Tvilling-77 med gullguttene Skrevet 9. oktober 2007 #1 Skrevet 9. oktober 2007 Vår sønn på snart ett år skal begynne i barnehagen til fredag, og min samboer har begynt med tilvenning med han. De har vært to dager på besøk etter vårt initativ, selv om barnehagen sa de skulle ta kontakt i månedsskiftet. Jeg gruer meg til han begynner for ordentlig, så derfor gjorde vi det slik at Pappa'n skulle ta tilvenninga. Problemet er jo bare at de ansatte ikke har hatt særlig tid til vår sønn mens de har vært der, og det synes jeg er helt elendig!! Vi har betalt for plassen fra 1.august, og nå som han endelig skal begynne synes jeg de bør ha tid til å bli kjent med han som er ny. Han er veldig skeptisk til fremmede voksne, så han trenger TID på å bli trygg i barnehagen. Samboeren min skal prate med de i morgen (i dag fikk han jo aldri prate med hun som skulle ta seg av han), så jeg håper de tar dette på alvor. Er det ikke normalt at barna får bli trygg på minst en voksen før Mamma og Pappa kan levere barnet fra seg for å gå på jobb? Er så redd for å levere han fra meg visst han ikke er trygg, det ville jo vært traumatisk for han. Er så redd for å gjøre noe feil, å gjøre han utrygg!!!
susemor-3 små Skrevet 9. oktober 2007 #2 Skrevet 9. oktober 2007 Hos oss hadde vi tre dagers tilvenning på begge ungene (rundt 13-14 mnd da de beg i bhg). Fra dag 4 kunne de i utg.punktet ha "full" dag uten oss voksne. Jeg hadde tilvenning med storesøster, mens samboer hadde med lillebror. Samboer fikset dette veldig bra, og jeg følte at lillebror ble trygg ganske snart. Men jeg kjenner igjen følelsen din. Noen unger bruker lengre tid enn andre. I bhg til lillebror hadde de satt av en uke til tilvenning, men lillebror ble som sagt "tilvendt" etter 3 dager. Hver bhg pleier å ha en slags kontaktperson/primærkontakt som tar seg spesielt av hver enkelt barn. Har dere forhørt dere om dere har det hos dere? Lykke til:-)
Tvilling-77 med gullguttene Skrevet 9. oktober 2007 Forfatter #3 Skrevet 9. oktober 2007 Han skulle ha ei som tok seg spesielt av han, men hun fikk jo aldri tid idag....! Dette er for dårlig synes jeg, men håper jo idnderlig at alt er bedre i morgen når han får snakket med de. Men tusen takk for at du tok ddeg tid til å svare : )
Min *lille* prins*er stor* Skrevet 9. oktober 2007 #4 Skrevet 9. oktober 2007 barnet deres vil nok få en kontaktperson som tar seg av barnet ditt, mulig dette ikke har skjedd siden dere har vært på besøk etter eget initiativ. mulig starten kan virke litt brutalt for spesielt mor, men som oftest går dette over ganske fort! det aller viktigste er at du må være trygg på å levere han, og at må vite at du er trygg!!! hvis han ser at mamma eller pappa er utrygg kommer tillvenningen til å bli veldig vanskelig for alle sammen. dette kommer HELT SIKKERT til å gå kjempefint:) lykke til
Gjest Skrevet 9. oktober 2007 #5 Skrevet 9. oktober 2007 Men har pappan avtalt tid før han har kommet da? Noen ganger så setter de jo inn ekstra folk i tilvenningsdagene for at en person skal kunne ta seg ekstra av det nye barnet. Hvis dere bare plutselig har bestemt dere for å komme så er det kanskje ikke så rart at de får litt dårlig tid? De kommer nok til å ha masse tid til gutten din når han først begynner skal du se og han kommer nok til å få det fint.. Tro meg, jeg vetd et er vanskelig! Snuppa her gråt konstant de to første ukene, men når vi skulle hente henne i dag for eks. så ville hun ikke være med hjem hehe
Meg og mini med ny spire :) Skrevet 9. oktober 2007 #6 Skrevet 9. oktober 2007 hvis dere har avtalt å begynne på fredag, så har nok ikke personalet "forberedt" seg, eller tid til å ta seg spesiellt av han nå... det er ikke bare-bare at 1 person er bare med 1 unge som er på besøk.. men jeg vet ikke om dere hadde avtalt noe annet gjerne.. for alt jeg vet kan det være sykdomm eller noe som gjør at de er travle for tiden? men, selvfølgelig, ikke alle bhg er kjeeempeflinke på alt.. men det går nok veldig fint når dere begynner på fredag.. ( fantastisk dum dag å begynne på, var dette bhg sin ide??)
Tvilling-77 med gullguttene Skrevet 9. oktober 2007 Forfatter #7 Skrevet 9. oktober 2007 De visste når de kom, men hun fikk jo aldri tid... Og de gikk hjem da han skulle sove til lunch tider. Vitsen er jo å bli litt kjent der. Og vår sønn er veldig forsiktig av seg, så han trenger helt sikkert noen dager på dette. En ting er at han gråter etter en skikkelig tilvenning i barnehagen, men visst han ikke får blitt kjent med de ansatte, så vil ikke det fungere, og dessuten hadde jeg ikke klart å forlate han der. Han skal tross alt begynne på ordentlig fra fredag. Er klar over dette med å ikke vise han frykt, men det var nettopp derfor faren skulle ta tilvenningen. Og nå skal jeg levere fra fredag av.....
Tvilling-77 med gullguttene Skrevet 9. oktober 2007 Forfatter #8 Skrevet 9. oktober 2007 Han skulle begynne mandag var planen, så fikk vi just beskjed fra Bhg'en om planleggingsdag allerede neste fredag, som måtte løses ved at samboeren min byttet fredag (eneste løsning faktisk). Men ser ikke noe problematisk ved å begynne en fredag, vi var jo innstillt på skikkelig tilvenning og flere besøk denne uken.
Meg og mini med ny spire :) Skrevet 9. oktober 2007 #9 Skrevet 9. oktober 2007 å, skal han ikke begynne tilvenningen( som pleier å være 3 dager bhg har satt av til tilvenning, et par timer første dag, halv dag 2 dag osv..) på fredag?? begynnte han tilvenningen i dag? altså ikke at de bare var på "besøk" for å få en ekstra lang tilvenning? da synes jeg det var veeldig rart. da skal han bli kjent med kontaktpersonen jo.. når vi hadde barnets 1 dag(jobbet i bhg selv) var kontaktpersonen med det ene barnet hele tiden nesten.. kom de derimot på besøk på eget intiativ før oppstart, hadde vi ikke kapasitet til å gjøre det sånn alltid..
ariel78 Skrevet 9. oktober 2007 #10 Skrevet 9. oktober 2007 Jeg syns det høres veldig rart ut at de ikke er mer aktive ovenfor gutten din og får han til og bli kjent.. Jeg har også en skeptisk gutt og vi startet 1 mnd etter de andre og derfor hadde de ekstra god tid til han. Det var en dame som hadde ansvaret for han og hun tok veldig mye iniativ til og bli kjent og leke osv med han og jeg holdt meg litt i bakgrunnen så mye det lot seg gjøre.. Jeg var der hele tiden med han i 2 dager og 3 dagen var han der et par timer alene.. Hun var også veldig flink til og ta seg av han når han kom om morgenen når han skulle være der alene, få an med og leke osv og det har mye og si.. Nå har han gått der i halvannen mnd og trives veldig godt og er veldig trygg på de som jobber der..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå