Vektemor Skrevet 9. oktober 2007 #1 Skrevet 9. oktober 2007 Jeg begynner å skjønne at min alltid medgjørlige datter nå har kommet i den såkalte trassalderen. Kombinert med utbrudd av jeksler. Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal takle dette, derfor ber jeg om råd. I dag skulle hun i barnehagen, og hun nektet å ta på seg klær. Vi måtte også forte oss, for barnehagen skulle på tur, og vi måtte være der innen en viss tid. Jeg forsøkte alt; tilby henne å ta på seg selv, hun kunne velge klær, jeg sa at vi måtte gå, hvis ikke så reiste de fra henne, jeg ventet så lenge jeg kunne. Til slutt måtte jeg bare tvinge på henne klær, og hun skrek så høyt at jeg fikk helt vondt inni meg. Hva gjør dere i slike situasjoner da ? Tvinger dere på barna deres, f.eks. klær ? Hvor lang tid bruker dere på å være diplomatiske, før dere eventuelt må tvinge dem til å gjøre det dere ber dem om ? Akkurat nå sitter meg med en ekkel følelse, etter den opplevelsen jeg hadde med tulla til morgenen i dag. Stakkars lille lulla ble helt hysterisk. Huff, ikke lett. Hun er 2,5 år.
Expat Skrevet 9. oktober 2007 #2 Skrevet 9. oktober 2007 Er det ikke festlig? Det kommer litt av faktoren mellom tiden dere har, hennes tolmodighet og din tolmodighet. Den som er lengst vinner alltid. Min har relativt kort tolmodighet og gir seg etter litt av en teateroppvisning. Nok søvn, nok mat og drikke er veldig viktig. Har alltid sunne kjeks i lomma. Husk at hun ikke vet hvorfor hun er sint. Dentinox som del av tannpussen kan kanskje være lurt. Ellers, så bryter jeg ut i sang, tuller og tøyser , og ellers tvinger når jeg må. Men det er stort sett når bussen/flyet/toget/barnehagen skal gå.
Vektemor Skrevet 9. oktober 2007 Forfatter #3 Skrevet 9. oktober 2007 Takk for svar. Jo, veldig festlig!!! Jeg forsøkte å synge i dag også, forresten. Men fikk beskjed om å "IKKE SYNGE". Hun hadde sovet nok og nettopp drukket og spist frokost. Mener du at du "bestikker" henne med kjeks når hun trasser, for at hun skal få noe annet å tenke på ?
Dramatica Skrevet 9. oktober 2007 #4 Skrevet 9. oktober 2007 kjenner til trassen. Min er så sta at jeg har ikke sett maken. Han gir seg ALDRI. Ikke det at jeg har så mage gode råd, men jeg har merka at når han spes nekter å gå i barnehagen, minner jeg han på det han kan vente seg,. F.eks at bestevennen hans er i barnehagen i dag, kanskje pappa komer og henter deg osv - siden dette er moro. Da vil han reise. Har også merket at han spes ikke vil hvis jeg har vekt han, eller han er litt trøtt...-og det blir stress. Tror de merker at det blir stress, de skal jo ha GOD tid. (min kan bruke 10 min ut av huset og inne i bilen. (litt overdrevet men..... det kanskje!) Noen ganger bare MÅ det bli tvang..... (men det er vel oss som får det vondt)
Expat Skrevet 10. oktober 2007 #5 Skrevet 10. oktober 2007 Det er "matkjeks" for det aller første, og har jeg planlagt godt nok så er det vanligvis en banan eller matpakke. Og nei, jeg bestikker henne ikke med godteri, hun er sulten, da blir hun helt tullete (det blir jeg også haha), og litt mat i magen gjør alles liv mye enklere...
Ametyst Skrevet 16. oktober 2007 #6 Skrevet 16. oktober 2007 Jeg tvinger på dem klær etter ett vennlig forsøk ja. Har ingen skrupler lenger.
Ametyst Skrevet 16. oktober 2007 #7 Skrevet 16. oktober 2007 Kan forresten legge til at våre herlige små er veldig forskjellige. Gutten på 2 lar seg ikke, lokke avlede...you name it!!!! Dattera vår på 1 derimot lar seg avlede, lokke, eller jeg kan tøyse bort problemet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå