Gjest VerdensHeldigsteMamma Skrevet 8. oktober 2007 #1 Skrevet 8. oktober 2007 Tenker mye på det med utstyr til babyen, lurer på hvordan dere andre blivende foreldre gjør det...? Kjøper dere mye brukt - i så fall hva? Vi har kjøpt vogn i dag, ny og fin! Bilsete er også noe vi har lyst til å kjøpe nytt. Men ellers - er det ikke like greit å kjøpe brukt?? F. eks sprinkelseng til babyen, er ikke det ok å kjøpe brukt? Hvor mye ville dere gitt for ei seng? Vi er rimelig ferske, som dere skjønner... Får låne/arve vippestol, vogge, BabyBjørn pluss en del klær - resten trenger vi! Og babyen kommer om 100 dager....hjelp; er vi treige?!
MissUlv ~ ♥ 2 vakre barn ♥ ~ Skrevet 8. oktober 2007 #2 Skrevet 8. oktober 2007 Bilsete ville jeg ha kjøpt nytt ja, slik at du vet at det ikke har blitt utsatt for noe. Spinkelseng kan du kjøpe brukt, men du bør/må kjøpe ny madrass til den. Vi kjøpte seng på ikea til vår første, og skal bruke den til nestemann også. Der har de billige og greie senger. Nei, dere er ikke treige. Jeg har termin om 124 dager, og før den tid skal vi pusse opp soverommet vårt, soverommet til babyen, kjøpe vogn feire bursdagen til lillegutt og feire jul
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2007 #3 Skrevet 8. oktober 2007 Sprinkelseng ville jeg ikke ha nølt med å kjøpe brukt. Helt greit etter min mening! Hvor mye? Aner ikke.... Undersøk hva de koster i butikkene. Tror jeg ville ha forventet halvparten av den prisen. Jeg har 2 barn fra før, og begge ble 53 cm! Så mine har heller ikke brukt str 53 mer enn en ukes tid, kanskje 2? Hvis jeg var deg ville jeg ha kjøpt 4 bodyer i str 56, og et par i str 62. Likedan med bukser. Buksene brukte vi faktisk lenger enn bodyene. Husk at du får gaver, og dette er ofte klær. Jeg ga det samme rådet til en veninne av meg som fikk i juni, og hun var glad for det! Hun fikk nemlig så mye klær i gaver at hun har nå klær i de minste str som bare er brukt et par ganger.... Kjøp bare til starten, og så kjøper du det du trenger etter hvert. Det er mitt råd. Bukser med strikk i livet er absolutt de beste! Og enda bedre om de har strikk rundt anklene også. Babyer blir fort kalde på beina, og det gir dem lett kolikksmerter. Jeg kjøpte bomullssokker til å ha med på sykehuset. Da skriker de ikke så mye når du skifter bleie på dem :-) Bodyer som kan kneppes opp på siden er mest populær. Å tre noe over hodet på en nyfødt synes jeg var fryktelig mye styr med, og stakkars babyen ble rasende sint....! Et par luer er også kjekt å ha. Vinterdress.....ble aldri brukt....den er like fin nå som da jeg kjøpte den for 5 år og 2 barn siden..... Gode varme tepper var tingen for oss! Min erfaring er at de første 2 mnd klarer ikke barna å dra luft inn igjen i flasken slik det er meningen med anti-kolikk-flasker. Har hørt om de som har kjøpt både DrBrown, som også går over til andre flasker blant annet fordi de er tungvindt å gjøre ren. Mine unger nekter å drikke av flasker med den typiske formen de første 2 mndene. Jeg klarte å få tak i en flaske med flaskesmokk som ligner en vanlig sutte-smokk. Den gangen var det Mam som hadde dem, men nå ser jeg at NUKE har blant annet denne varianten. Nuke har 2 sorter av dem som ligner i den formen, men den jeg har lykkes med er av den sorten som passer i ringen til blant annet de smale flaskene til Ba. Jeg synes silikonvarianten er best til mine barn. Jeg har flasker fra før, og liker i grunnen best flaskene til Nuke og Ba (egentlig et billigmerke, og flaskesmokken har så stort hull at den ikke kunne brukes før barna rundt 5 mnd tror jeg, så jeg bytter ut flaskesmokkene med Nuke sine). Et par flasker holder i starten, og jeg kjøpte 120 ml. Jeg hadde for lite melk etter en stund, og måtte begynne med flaske i tillegg om kvelden når barna var rundt 2 mnd. Jeg kjøper derfor alltid en boks morsmelkerstatning som jeg har stående fra starten av for sikkerhets skyld. Etter hvert som barna blir større (rundt 6 mnd) er Avent sine flasker kjekke. Spesielt når man skal ha flasker med i vognen, og barnet gjerne bare skal ha en liten sup vann fordi det er tørst. Avent sine flasker har en topp som man bare trykker på for å få flaskesmokken tett. Det har ikke Nuke eller Ba. Så jeg har litt av hvert jeg. Nuke, Ba og Avent. Jeg skal i hvertfall ha en lekegrind som man kan heve bunnen i!! Mine 2 andre barn har ligget i lekegrind i stuen siden de var født, og det skal jeg gøre med nestemann også! Når de ligger i grind blir det ikke så kaldt for dem. Nede ved gulvet er det ganske kaldt om vinteren, og da er det kjekt med en grind som du kan heve bunnen i. For den som har bekkenløsning er den ypperlig!! Mine barn sover også i den. Jeg har dem som regel sovende i stuen i starten. På Nille, eller på leketøysforretninger, får du kjøpt slike puslespill med bokstaver eller tall, som en kan lage til en matte. De som har tynn kant rundt, passer perfekt i en lekegrind hvis du bøyer kanten opp! Det ble langt dette her, men håper det kan være til hjelp! :-)
Beama Skrevet 8. oktober 2007 #4 Skrevet 8. oktober 2007 Seng er greit å kjøpe brukt, men tror jeg ville kjøpt ny madrass=) Kommer ann på sengen hva jeg ville gitt for den, men på ikea får du rimelige nye senger. Ofte er de billigere på ikea enn mange av de som jeg har sett brukt=) Dere har jo det meste på plass da=) Har dere dyner/tepper? Sengetøy? En god varm pose el. til vognen? En stelleplass? Dere har god tid enda;) Og ser dere att noe mangler så kan det også kjøpes etter fødselen;)
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2007 #5 Skrevet 8. oktober 2007 På www.babyshop.no kan du laste ned en utstyrsliste! Med avkrysningsruter og alt! Den har jeg med i lommeboka!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå