Gå til innhold

spørreundersøkelse... fra sykepleiestudent

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er sykepleiestudent og skriver for tiden en prosjektoppgave om overvekt i svangerskapet og kommunikasjon rundt dette temaet.

I den sammenheng håper jeg noen vil svare på et spørsmål.

All informasjon blir anonymisert, og om dere foretrekker, kan dere sende svaret deres til min e-mail:

[email protected].

Spørsmål: Hvordan ble du fortalt av jordmoren din at du var klassifisert som overvektig (BMI over 30) og hva synes du var bra eller dårlig med denne fremgangsmåten? Hvordan kunne du eventuelt tenke deg er en bedre måte å få den informasjonen?

På forhånd takk for hjelpen!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tror ikke hun har regnet ut noen bmi på meg. og jeg har ikke fått noen kommentar på vekta mi. Jeg er i finfin form uten noen andre plager enn kvalme og hun synes det er topp!

Skrevet

Hei hei.

Jordmor har aldri kommentert vekt eller bim til meg..

men e rvel fordi hun vet jeg er meget ukomfortabel med vekt, og vet jeg veier for mye.

helsesekretæren hos fastlegen min derimot..hun sier ikke noe,men er hun som veier meg og hun sukker og kikker lenge på meg når hun noterer tallet i helsekortet.

håper dette var til hjelp og lykke tili videre studier!

Skrevet

Når jeg hadde min første time hos jordmor ble det ikke tatt opp at jeg har høy bmi. Ble veid, og fortalt at det er høy vekt- men regnet ikke ut bmi. Hun synes ikke det var noe poeng i det- da jeg jo vet at jeg er overvektig og bør passe ekstra på under svangerskapet.

Min jordmor var veldig fin på dette området, hun brukte ikke regne ut bmi på de gravide- da hun mente det virket mot sin hensikt å gni det inn.

Skrevet

jordmoren min regnet ikke ut BMI i det hele tatt, hun har heller ikke kommentert noen på vekten, bortsett fra at hun sa at du bør ungå å legge på deg like mye i dette svangerskapet om du klarer det. min overvekt kommer av at jeg la på meg en hel del i forrige svangerskap og ikke rakk å gå ned igjen siden jeg ble gravid igjen 3 mnd etter fødselen.

Skrevet

Jeg går kun til legen, fordi jeg liker henne godt og hun har mye erfaring med gravide + 3 selv.

Vi er vel begge inneforstått med at jeg er tyngere enn jeg burde og jeg har måttet veie meg hver gang.

Hun har aldri sagt noe negativt ang. vekten, men rost meg for å ha gått opp lite. Jeg har gått opp ca 15 kilo og er i uke 38 nå, og det er jo omtrent bare magen.

Dette er nr 2, men forrige svangesrskap forløp like greit, men da kjørte hun en glykose test på meg, pga. stort symfyse mål. Den var helt fin.

Så denne gangen trengte jeg ikke det, men hun har sjekket blodet gjevnlig og bare normale verdier.

Skrevet

Første timen hos legen ble jeg veid. Hun sa at jeg hadde ekstra fett å bære på og at jeg ikke trengte å gå opp noe i svangerskapet. Regnet ut BMI min. Hun fortalde om svangerskapsforgifting og diabetes. I følge henne hadde jeg et høyrisiko svangerskap. Hadde 130/89 i BT.

Legen sendte meg til vurdering på sykehuset. Der fikk jeg følelsen av at det var ingen grunn til vurdering. De vurderte å behandle gravide ved høyt blodtrykk om undertrykket var over 105. Ikke før. Sykehuslegen tok blodtrykket mitt der og det var helt fint. Siden har jeg hatt fine målinger.

Har ikke gått opp ett gram fra min "før-gravid" vekt.

Håper dette kan hjelpe...

Skrevet

Det har ikkje blitt rekna nokon bmi på meg på svangerskapskontroll. Eg tok sjølv opp temaet kosthold/vektauke i svangerskapet med legen min, og fekk den informasjonen eg trengte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...