Jelly Belly Skrevet 9. oktober 2007 #1 Skrevet 9. oktober 2007 Altså mamma og pappa fra forskjellige land??
Gjest Skrevet 9. oktober 2007 #2 Skrevet 9. oktober 2007 Min mann er svensk, så da blir det vel et "blandingsbarn" Jeg er norsk
Gjest Skrevet 9. oktober 2007 #3 Skrevet 9. oktober 2007 Jeg er norsk og min mann er fra Sør Afrika. Han er hvit da, så det kommer ikke til å synes så mye ;o)
Jelly Belly Skrevet 9. oktober 2007 Forfatter #4 Skrevet 9. oktober 2007 Jeg er norsk og samboer er svensk!!! Eller, jeg er halvt norsk og halvt amerikansk. Typen er halvt svensk og halvt finsk. Så barnet blir 1/4 av hver... Men sambo ser på seg selv som kun svensk!
vicky1984- FØDEKLAR :D Skrevet 9. oktober 2007 #5 Skrevet 9. oktober 2007 fra jeg var liten har jeg alltid hatt lyst på mulatt barn.. de er sååå nydelige.. jeg har også alltid drømt om en svensk mann.. hehe skal nå gifte meg med en 100% norsk en... hehe går ikke alltid som man drømmer om
Jelly Belly Skrevet 9. oktober 2007 Forfatter #6 Skrevet 9. oktober 2007 Jeg har også alltid hatt lyst på mulattbarn!!! Men med en blond og blåøyd svenske tror jeg det skal godt gjøres!! Hehe..
Gjest Skrevet 9. oktober 2007 #7 Skrevet 9. oktober 2007 Jeg er Bergenser og mannen er Trønder....noen mener det er en vill mix:)
Solstrålen80 *gutt og jente* Skrevet 9. oktober 2007 #8 Skrevet 9. oktober 2007 tja jeg er halvt libanesisk og min sambo halvt svensk så vår sønn er vel 1\4 svensk, 1\4 libaneser og 2\4 norsk,hehe:P
NuttaMi*med 3 små:) Skrevet 9. oktober 2007 #9 Skrevet 9. oktober 2007 Oj det var mange med svenske samboere her, det har jeg og, og har to halsvenske barn fra før også. Hun på tre snakker flytende svensk med pappan og svenske familien og 100% norsk med norske. Det er ganske herlig, hehe. Samboe har mørkt hår og brune øyne og jeg er blond med blå øyne. Eldste datteren min er blond med knallbrune øyne, så søt...
Dotten Skrevet 9. oktober 2007 #10 Skrevet 9. oktober 2007 Nei, men min venninne og hennes søster er fra Korea. De har blanding mellom koreansk og norsk (mann), og koreansk og fra USA (mann). Altså hvite begge fedrene. Barna er nydelige. Minstemann til min venninne er lysbrun i håret og har grønne øyne som sin far. Barna til min venninnes søster er noe mørkere, men det kan jo ha med genene hennes å gjøre. Pappan der er også mørk i håret, men blåøyd. "Blandingsbarn" er som oftes nydelig. Gyllen og fin i huden og bare helt skjønne
Jelly Belly Skrevet 9. oktober 2007 Forfatter #11 Skrevet 9. oktober 2007 NuttaMi: Bor dere i norge?? Lurer så fælt på om barna våre vil kunne snakke både norsk og svensk eller om språkene blir for "like"... Vi bor i norge så det vil jo bare være sambo som daglig snakker svensk til barna!
Anicol*Blir det pergospire? Skrevet 9. oktober 2007 #12 Skrevet 9. oktober 2007 Jeg norsk og samboeren min er fra Chile, så om det blir noe barn på oss så blir det jo en fiffig blanding. Samboeren min snakker spansk med sine foreldre og søsken, så regner med at barna vil snakke både spansk og norsk=)
2prinsesserogbim Skrevet 9. oktober 2007 #13 Skrevet 9. oktober 2007 sambo er halvt norsk og halvt svensk... haha.. snakker norsk, men farfaren til alexandra snakker svensk... sambo snakka svensk når han var liten, skulle av og til ønske han fortsatt snakka svensk
Jelly Belly Skrevet 9. oktober 2007 Forfatter #14 Skrevet 9. oktober 2007 Jeg er samboer med en svenske og språket er oppskrytt!!! Hehe.. Det går kjempefint når det bare er meg og sambo, men når hele familien hans også er der er det lett og dette ut!! Men de sliter faktisk mer med og forstå meg!! Men det er MYE som er forskjellig i norsk og svensk språk som jeg aldri hadde tenkt over før!! Det ble en rimelig komisk situasjon når sambo drev og snakket om en snekke.. Han snakket lenge og vel og vi diskuterte en stund før vi skjønte at det var noe som ikke stemte. Viser seg at snekke er konkylie på svensk og at vi snakket om to vidt forskjellige ting. (Han hadde dykket og funnet en snekke.. Jeg lurte på om det var rester etter mennesker inne i den og i det hele tatt...)
Gjest Skrevet 9. oktober 2007 #15 Skrevet 9. oktober 2007 Hehe... må bare fortelle dere en liten historie. Det var en svensk sykepleier som tok ekstravakt (nattevakt) på et sykehus her i Norge. Da dagvaktene kom på jobb spurte de henne om det hadde vært rolig (som på svensk betyr morsomt) den natta. Da svarte hun at (unnskyld skriftsspråket mitt, men jeg kan ikke skrive svensk ...) "nej, det har varit tråkigt. Vi har bara gått her og småpulat. Småpulat på svensk er visst det vi kaller småplukke/rydde på norsk. Men det kan jo misforstås ganske mue da Hehe...der ser dere at ting kan ha ganske så ulik mening på svensk og norsk!!!
Jelly Belly Skrevet 9. oktober 2007 Forfatter #16 Skrevet 9. oktober 2007 Haha.. Ja det er rart at språkproblemer kan oppstå mellom to så like språk!! Vi har hatt et hav av misforståelser og komiske situasjoner hjemme vi også.. Men det beste var med den snekken.. Sambo: Spor av mennesker...? Hva mener du?? Jeg: Ja, sånn kniver og gafler og sånn!! Sambo: Kniver og gafler? Er du helt dum eller?? Jeg: Nei, du skjønner hva jeg mener vel.. Om det var noe inni. Sambo: Ja det var jo sand og sånn... Jeg: Mener du serisøt at du fant en snekke som bare inneholdt sand?? Så kjedelig da.. Sambo: Begrenset hva man forventer og finne da.. Jeg: Jeg hadde forventer bord, stoler, kniver og gafler!! Sambo: *Et meget skremt og forstyrret blikk*
NuttaMi*med 3 små:) Skrevet 9. oktober 2007 #18 Skrevet 9. oktober 2007 Hei vi bor i Norge ja. Han snakker bare svensk hjemme, men ja det er jo bare han og hun kan flytende svensk. Til og med skånsk, hehe. Hun blandet mye når hun begynte å prate, men er nok det siste halvåret nå som det har løst seg helt. Hadde en morsom historie i sommer når vi var i sverige. Hun var og gikk tur med farmor da hun så en sommerfugl. Se en sommerfugl, sa hun. Farmor fortalte at hun kalte det en "fjæril" og at det heter det på svensk. Noen timer senere, fremdeles ute så hun et blad som føk nedover en liten bekk som så ut som en sommerfugl og sa da: Titta farmor, en fjæril....eller en sommerfugl kanskje:) Etter det begynte hun og sammenlikne norske og svenske ord og forklare hva det heter på hvilket språk. da "skjønte" hun det liksom. Jeg hadde de samme tankene som deg, om det skulle bli for likt med norsk og svensk. Men så lenge foreldrene er konsekvente og ikke blander, at mannen din er veldig nøye med svensken sin rundt barna så har jeg hørt at de lærer å skille språkene bra:)
Jelly Belly Skrevet 9. oktober 2007 Forfatter #19 Skrevet 9. oktober 2007 Så bra da!!! Finnes jo ikke noe søtere enn små barn som snakker svensk!! Sambo er veldig nøye på svensken sin ja! Han har jo ikke bodd sååå lenge i norge, så han snakker rent svensk!
NuttaMi*med 3 små:) Skrevet 9. oktober 2007 #20 Skrevet 9. oktober 2007 Elsker svensk og Sverige og alt, men glad VI endte opp med å bo i Norge. Men om det noen gang blir forandret synes jeg det er veldig viktig at de kan og forstår svensk godt:) Er jo en stor del av dem. Barn er superflinke da. Har ei jente i barnehagen der jeg jobber som har dansk far og norsk mor. Hun flyttet hit nå i august i en alder av 4-5år. Hun snakket bare dansk i 3 uker, så plutselig over en helg slo hun over til flytende norsk. Vi ble helt sjokka alle sammen. Men klart det lå jo bak der det:)
Jelly Belly Skrevet 9. oktober 2007 Forfatter #21 Skrevet 9. oktober 2007 Samme tenker jeg! Er glad vi bor i norge, men om sambo en dag vil "hjem" så blir jeg selvfølgelig med.. Jeg er selv halvt/halvt, så jeg vet hvor viktig det er og føle tilhørighet til begge land, blandt annet ved og mestre begge språkene.
2prinsesserogbim Skrevet 9. oktober 2007 #22 Skrevet 9. oktober 2007 hvor er han fra i sverige???? jeg forsto ikke svigerfar til å begynne med men nå går det fint...
milde.m72 Skrevet 9. oktober 2007 #23 Skrevet 9. oktober 2007 Voldsomt med svensker her! Er selv halvt svensk. Mannen min er fra Senegal og vi har tre deilige lysebrune små-med øyne blå! ! ! Spennende med mixer!
Jelly Belly Skrevet 10. oktober 2007 Forfatter #24 Skrevet 10. oktober 2007 ÅÅåååå.. De hørtes rett og slett helt nydelig ut!!! Ja mixer er spennende.. Ei venninde av meg er halvt indianer og halvt fra Tobago. Nydeligere jente tror jeg ikke finnes.. Hun er nå gravid med en svenske, så gleder meg til å se resultatet!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå