nicknavn Skrevet 9. oktober 2007 #1 Skrevet 9. oktober 2007 Ser av innleggene dine at gutten din får en del ventoline. Min/ gutten min sin barnelege mener at når man gir forbyggende medisiner og om man gir det rett, så burde bruken av ventoline gå ned. Han mener at om bruken av ventoline øker så kan det tyde på at de forebyggende medisinene ikke er rett tilpasset gutten min. og det er ofte at man må justere dosen før man finner den rette. Kom til å tenke på hvordan gir du medisinene, med babyhaler, eller bare inhalasjonsaresol? Eller har du forstøver til han? Min gutt fikk først babyhaler, men han fikk ikke nok medisiner i seg og da ble virkningen veldig dårlig og måtte som du gi mye anfallsmedisin. Men når vi fikk forstøver så ble han mye bedre med en gang.
nicknavn Skrevet 9. oktober 2007 Forfatter #2 Skrevet 9. oktober 2007 Dytter litt Selvsagt trenger du ikke svare om du ikke vil:-)
Susan*lillegutt og mini* Skrevet 9. oktober 2007 #3 Skrevet 9. oktober 2007 beklager så ikke at du hadde skrevete,vært litt opptatt med mini =) Jo,når han får disse periodene sine med mye hosting og slikt,så må det ventoline til. Han går på 2x2 dose flutide,først gikk han på 1x1 dose,så måtte vi øke den pga masse hosting,så står fast på 2x2 nå med flutide. får ventoline ved behov,slik som nå når været har endret seg og han hoster og hoster,skulle sikkert hatt det mer egentlig..hoster en del om natten,og kan ikke kutte ned dosen på flutide for da er det natthoste hele tiden,sommer som vinter. Har nå fått singulair tyggetabl. til han,dette skal gubben snakke med barnelegen om idag (må ringe dem,siden de er på et annet sykehuse en det lokale lille sykehuse her,kan ikke kjøre dit heller,er 26mil) Men skal snakke med de i dag,å høre hva de sier,ang singulair,for slik jeg forstod det på legen sist vi var,var det slik at om han måtte ha mer og mer ventoline,uansett hvorfor,så gjorde ikke flutide god nok jobb,og da skulle han starte med singulair også,men det jeg ikke fikk helt med meg var om han da skulle bruke fast dette,eller bare i de dårlige periodene..så må høre hva de sier.. Gubben skal spørre ang forstøver apperat også,høre hva de sier ang dette,for sånn som igår,så virket det på oss at ventolinen ikke hadde betydning,hostet like mye uansett. han er 2,6år og får gjennom babyhaler,de aller fleste gangene går dette bare godt,men slike dager hvor han hoster mye og slikt,er det vanskelig å få masken over ansikte for han hoster,og må ha noen pauser og..ja..du vet nok selv hvordan det er. Han er ellers kjempeflink,egentlig,til å ta medisin,midt i trassen nå,så ikke hver gang som er like lett,og ikke alltid han vil ha alt heller,5drag så er det nok liksom,og klin umulig å få til å puste mer.. huff..skal jaggu ikke være lett,håper mini ikke blir mer plaget enn han er,han får 1x1 dose flutide,ikke ventoline eller noe,hostet siden han var født,er nå 6mnd,og er blittmye bedre =) Forkjølelser er et mareritt her,henger så altfor lenge i,så da er det ventoline som må til også for at han skal få puste stakkars (lillegutt altså)
nicknavn Skrevet 9. oktober 2007 Forfatter #4 Skrevet 9. oktober 2007 Kjenner meg igjen når du skriver. Min gutt hadde også mye hoste og infekjsoner i luftveiene. Først fikk han kun ventoline i babyhaler, men det hjalp ikke i det hele tatt. Etter mye om og men ble han henvist til barnelege og der fikk han pulmicort x 2, atrovent x2. Samt ventoline ved behov. Når dette ikke var tilstrekkelig fikk han også singulair som han tar fast en gang pr dag. sommer som vinter. I sommer har dosen av pulmicort og atrovent blitt redusert til en gang pr. dag. Barnelegen vår mente at bayhaler til min gutt ikke ville fungere pga premature lunger og vi fikk forstøver med en gang. Når min gutt blir syk med forkjølelse så øker jeg dosen med en gang, slik at han får pulmicort og atrovent i større doser, samt at han får atrovent flere ganger pr. dag. Dette har gjort at vi ikke trenge å bruke ventoline mye. De få gangen jeg har brukt det, har han vært så dårlig at lege alltid har blitt kontaktet. Jeg har også behandligsskjema så det ikke er noen tvil om hvordan han skal behandles. Det er også godt å ha det om vi må på legevakt eller til fastlege så har vi noe å vise frem, samt at den øvrige familien har noe å forholde seg til om de passer han og han blir dårlig. Har dere fått svar fra sykehuset nå?
Susan*lillegutt og mini* Skrevet 9. oktober 2007 #5 Skrevet 9. oktober 2007 nei,har ikke snakket med gubben enda,han er på jobb skjønner du,og jeg har ikke tlf til å ringe med i dag=( så er han som må ringe,men vet at barnelegene hans har tlf etter 14,så håper han får snakket med de da.. er jaggu ikke greit når de er "syke" men vil heller ikke kalle han syk,for han er jo ikke det..bare må ha det litt tilrettelagt=) Er sant som du sier,greit med behandlingsskjema når andre skal passe de små..her har jeg bestandig skrevet opp hva han skal ha,hvordan det gjøres og alt slikt,han er jo 2år så er jo stor gutt,og kan gjøre dette sjøl egentlig,hehe,han gjør det sjøl,men glemmer å riste på arisolen,så det må minnes på,og litt hjelp til å trykke av en dose,ikke så sterk i fingrene enda,men er flink,men ikke når trassen slår inne eller hostekulene kommer,da er det vanskelig å få i han medisin. hvordan ser et slikt forstøver apperat ut? for en eller annen grunn ser jeg for meg et stor monster som står på en stang..men har nok feil ja=)
nicknavn Skrevet 9. oktober 2007 Forfatter #6 Skrevet 9. oktober 2007 Den vi har er en bitteliten firkantet sak (heter pariapparat) på rundt 7 cm og en slange som kommer ut, som vi setter i en kolbe som vi har med. i. den blåser luft i den og medisin blir til "damp" som gutten min puster inn gjennom maske. Det finnes andre typer også, vi hadde en litt større tidligere og for meg var det et monsterapparat. Min gutt som nå er 2 år,fikser apparatet selv for tiden, men må hjelpe han litt med å ha i medisiner. I begynnelsen syns han det var ekkelt med den, men teletubbis og elias har hjulpet oss gjennom den perioden.:-)
Susan*lillegutt og mini* Skrevet 9. oktober 2007 #7 Skrevet 9. oktober 2007 er dette noe som må ha strøm eller? kan man ha den med seg på tur,eller i bilen feks.? mye spørsmål her,så må bare takke deg så mye for at du tar deg tid til å svare på rare spørsmål fra meg =)
nicknavn Skrevet 9. oktober 2007 Forfatter #8 Skrevet 9. oktober 2007 Spør i vei:-) Ingen rare spørsmål fra deg:-) Den vi har går både på strøm og batteri. Samt at det er ledning som vi kan ha i sigarettutaket i bilen. Da er vi dekket både på hytta og i bilen:-) Et lite minus med vårt, er at batteriet ikke varer så mange inhalasjoner før den må lades opp.
Susan*lillegutt og mini* Skrevet 9. oktober 2007 #9 Skrevet 9. oktober 2007 ok=) men da skjønner jeg litt mer hva dette er da =) Vi har familie langt avsted,og da går det en hel dagskjøring for å komme dit,så siste gangen har lillegutt fått medisin i babyhaleren i bilen,før han har sovnet for kvelden,så var derfor jeg tenkte på om det gikk å bruke i bil og på tur og slikt =) dere brukte ikke babyhaler nå? bare forstøverapperate?
nicknavn Skrevet 9. oktober 2007 Forfatter #10 Skrevet 9. oktober 2007 Bruker kun forstøver. Har babyhaler liggende, men blir ikke å bruke den. Jeg tror at når min gutt blir så stor at han kan slutte med forstøver så får han en annen type kolbe for å puste med. gjennom. Kjekt at forstøveren kan lades opp i bilen:-) Da blir det mye enklere å reise på tur og når den er så liten tar den heller ikke mye plass. Har dere fått strengt regime på renhold hjemme (fra lege)?
Susan*lillegutt og mini* Skrevet 9. oktober 2007 #11 Skrevet 9. oktober 2007 ja,det er jo kjekt,og virket ikke som den var så stor nei. Nei,har ikke hørt noe om renhold,men regner med vanlig renhold holder..han har ikke allergier eller noe,nettopp tatt prikktest og blodprøver,og har ikke hørt noe (2uker siden) har dere fått beskjed om det?
nicknavn Skrevet 9. oktober 2007 Forfatter #12 Skrevet 9. oktober 2007 Ja både og. Fikk noen tips fra legen hans om renhold. Dette gjør jeg hver dag: Moppe gulvene, også soverommet. Støvsuger gulvteppet hver dag. Skifter på sengen hans 2-3 ganger pr.uke. Styker sengtøyet hans. Ingen kosedyr på soverommet og soverommet bør å så lite som mulig "støvfangere" eks bilder og leker, samt gulvteppe. Om jeg må bruke såpe i vannet, så vasker jeg etter han har lagt seg. Da tenker jeg på do gulvet og badet. Eller bruker jeg kun tørrmopp og vann om det er behov for det. Ingen husdyr. Om jeg steker noe så holder jeg døren lukket til kjøkkenet. Bruker vaskepulver uten parfyme, ingen skyllemidler. Blomster med duft er forbudt. Om det er 5 minus ute og vind får han ikke være ute. Mye ekstra jobb med lungesyke barn, men det går seg til når man blir vant til det. Ser heller ikke på min gutt som "syk" men det må taes noen hensyn til han, eks når vi er borte hos andre.
Susan*lillegutt og mini* Skrevet 9. oktober 2007 #13 Skrevet 9. oktober 2007 ok. her er det liksom helgevask,ellers støvsuger jeg hverdag. Har en lang matte på gulvet i stua,det er det eneste,rommet hans er lite,og han har ikke mye der,har derimot et stort lekerom,men tilbringer ikke mye tid der,der er det en slike lekematte med hus og alt på,eneste de mattene jeg kommer på vi har hjemme.. skal høre neste gang jeg selv snakker med de på sykehuset ang renhold. har du den jonasmasken til gutten din? her er de mye ute i barnehagen,er liksom en utebarnehage,så de prøver å være ute mest mulig,flere timer for dag,uansett vær,selvfølgelig er det 10minus,er de ikke ute,og slik som idag,det snør og er vind,da er de nok ute,de skulle gå tur idag,sa ifra at de måtte ta medisin med,og det gjør de hver gang de er på tur uansett. lurer litt på å skaffe denne jonasmasken nå når det blir vinter og blir kaldt i luften,kan kanskje være kjekt å ha når de er ute.. huff..føler meg litt "dårlig mor" nå..men er jo egentlig ikke min feil at jeg ikke får den infoen jeg trenger fra leger og sykehus. De har jo vist fra jeg gikk gravid at dette kunne få konsekvenser. Han er atopiker,hatt refluks(vokst det så å si av seg) astma,har en åpning på hjerte,ikke noe farlig,men den er liksom der,er øre barn(dren i begge ører,som nå har ramlet ut) og ellers plaget med å få alt av sykdommer man kan få når man er i barnehage,hele fjor gikk nesten til å være hjemme pga han fikk alt,t.o.m skarlagensfeber fikk han:(
nicknavn Skrevet 9. oktober 2007 Forfatter #14 Skrevet 9. oktober 2007 Mente ikke at du skulle få dårlig sammvittighet:-( Sorry. Du støvsuger jo hver dag og det er kjempebra.:-) Jeg meldte oss inn i astma og allergi forbundet, har fått mange tips derifra på innemiljø. Vi kjøpte jonas masken i fjor, men han nektet å bruke den. Blir kansje bedre i år:-) Du kan få refundert utgiftene på den om legen skriver at han anbefaler den til din gutt. Jeg sier i fra i bhg når han ikke kan være ute og da er de pent nødt til å være inne med han, han kan jo være sammen med de minste barna om de er inne. Han sover heller ikke ute når det er kaldt, i bhg tar de vognen inn.
Susan*lillegutt og mini* Skrevet 9. oktober 2007 #15 Skrevet 9. oktober 2007 hehe,nei var ikke du som gjorde det =) men tenker at det er legene som faktis skal fortelle meg dette. Her sover lillegutt i vogna si inne i vognskuret,gjort hele tiden,mens de andre sover ute i fri luft,men det har også med at han må ha det mørkt for å få sove. skal gå å hente han nå,er spent på om de har gitt han medisin eller ikke.. vurdere å kjøpen en slik jonas maske,så er jo kjekt å vite at man kan få det refundert om legen skriver at vi har bruk for det,var inne på naaf.no å så den,så jo veldig grei ut ja. nei,må kle på mini å komme oss ut i snøstormen,hehe =) hvis du har msn kan du legge meg til hvis du vil,kjekt å ha noen å rådføre seg med når det står stilt her =) sender deg en PM med adressen min,så ser du selv om du vil legge meg til om du har msn da =) tusen takk for alle gode svarene og alle gode rådene =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå