natalina Skrevet 9. oktober 2007 #1 Skrevet 9. oktober 2007 Er det sånn at barnet automatiskt får samme statsborgerskap som moren hvis mor og far ikke er gift? Lurer veldig?
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 9. oktober 2007 #2 Skrevet 9. oktober 2007 Har en veninne som fikk barn med en når de ikke var gift- han er fra utlandet. Mener de kunne velge hvilken statsborgerskap og pass barnet skulle ha.
Jelly Belly Skrevet 9. oktober 2007 #3 Skrevet 9. oktober 2007 Barnet vil få statsborgeskapet som mamman har automatisk. Men dersom mamma og pappa er fra forskjellige land vil babyen kunne få BEGGE. Og hvis barnet blir født i utlandet så vil det kunne få statsborgeskap til landet det er født. Barnet kan kun ha to statsborgerskap (dual citizenship) så om det er tre nasjoner innblandet må man velge to. (F.eks norsk mamma, australsk pappa og født i spania..)
Frukten og To små Skrevet 9. oktober 2007 #4 Skrevet 9. oktober 2007 Søstrene mine er halvt svenske, og de fikk automatisk norsk statsborgerskap. de fikk ikke "tilbud" om svensk. så da måtte de eventuelt ha søkt. Vårt barn blir også en norsk statsborger!
2 små orkaner Skrevet 9. oktober 2007 #5 Skrevet 9. oktober 2007 Spørgs er hvilken kombinasjon av nationaliteter der er snakk om. Reglene varierer fra land til land. De fleste land tillader dobbelt statsborgerskap frem til 18/21 år. Avhenger også av om statsborgerskapet er basert på "blod" eller om du blot er født i landet (fx USA og Frankrike) Jeg er dansk, mannen min norsk og lillegutt har både norsk og dansk statsborgerskap til han er 18 år.
Athina' Skrevet 9. oktober 2007 #6 Skrevet 9. oktober 2007 Jeg var gift med amerikaner når min datter ble født, og hun ble automatisk norsk. Men for å få statsborgerskap i usa måtte vi søke gjennom den amerikanske ambassaden i oslo. Men det gikk jo greit så hun er nå norsk/amerikansk.
lille_my:) Skrevet 9. oktober 2007 #7 Skrevet 9. oktober 2007 jeg tror dette avhenger av hvor man foeder... jeg skal foede i frankrike naa, barnets far er fransk, men jeg maa soeke om norsk statsborgerskap til barnet ettersom han kun blir registrert her. bor du derimot i norge saa blir barnet norsk statsborger og du kan evt soeke om statsborgerskap fra farens land i tilegg... man kan i de fleste tilfeller kun ha dobbelt statsborgerskap fram til fylte 18/21 (avhenger av land).
2 små orkaner Skrevet 9. oktober 2007 #8 Skrevet 9. oktober 2007 Om du er norsk statsborger trenger dere ikke søke om å barnet skal bli norsk statsborger. Alle hvis mødre er norske får automatisk norsk statsborgerskap. Eneste bevis du kan få på at ditt barn også har norsk statsborgerskap om du føder i utlandet er å få laget et pass til babyen. Tatt fra hjemmesiden til UDI: "Etter dagens lov, som trådte i kraft 1. september 2006, blir barn med norsk mor eller far alltid norsk statsborger ved fødsel. Dette gjelder uansett om barnet blir født i Norge eller utlandet, og uansett om foreldrene er gift eller ikke. Dersom barnet er automatisk norsk ved fødsel, trenger man ikke melde fra for å sikre at barnet blir norsk statsborger. Men for at barnet skal få norsk pass, må man søke hos politiet, eventuelt norsk utenriksstasjon dersom man er bosatt i utlandet."
Jelly Belly Skrevet 9. oktober 2007 #9 Skrevet 9. oktober 2007 LilleMy: Hvis barnet har to statsborgerskap grunnet foreldre fra to land kan barnet beholde begge resten av livet. Men dersom de har to statsborgerskap pga landet de er født i (f.eks norske foreldre men født i spania), må barnet velge hvilket statsborgerskap det vil beholde ved 18/21 år. Jeg har selv foreldre fra to land, og kan beholde begge mine statsborgerskap! Dette fordi jeg har "to land i blodet"...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå