☆lillastjerne☆ Skrevet 8. oktober 2007 #1 Skrevet 8. oktober 2007 Samboer har gitt dattra vår på¨5 år 25ml cosylan istedet for 2,5ml.. Er dette farlig eller???
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 8. oktober 2007 #3 Skrevet 8. oktober 2007 tror jeg ville ringt ja, høyste dose for barn er 15 ml i døgnet..nå har hun fått det på en gang. står at det kan gi pusteproblemer. MIKSTUR, oppløsning: 1 ml inneh.: Ethylmorphin. hydrochlorid. 1,7 mg, Cascara Soft Extract aeqv. rhamn. purshianae cort. 50 mg, menthol. 0,2 mg, spir. fort. 0,046 ml, sacchar. 373 mg, saccharin. natr. B. P. 1,09 mg, glucos. monohydric. liquid. 399 mg, acid. benzoic. B. P. (E 210) 1,37 mg, const. et aroma q.s., aqua purif. ad 1 ml. Fargestoff: Sukkerkulør (E 150). Sukkerholdig. Ferskensmak. Indikasjoner: Luftveisirritasjoner og vedvarende tørrhoste ved infeksjoner i de øvre luftveier. Dosering: Voksne: 5-10 ml, helst ufortynnet, 3-4 ganger daglig. Barn: 2-5 år: 2,5 ml 3-4 ganger daglig. 6-12 år: 5 ml 3-4 ganger daglig. Høyeste døgndose: Voksne: 80 ml. Barn: 2-5 år: 15 ml. 6-12 år: 30 ml. Kontraindikasjoner: Overfølsomhet for virkestoffene eller et eller flere av hjelpestoffene. Δ Forsiktighetsregler: Kan påvirke reaksjonsevnen f.eks. ved bilkjøring. Langvarig bruk kan føre til avhengighet. Bør ikke gis til barn under 2 år. Interaksjoner: Etylmorfin gir økt virkning av andre CNS-depressive stoffer. (I: N02A opioider) Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Pga. risiko for påvirkning (tilvenning) av barnet bør etylmorfin bare brukes i terapeutiske doser over korte perioder. Preparatet skal bare brukes ved graviditet hvis fordelen oppveier mulig risiko. Overgang i morsmelk: Det er ukjent hvor mye av etylmorfin som går over i morsmelk. Det er ikke klarlagt om barn som ammes kan påvirkes. Preparatet skal ikke brukes under amming over lengre tid pga. fare for tilvenning av barnet. Bivirkninger: Sedativ effekt. Etylmorfin kan gi galleveisdyskinesier og allergiske reaksjoner (utslett, kløe). Overdosering/Forgiftning: Etylmorfin kan gi respirasjonshemning. Egenskaper: Klassifisering: Etylmorfin demper hosterefleksen ved en direkte effekt på hostesenteret, og har en virketid på 4-6 timer. Preparatet inneholder i tillegg stoff med lakserende effekt. Pakninger og priser: 125 ml kr 66,60. 300 ml kr 92,60.
♥Snulder Skrevet 8. oktober 2007 #4 Skrevet 8. oktober 2007 Overdosering av Cosylan kan gi respirasjonshemning, men jeg vet ikke hvor stor mengden må være før det kalles overdosering. Prøv å søke i www.felleskatalogen.no
Attpåklatten :-)™ Skrevet 8. oktober 2007 #5 Skrevet 8. oktober 2007 Du bør ringe legevakten! Klippet fra felleskatalogen: B Cosylan Recip Hostedempende middel. Pakningsvedlegg VarenummerATC-nr.: R05D A01 MIKSTUR, oppløsning: 1 ml inneh.: Ethylmorphin. hydrochlorid. 1,7 mg, Cascara Soft Extract aeqv. rhamn. purshianae cort. 50 mg, menthol. 0,2 mg, spir. fort. 0,046 ml, sacchar. 373 mg, saccharin. natr. B. P. 1,09 mg, glucos. monohydric. liquid. 399 mg, acid. benzoic. B. P. (E 210) 1,37 mg, const. et aroma q.s., aqua purif. ad 1 ml. Fargestoff: Sukkerkulør (E 150). Sukkerholdig. Ferskensmak. Indikasjoner: Luftveisirritasjoner og vedvarende tørrhoste ved infeksjoner i de øvre luftveier. Dosering: Voksne: 5-10 ml, helst ufortynnet, 3-4 ganger daglig. Barn: 2-5 år: 2,5 ml 3-4 ganger daglig. 6-12 år: 5 ml 3-4 ganger daglig. Høyeste døgndose: Voksne: 80 ml. Barn: 2-5 år: 15 ml. 6-12 år: 30 ml. Kontraindikasjoner: Overfølsomhet for virkestoffene eller et eller flere av hjelpestoffene. Δ Forsiktighetsregler: Kan påvirke reaksjonsevnen f.eks. ved bilkjøring. Langvarig bruk kan føre til avhengighet. Bør ikke gis til barn under 2 år. Interaksjoner: Etylmorfin gir økt virkning av andre CNS-depressive stoffer. (I: N02A opioider) Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Pga. risiko for påvirkning (tilvenning) av barnet bør etylmorfin bare brukes i terapeutiske doser over korte perioder. Preparatet skal bare brukes ved graviditet hvis fordelen oppveier mulig risiko. Overgang i morsmelk: Det er ukjent hvor mye av etylmorfin som går over i morsmelk. Det er ikke klarlagt om barn som ammes kan påvirkes. Preparatet skal ikke brukes under amming over lengre tid pga. fare for tilvenning av barnet. Bivirkninger: Sedativ effekt. Etylmorfin kan gi galleveisdyskinesier og allergiske reaksjoner (utslett, kløe). Overdosering/Forgiftning: Etylmorfin kan gi respirasjonshemning. Egenskaper: Klassifisering: Etylmorfin demper hosterefleksen ved en direkte effekt på hostesenteret, og har en virketid på 4-6 timer. Preparatet inneholder i tillegg stoff med lakserende effekt. Pakninger og priser: 125 ml kr 66,60. 300 ml kr 92,60. Sist endret: 15.03.2006
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 8. oktober 2007 #6 Skrevet 8. oktober 2007 det er jo en ganske stor dose for en liten unge da, når max dose om dagen er 15 ml... 25 nå og kanskje mer før i dag.. tror jeg hadde ringt å spurt uansett..
pilutta Skrevet 8. oktober 2007 #7 Skrevet 8. oktober 2007 Jeg anbefaler dere absolutt å kontakte legevakten. Ta en tlf og forklar saken snarest. Cosylan er en medisin som inneholder morfinlignende stoffer og dosen han har gitt henne er stor! Hilsen sykepleier.
Mona + kid Skrevet 8. oktober 2007 #8 Skrevet 8. oktober 2007 Ring legevakta eller Giftinformasjonen (22 59 13 00)!
☆lillastjerne☆ Skrevet 8. oktober 2007 Forfatter #9 Skrevet 8. oktober 2007 Takk for raskt svar!! Har sendt ham i telefonen, så nå sitter han å snakker med giftsentralen! (sto i pakningsvedlegget at man kunne ringe dem). Får evt ringe legevakten etterpå!!!
Gjest thricane Skrevet 8. oktober 2007 #10 Skrevet 8. oktober 2007 slike innlegg som dette forstår jeg ikke vitsen med. det er barnet ditt det handler om, ikke hvordan man skal få vekk blåbærflekker eller rette opp en hårfarge som ble feil. ring legevakta. du vet jo ikke hvem som svarer deg her, ta kontakt med noen du vet har bakgrunn for å svare deg på det.
pilutta Skrevet 8. oktober 2007 #11 Skrevet 8. oktober 2007 Dette går nok bra , men skremmende er det med slikt. Dere får følge med henne godt; dvs puster hun regelmessig, er hun lett å vekke, er huden tørr og varm som vanlig....Men ring legevakta så får du høre hva de synes, og om dere skulle få behov for hjelp så er de allerede informert. Kommer til å gå fint dette. Hilsen sykepleieren.
xxxo Skrevet 8. oktober 2007 #12 Skrevet 8. oktober 2007 hva sa de? har dere dratt på legevakta nå tro?
☆lillastjerne☆ Skrevet 8. oktober 2007 Forfatter #13 Skrevet 8. oktober 2007 Er jo nettopp det jeg har gjort!! Spør jo bare om råd her, det er jo ikke slik at jeg nødvendigvis hører på det som blir sagt!! Spurte bare om dette var farlig for jeg ble nervøs, samtidig som samboer satt i telefonen med giftsentralen! Må jo være lov å si hva man vil her....er jo ikke akkurat som jeg forventer bare seriøse svar(tydeligvis).
Gjest thricane Skrevet 8. oktober 2007 #14 Skrevet 8. oktober 2007 det er jo ikke lett å vite, du skrev jo ingenting om det i hovedinnlegg. du lurte på om det var farlig. og jeg ga deg et seriøst svar da jeg sa at du burde ringe legevakta i stedet for å spørre om noe slikt her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå