Susan*lillegutt og mini* Skrevet 8. oktober 2007 #1 Skrevet 8. oktober 2007 Når har lillegutt hostet i noen dager,og har måtte få ventoline både igår kveld og 4 ganger idag,men nytter jo ikke.. han får jo ellers flutide 2x2 doser i døgnet,og har nå fått singulair tyggetablett til han. Men barnelegen var ikke så veldig klar når jeg spurte hvordan jeg skulle gi han dette,noen som har det sammen med sine småtroll? Slik jeg forstod det,så skulle han da ta en slik tabl.når flutiden ikke gjorde jobben godt nok,slik at han måtte gå på ventoline også,altså flutide og singulair, og evt ventoline.. men så er det det jeg lurer på,skal han bare liksom gå på dette til han er bra igjen,eller hele tiden,forstod det slik at han skal ta det når flutiden ikke fungerer helt,altså når han må ha ventoline en del,da skal ha ta disse tyggetabl. også,men skal ha da slutte når han er bra..? noen med erfaring på dette? ble litt rotete,mini begynte å skrike oppi alt her.
Susan*lillegutt og mini* Skrevet 8. oktober 2007 Forfatter #2 Skrevet 8. oktober 2007 *dytter litt,havnet så fort langt nede* =)
Learning to fly Skrevet 8. oktober 2007 #3 Skrevet 8. oktober 2007 Du må ringe legen og spørre. Ingen her kan svare på din gutt sin sykdom. Alle astma barn får "sin egen" medisinering. Ellers kan jeg si att min gutt tar kun singulair, og den tar han hver dag om kvelden. Dette for å forebygge. Legen regner med att han ikke kommer til å få behov for anfallsmedisin mer pga den tbl. Men han har en mild form.
ღtili35ღ Skrevet 8. oktober 2007 #4 Skrevet 8. oktober 2007 Vi bruker alle medisinene, da vi enda er i en prøver periode med lillemor. Så hun står nå fast på 2,5 ml aerius morgen, flutide 1 dose morgen og en kveld, 1 pose med singular om kvelden + at vi kan gi henne ventoline hver 3 t.
Susan*lillegutt og mini* Skrevet 8. oktober 2007 Forfatter #5 Skrevet 8. oktober 2007 selvfølgelig vet jeg jo at jeg må snakke med legen,men greit å høre fra andre i samme situasjon da..=) men det jeg lurte på var jo bare om denne singulair skulle tas sammen med flutide,altså at det går ann,for var det jeg fikk for meg at legen sa,men hun var litt uklar i språket sitt,så ikke lett å forså helt,men skal ringe de i morgen ja for å få ordentlig svar ja=)
Tinky Winky Skrevet 8. oktober 2007 #6 Skrevet 8. oktober 2007 Vi bruker det samme som dere, men har fått singulair pulver. Det skal gis 1 gang om dagen fast. Dvs uansett form og årstid. Han får det fast på kvelden sånn at vi alltid husker det. I starten ga vi det pulveret på skiva, men ikke alltid han spiser like godt. Så nå har vi det på en skje og har biovit oppå. Tror det er lettere å få pulver i den enn tabelett. Men kommer jo litt an på gutten din også. Uansett, hos oss skal singulair brukes hver dag året rundt. All astma medsin tar det ca 3 uker før det begynner å virke ordentlig.
Susan*lillegutt og mini* Skrevet 8. oktober 2007 Forfatter #7 Skrevet 8. oktober 2007 dette er da en tyggetabl.og går sikkert greit for han å ta den,tror ikke han bryr seg,tygger fluorene han så..=) han er 2,6år. Men skal snakke med legen imorgen,får det er det jeg er usikker på,om han skal gå på dette hele tiden når han først må starte eller om det er bare til han blir bedre eller hva... i bruksannvisnigen står det faktis til denne tabl. at man ser virkning allerede etter første dags bruk..
nicknavn Skrevet 8. oktober 2007 #8 Skrevet 8. oktober 2007 Singulair gis som forebyggende hver dag. En dose på kvelden er anbefalt (av min barnelege). Dette er medisin som min gutt står fast på. Vil nok regne med at det samme vil gjelde for din gutt. Denne medisin kan ikke gis som akutt medisin,siden det tar et par dager før den har full virkning. Flutide er også forebyggende og dosen er bestemt av legen din. Ventoline er akutt/anfalls medisin og gis som du har gjort. Om ventoline ikke har god eller liten virkning bør du ringe legevakt for å høre om hva du gjør. Evt dra inn med han eller få øke dosen på ventoline. Håper jeg kunne hjelpe deg litt.
Susan*lillegutt og mini* Skrevet 8. oktober 2007 Forfatter #9 Skrevet 8. oktober 2007 jepp hjalp litt,men skal ringe legen hans i morgen,er på et annet sykehus en vi har her,barnelegene altså,så kan ikke bare stikke innom,blir litt langt å kjøre 26mil bare for det.. =) Men jeg mener så tydelig hun sa at han skulle bruke dette bare når flutiden ikke gjorde god nok jobb alene,så er det jeg er så usikker på,om han da må gå på det hele tiden,attpåtil flutide,og evt ventoline ved behov..hmm.. vel får nok svar i morgen,for må nesten vite det i morgen får han er ikke i form nå,hoster som bare det,fått ventoline tilsammens 4ganger idag,og kan få 1-2doser inntil 4ganger daglig. så håper det gir seg snart..begynner jo å bli kaldt også,er no kdet,er jo kommet snø på bilen vår nå=(
nicknavn Skrevet 8. oktober 2007 #10 Skrevet 8. oktober 2007 Det vanlige er at de får singulair fast, sommer som vinter. Har aldri hørt om at kan brukes til og fra. Min gutt får fast pulmicort og atrovent, samt singulaire hver dag. Det er helt vanlig at "alle" medikamentene gis samtidig. Da har de best effekt. Bra at du drar till legen, håper du får greie på dette. Vinteren er hard for våre astma barn:-)
Tinky Winky Skrevet 8. oktober 2007 #11 Skrevet 8. oktober 2007 Har du cosylan? Det er ikke ideelt men hjelper til ihverfall noen timers søvn hos oss.
Tinky Winky Skrevet 8. oktober 2007 #12 Skrevet 8. oktober 2007 Hoster han nå? Vann er viktig, men det er også viktig at det ikke er for varmt på rommet . Vi lufter mye, merker at det hjelper.
Expat Skrevet 8. oktober 2007 #13 Skrevet 8. oktober 2007 Som de sier, mange tar singulair daglig (husk, får han mareritt av den så går det an å ta den om morgenen i stedenfor). Jeg er litt plaget av bivirkningene (deriblant utrolig rare drømmer), og tar den derfor når jeg blir syk. DVS første murring i halsen. Det hjelper! Forresten, singulair var nettopp godtkjent i USA for forebygging av idrettsastma, da tar man den to timer før aktiviteten, så fort virker preparatet! Flutide (kortisonsprayen) kan man ikke skru sånn av og på, den skal brukes daglig forebyggende (om legen sier det, selvfølgelig). Ellers har du fått masse fine svar her!
trollmamma Skrevet 9. oktober 2007 #14 Skrevet 9. oktober 2007 Be om eit behandlimgsskjema. Det får me alltid av spesialisten vår når det er endringer. Det er så greit, for da står det kva som er fast medisin. Kor mykje og kor tid me skal øke ved sjuksom og nedtrapping. Då slepp du sånn usikkerhet. Mine astma barn står fast på singulair og flutide. Har aldi høyrt om nokon regulering på singulairen. Men du, ta kontakt med legen igjen, få eit skikkeleg opplegg.
Susan*lillegutt og mini* Skrevet 9. oktober 2007 Forfatter #15 Skrevet 9. oktober 2007 da skal gubben ringe sykehuset idag å snakke med dem (må ringe de,for er 26mil unna barnelegene,er bare på det lokale sykehuset 1gang i uka) så sa til han nå at han måtte også huske å spørre etter et behandlingsskjema..rart at vi ikke har fått det,kan jo ikke forvente at jeg skal huske på alt..eller..når det bare blir sagt muntlig,har ikke så god hukommelse,og kan jo kanskje være greit å ha for barnehagen sin del også.. håper de kan lage et skjema til han da,og sende det i posten,eller faks eller hva de gjør,får respetene hans i posten om jeg trenger mer medisin,så kommer vel i posten da.. huff..skal ikke være greit..måtte gi han ventoline idag for han hostet så mye i morges,våkner opp sier go'mårn mamma,så hoster han,kommer ned i stua,sluttet å hoste,får ventolin så flutide,siden han hostet mye i natt og det er SNØ ute,og kaldt,så derfor fikk han ventoline,kommer ut i vogna,og han begynner å hoste,sa ifra i bhg. at han garanter må ha ventoline om de skal gå tur eller være mye ute idag,og at de må følge med når han kommer utanfra og inne eller omvendt på hvordan han reagere,så de skulle følge med (håper jeg at det gjør det også da) men hvordan,eller hva står på disse behandlingsskjemaene,vet jo det er forskjellig fra barn til barn,men hvordan ser de ut? Regner med det er letter å følge opp astman når vi har et slikt,enn når vi må gjette oss til om han trenger eller ikke....?
trollmamma Skrevet 9. oktober 2007 #16 Skrevet 9. oktober 2007 Me går til Haukeland sykehus. Og det virker som det er standard opplegg med behandlingsskjema der (har gått med astmaunger der i 9 år) Litt vanskeleg å forklare. Men behandlingsskjema består av 3 rubrikker. Den første rubrikken har overskrift: faste medisiner. Så har legen fyllt ut kva medisiner det er og doseringen. Så står det ei pil ned til neste rubrikk, ved sida av pila står det: ved begynnende forkjølelse eller hoste. I denne rubrikken står det kva medisin og doseinger som kan gis ved forkjølelse/hoste. Så er det ei pil til neste rubrikk, skrift ved siden av: dersom det likevell kommer astmaanfall og tung pust, gjør følgende endring. I den rubrikken står det høgaste dosering og kor lenge me kan prøve det, og funker det ikkje innan den tid skal me ringe til lege. Det står også ei pil direkte fra rubrikk ein ned til rubrikk nr 3, viss dei vert fort dårleg. Det står også piler opp igjen fra rubrikk nr 3 til 2 der det står: Etter ca 3 dagers symptomfrihet, gå ett nivå opp. Frå rubrikk nr to til rubrikk nr 1 står det: Etter ca 1 ukes symptomfrihet, gå tilbake til faste medisiner. Puh, forstod du noko av det? Veldig vanskeleg å forklare. Men det er ein veldig grei oversikt. Eg har desse listene tapet fast på innsida av det kjøkkenskapet som eg oppbevarer medisinene i. Eg bruker ikkje desse listene så mykje lenger, for nå er alt innarbeidte rutiner. Men jammen var dei gode å ha til å begynne med, når ein var usikker og alt var nytt. For det er jo litt styr med astmaunger.
Susan*lillegutt og mini* Skrevet 9. oktober 2007 Forfatter #17 Skrevet 9. oktober 2007 å..så kjekt da!! slik vil jeg ha til lillegutt nå!! og mini etterhvert om han blir veldig plaget han også. Er så rart at vi ikke har blitt tilbyd han dette..for som legen sa da vi var dere sist,i forige mnd,hun tror ikke han kommer til å vokse dette av seg siden han er både prematur,atopiker og er mye plaget til tider..huff..får se. Håper bare gubben husker å spøre om alt han trenger å spørre om. Men hvis ikke jeg får slikt behandlingsskjema hos sykehuset,kan jeg evt få det hos fastlegen,har egentlig ikke vært der for astman hans,for bruker ringe sykehuset da,men han er jo klar over dette,vet jo hvilken medisiner han går på,og han kan jo evt ringe sykehue å kreve et slikt skjema eller.. tro om man kan få to,et hjemme og et ibhg,eller evt ta kopi å ta med i bhg.. Håper SÅ at lillegutt får et slikt,og når du forklarte meg dette,høretes det veldig lett ut,for da vet man når de skal ha hva,slik som nå er jeg usikker på om han skal begynne på singulair,eller ikke..hadde hatt et skjema hadde det sikkert stått der..siden han hoster veldig nå,tenker jeg på. Han er ikke plaget med anfall,noen få ganger jeg tror at han har hatt anfall,da har ventoline fungert godt,men er mest om natten,han har hostet mye,og må bruke hjelpemusklene for å få puste,og pipingen kommer på utpust,det er et anfall her i huset. Hva karaktreiserer dere som et anfall?
trollmamma Skrevet 9. oktober 2007 #18 Skrevet 9. oktober 2007 Det er på a4 ark, så veldig lett å kopiere Anfall varierer i styrke og kor lenge det varer fra person til person. Her er minsten berre tett, hosting, tung pust og piping når han får anfall, mens søstra kan få det så kraftig at ho "faller bort," også kommer det kjapt på. Heldigvis skjer det sjeldnere og sjeldnere, for det er ekkelt det. Men dersom han må bruke hjelpemuskler, så er det eit anfall. Ikkje vær redd for å trappe opp medisineringen dersom det ser ut som han er på veg til å få anfall. Det å trappe hurtig opp kan hjelpe til at han slepp unna eit kraftig anfall. Det har iallefall legene lagt veldig stor vekt på hjå oss, at det er bedre å øke hurtig opp for så å kunne trappe ned, enn at barnet skal bli veldig dårlig for så å måtta stå på høg dosering lenge. Dette veit du sikkert, men unngå å gje han mjølk når han tettner til. Varm saft, og stryke han oppover/klappe på ryggen kan hjelpe for å løsne/få opp slimet. Holde han høgt opp på skulderen din så han får trykk på brystet (viss du klarer det da) går også ann å sitte og lene han godt over skuldra di. Eg hadde ei nettadresse til ei barneastmaside. Skal sjå om eg finner den, men nett no må eg få kveldsmat i barna og legge dei
trollmamma Skrevet 9. oktober 2007 #19 Skrevet 9. oktober 2007 Dette er nettsida eg tenkte på: www.barnelegesenteret.com Her kan du spørre om alt som har med astma/allergi og eksem å gjere. Og masse info.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå