Gå til innhold

Igangsetting eller keisersnitt??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er førstegangsfødende, men spørsmålet er om jeg har bredt nok bekken til å kunne føde vaginalt. Legene ønsker ikke å ta røntgen av meg for å kunne finne ut av dette, så valget mitt står mellom igangsetting i uke 37 (da babyen min ikke vil være prematur lenger) eller planlagt keisersnitt. Noen som har noen erfaring med dette? Er virkelig usikker på hva jeg skal velge....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skulle du IKKE ha stort nok bekken til å føde normalt ved termin??? Hvis de har antydet dette men ikke vil ta røntgen av deg er jo det helt lattelig . MEN hvis det bare er noe du tror for at du er smal rundt midja ville jeg vel prøvd å få avkreftet dette ved samtaler +++

Hadde også helt angst i forhold til dette men roet meg etter en del samtaler + UL som viste strørrelsen..(og jeg er smal OG får en stor beybis)

Smale kvinner har som oftest mye større bekken enn "store"/"overvektige" kvinner, men skjønner jo at man blir lurt til å tro det motsatte...

Det er ikke bra å bli satt i gang generelt og i allefall ikke i uke 37 (noe annet med uke 42 for at man må ) og keisersnitt går jeg ut i fra at du vet ulempene med...??!!

Skrevet

legene unngår og ta røntgen fordi det ikke er påvisst at fosteret ikke tar skade av det.

det er nok mange meninger om hva som er "best".

Jeg skal ta keisersnitt, dette pga sist fødsel førte til ruptur, ikke at det har noen sammenheng i akuratt dette, det jeg vil fram til er at jeg vurderte og sette i gang fødsel før termin, men ble frarådet dette, da d kan bli en veldig rask fødsel som ikke er noe fordelaktig for meg, jeg kan da få større skader.

Men kan du ikke få snakke med noen på sykehuset eller jordmor ? få ultralyd så de kan måle hvor stort barnet er ? hvis det er etter symfus mål på skjema legen går etter, på hvor stort barnet er, så må jeg få si erfaringsmessig både av egen og venners erfaring at de ikke helt stemmer med virkeligheten... mange jeg kjenner som har fått beskjed om at de kom til og få veldige store barn og så viste d seg at d kun var masse fostervann(noe som er bra).

kanskje du ble bare mer forvirret av dette..?

Skrevet

Hei på deg!

Er i samme situasjon som deg, men av en litt annen grunn. Vi skal til vekstestimering (den siste av svært mange) på torsdag denne uka og da er jeg 38 uker akkurat. Grunnen til at igangsetting eller keisersnitt vurderes i mitt tilfelle var høyt blodtrykk, generelle helseproblemer, litt stort barn med svært stor hodeomkrets (ligger på 95 presentilen), mulig smal bekkenring (arvelig i familien) og en medfødt bekkenfeil som gir økt risiko for permanent skade på bekkenet. Rådet vi har fått av Rikshospitalet hittil er å gå for en prøvefødsel med svært lav terskel for keisersnitt, noe som betyr at det tas keisersnitt etter at fødselen kommer i gang (blir sannsynligvis satt i gang) dersom denne ikke forløper greit på alle vis og ungen beveger seg i greit tempo nedover og ut.

Det er jo absolutt ingen fare for ungen din å bli født nå, den er helt ferdig utvikla, men mangler noen uker med oppfeting. :-)

Det vi har fått vite av overlegen som følger oss opp er at dersom man ikke er moden, så er det en del igangsatte fødsler som uansett ender i keisersnitt, men dette blir jo da vanligvis bikinisnitt der far får være med. Jeg er blitt anbefalt modningsakupunktur, har fått dette to ganger, og nå på torsdag er det jordmor på Riksen som skal sette dette. Dette vil sikkert være en god ide for deg dersom du går for igangsatt fødsel, men spiller jo ingen rolle dersom du går for keisersnitt.

At overvektige har større bekkenring er det dummeste jeg har hørt - dette er da svært individuelt, men størrelsen på denne er ikke alt. Hvordan ungen skrur seg ned i fødselskanalen underveis i fødselen, og om han gjør det, er også av stor betydning. Det kan være mange indikasjoner som tilsier at igangsatt fødsel er gunstig fra uke 37, for eksempel størrelsen på barnet, svangerskapsforgiftning osv.

Lykke til med valget ditt! Vi heller nok mest mot planlagt keisersnitt pga hodestørrelsen og min medfødte bekkenfeil, men avventer vekstestimering og ultralyd nr 12 på torsdag.

Lykke til med valget ditt

Skrevet

Emblaa :

Hvis det var mitt innlegg du henviste til sa jeg ikke at overvektige har større bekkenring .... heller det motsatte !

Jeg skrev at :

Smale kvinner har som oftest mye større bekken enn "store"/"overvektige" kvinner, men skjønner jo at man blir lurt til å tro det motsatte...

Og hvis du mener dette er lattelig kan du jo bare spørre jordmoren din eller legen din...

Poenget mitt var i allefall at smale kvinner er redde for å føde for de TROR de har smalt bekken.. Noe de ikke har normalt sett...

=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...