Gå til innhold

Ulovlig barnesete?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøver igjen siden eg ikkje fikk svar på forrige innlegg... Utålmodig, ja!

Min sønn og samboer er dratt for å besøke svigermor, og såg no på et bilde tatt i dag at sønnen vår sitter i et sånt sete som bruker bilselen som sele. Er det lov å bruke et sånt sete til en på 16 mnd? Syns ikkje det såg masse trygt ut, selen gikk jo over magen og på skrå sånn at den knapt nok var over skuldera hans. Kor kan eg eventuelt henvende meg for å få vite om dette er lov? Har lyst å ha en lov eller noke sånt å slå i bordet med når eg ringer seinare i dag og seier at det ikkje er greitt at han sitter i et sånt sete. Håper det ikkje er lov, for føler ikkje at det setet var særlig egna for så små barn... Fikk litt vondt i magen når eg såg det...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei - ikke lov og veldig farlig.

Slå i bordet!

Skrevet

Hva med å ringe utstyrforretning der det selges bilstoler..

Jeg tok ikke i bruk en slik bilstol før guttene mine var 3 år..

Vil heller ikke si at like stoler er egna for så små barn..

Skrevet

Det kommer an på hvilket sete dette er. Noen er godkjent fra 15 kg - mens andre (recaro start og et billig sete fra mex bla.a) er godkjent fra 9 kg. Det er altså muligens lov, men slett ikke anbefalt.

Om du ikke er happy med denne løsningen, spiller det jo ikke så stor rolle om det er godkjent eller ikke. Så små barn bør aller helst sitte bakovervendt, men i det minste festes med 5 punkt sele framovervendt.

Skrevet

På enkelte seter skal barnet sitte med bilens seler fra de er 18 kg, men en på 16 mnd er kanskje ikke 18 kg?

(vi har et Storchenmule sete som er sånn)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...