid overmadrass eller brukt tisselaken under. Jeg rer opp med to lag: tisselaken og laken og oppå det igjen drykid overmadrass. Hvis hun tisser ut av bleien om natta (hendte hver natt en lang periode, så jeg vet hvor slitsomt det er...), bare tar jeg av overmadrassen og det øverste lakenet, så ligger neste skift klart under. Blir i hvert fall litt mindre styr om natta. Var sjeldent hun tisset seg ut to ganger i løpet av en natt, så da kunne jeg skifte på senga om dagen og bare ta av om natta.
mamma`nmed2små Skrevet 11. oktober 2007 #6 Skrevet 11. oktober 2007 eldste jenten min på 5 sluttet med bleier om natta når hun var 3 år. men hun begynte igjen rett før hun ble 5 år. Nå har hun tatt mandlene for 3 uker siden å har ikke tisset i sengen siden. Kansje hun sover veldig tungt? har dere skjekket mandlene? Det finnes jo sånn tisselaken som piper når det blir vått, men er vel kansje litt skummelt for en liten jente å våkne av sånn pipelyd midt på natta..
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2007 #7 Skrevet 11. oktober 2007 HI: nå har jeg lest det infoarket jeg fikk fra legen, og der fraråder de å sette på bleier igjen... Men de foreslår klistremerkebelønning som system. Dette brukte vi for ett år siden da hun sluttet med dagbleie, og det fungerte utmerket. Lurte på om jeg skulle begynne med det nå, et klistremerke for hver tørre natt?? Har sjekket for urinveisinfeksjon nå, og det var ingenting på den urinprøven.
Tørdis Skrevet 12. oktober 2007 #8 Skrevet 12. oktober 2007 Om du spør 50 leger, vil 25 si at du ikke skal begynne med bleier igjen, mens de andre 25 vil si at det er helt greit å bruke bleier på henne. Stol på egen dømmekraft, hva du mener er riktig, og ikke glem dere opp i dette. Hvis dere sliter dere ut, så hjelper ikke det datteren din i det hele tatt, da har hun det bedre med bleier på rompa noen måneder. Når det gjelder klistremerker som belønning, så ville jeg ha vært ytterst forsiktig med å ta i bruk dette i forbindelse med nattvæting. Ja, det fungerer ofte bra på dagen, men da er barnet våkent og bevisst på hva som kjer i kroppen når det må tisse. Om natten derimot, så sover barnet og kanskje ikke registrer at hun må tisse. Da hjelper det jo ikke det minste at hun egentlig har lyst til å holde seg tørr slik at hun får klistremerke? Og får hver dag som går uten at hun lykkes, vil hun oppleve at problemet forsterkes fordi hun gjerne vil ha klistremerker på arket men får det ikke. Det jeg prøver å si er at dag og nattvæting er 2 helt forskjellige ting, og må takles på forskjellige måter.
2hærligegutter Skrevet 12. oktober 2007 #9 Skrevet 12. oktober 2007 Jeg har en gutt på snart 5 år, og han har overhode ikke kuttet ut nattbleiene, ikke fordi han ikke vil, men fordi bleiene hans er fortsatt veldig våte om morgenen. Han har prøvd å sove uten og det går bra innimellom men ikke ofte. Vi har også prøvd å ta han opp før vi legger oss, men da får han det ikke til. Han skal snart bli storebror og vil gjerne slutte før babyen kommer, men tror ikke dette kommer til å skje. Han har hvert bleie fri i snart 2 år. De sier at de fleste slutter til skolestart (helsestasjonen)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå