Gå til innhold

noen med peiling på hunder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

lurer på å kjøpe en border collie.

har vokst opp med en collie/border collie. og det var verdens beste hund.

nå har jeg en sønn på 2år, hundevalpen er 8uker gammel. vi bor i rekkehus. men er dette veldig sånn ute hund eller?

har inntrykk av at disse hundene er veldig rolige og snille....

er litt gira nå, føles som om jeg skal bli mamma igjen....;-)

noen erfaringer eller tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke så veldig mye peiling.

Men vet at bordercollie trenger en god del mosjon.

Har et vennepar med 2 og de har en lang tur i skogen hver dag.

Og mange små turer.

Skrevet

har mye erfaring med bordercollie,der er en ekstremt kreveden huderase,du bør han mye tid og enerig for å ha den typen hund.de krever konstat stimulering og trening.ville ikke anbefalt å hatt border i rekkehus,de bør ha mulighten til å ligge ute.for din del å det blir ekstremt masete når de kjeder seg.så trur nok jeg ville valgt en annen rase hvis jeg var deg,hvis du ikke er veldig innstilit på å trene trene trene

Skrevet

en border collie kan være veldig rolig og snillja.Men den trenger veldig mye mosjon og en del hjernetrim også.

Hvis den ikke får dette,er border collie en rase som fort blir veldig stresset,og kjeder seg.Så man må absolutt bruke mye tid på denne rasen.

Skrevet

Dette er hunder som trenger mye mosjon og "hjernetrim" ja...

Skrevet

Border collie rolig????

Jeg har aldri hatt en selv, men kjenner mange som har det - og tror ikke akkurat at den hunden faller i DEN kategorien, he he.

De trenger mye trim, men viktigst er mental trening. Dette er arbeidshunder som må stimuleres og stimuleres og stimuleres, og som uten det kan bli gretne og frustrerte. Går sikkert fint å bo i rekkehus, for det viktigste er jo hva du gjør med den. Får den minimum tre turer daglig (en lang) samt mentale utfordringer så tror jeg fint den kan trives og være en kjempefin familiehund. Man trenger jo ikke trene lydighet mange timer i uka, men kanskje heller stadig lære den nye triks og videreutvikle disse. En sånn hund MÅ få utfordringer!!!

Selv om du vokste opp med en rolig collie (border collie er ganske forskjellig fra vanlig collie i adferd), er nok flertallet svært aktive! Skriver dette fordi jeg ikke unner deg å få en propellhund når du trodde du fikk en rolig sofahund, liksom. Gikk i tilsvarende felle for noen år siden, og måtte til slutt omplasserte hunden...

Masse lykke til :-)

Skrevet

takk for mange svar!

border colliene er jo "egentlig" en arbeidshund sier di.

men så lenge den får to-tre turer om dagen, litt trening mentalt og hjernetrim. lære den nye triks så den har litt å "jobbe" med, så kan det bli en fin familiehund?

leste litt om rasen på nett og fikk veldig intrykk av at dette var en gjeterhund(sauehund) ??

men nå blei jeg jaggu litt i tvil her.....

Skrevet

mine foreldre har border collie, men den er ikke helt "ren" border collie... husker ikke hva den hadde litt av også.. har hatt to border collie blandingshunder.. begge to har vært veldig aktive, men også rolige hunder.. leker masse, springer masse ute, og eeelsker selvfølgelig å jage sauene( kommer fra gård med sauedrift, derfor sauehund) men sofakos er også veeeldig stas! massemasse kos..

nå blir det jo litt anderledes hos oss, for der går hundene løse dag som natt, ut og inn som de vil, vi bor på "landet".. men uansett, jeg ville valgt en blandingshund, og ikke ren rase... disse er ofte mye roliger og egnet som familiehund. også får man de ofte "gratis" eller billig, i forhold til rene raser som ofte koster litt(hvis man bryr seg om det da)

Skrevet

ja det er en sau hund.gjeter sammen sauene for bonden.ville nok satset på en annen rase,hadde jeg vært deg.vi har berner sennen nå kjempe rolig å herlig kose bamse,men han er svær:)

Skrevet

ja det er en sauehund.. vi har sauer og far ville ikke ha noe annet enn border collie, pga det naturlige instinktet til å samle sammen og finne sauene:) det er helt utrolig å se på..

Skrevet

Hvis du er ute etter en rolig familiehund, ville jeg heller gått for f.eks. en Golden Retriever, Labrador, Berner Sennen eller en Bullmastiff... :)

Skrevet

Ja, jeg tror at om den får stimuli så kan den trives som familiehund. Den er en gjeterhund, som selvsagt elsker å få jobbe med nettopp det - men det er jo ikke alltid så lett å få til. Gjeterhunder har sterkere "passe-på -flokken" instinkt enn andre hunder, noe man merker f.eks når man går tur. Kjenner en border collie som fotfølger eieren sin hele dagen (selv om den får mye trening), sitter utenfor do når hun er der og ringer henne inn hvis vi er ute. Om ungene hennes løper en annen vei enn hun, blir hunden stressa og drar ungene i buksebeina o.l. Men det er en glad og kjempetrivelig hund ellers....

Synes det er knallbra at du undersøker mye på forhånd, det viser at du tar dette på alvor - for det ER alvor når man skal få en hund inn i familien de neste 10-15 år.

:-)

Skrevet

ja syns det er veldig viktig å tenke seg godt om. er så mange i dag som kjøper og selger hunder i hytt og pine.... dem trenger ett stabilt hjem akkurat som oss mennesker....;-)

men uff. blei så voldsomt i tvil jeg nå.... hva skal jeg gjøreeeeeeeeee??

...;-)

Skrevet

har en rolig, skarp og lydig border. supersosial, leken, snill og flott. hun beg å bli gammel og krever ikke så mye tur lengre...

borderen er faktisk nokså tilpasningsdyktig! handler om trening - noe de elsker!!!

Skrevet

ja men syns du det har vært mye "jobb" oppigjennom da?

bare vært en rolig familiehund eller?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...