Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2007 #1 Skrevet 8. oktober 2007 Gutten her er 4 mnd snart, og har begynt med grøt. Har fått maisgrøt i 3 dager, fjerde dagen i dag. Har laget av 1 ts grøtpulver blandet med mm eller mme. De tre første dagene har han ikke klart å svelge stort, kommer ut med tunga når jeg putter inn skjea, det blir det mest gris av:) Men i dag gikk det opp et lys for han! Hav smattet og svelget og smattet og svelget, og da det var slutt, begynte han å gråte. Jeg lagde litt mer bare for å se om det var det han gråt av, og jammen spiste han ikke opp det også, og gråt igjen da det var slutt! Turte ikke lage mer, vet ikke hvor mye magen tåler så tidlig? Noen som vet?
plutseligbolle Skrevet 8. oktober 2007 #2 Skrevet 8. oktober 2007 Kanskje best å ta det litt gradvis. Men det er jo bra at han liker grøten! Jeg tror at bare du ikke gir kjempemasse plutselig så går det nok bra.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2007 #3 Skrevet 8. oktober 2007 Takk for svar:-) Ja, kjempegøy at han liker det så godt!! Noen fler som har erfaring med introdusering av grøt?
verdensbestelillegutt Skrevet 9. oktober 2007 #4 Skrevet 9. oktober 2007 Vi begynte med grøt for en uke siden. Har laget smaksprøver slik som deg, men de siste to dagene har vi laget litt mer. Han spiser nå til han snur seg vekk og tydelig signaliserer at han ikke vil ha mer. Spiser ca 6 ts med grøt nå, har økt litt dag for dag. Så her har minsten regulert inntaket selv. I "mat for spedbarn" som vi har fått av helsestasjonen, står det at grøten skal introduseres sakte og gradvis. Dessuten skal man jo gi mm/mme først, slik at han ikke skal spise seg mett på grøten. Hovednæringen skal fremdeles komme fra melk. Så jeg hadde kanskje prøvd det hvis du ikke gjør det? Så er han ikke så sulten når han får grøt.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2007 #5 Skrevet 9. oktober 2007 Jeg begynte å gi lillegutt grøt når han var 3,5 mnd...litt tidlig, men han skulle plutselig ha melk nesten hver andre time på natten. Jeg begynte først med en pupp så 1 ts grøt, blandet med mm, veldig tynn grøt. Neste uke laget jeg 2 ts grøt fortsatt veldig tynn. Og fortsatte til jeg var oppe i 3 ts...ga også grøten før han skulle legge seg. Han sov plutselig 5 timer, men så en periode gulpet han veldig, så jeg trappet litt ned på grøten og begynte litt på nytt når han var litt over 4 mnd. Han elsker grøt og sier stort sett ikke neitakk, så jeg må regulere matinntaket hans. Synes det har vært litt vanskelig selv, men nå får han 4 toppet ts med havregrøt blandet med mme (nan2 flytende) etter en pupp, og noen ganger vil han også ha en halv pupp til. Snakket med helsesøster ang dette og hun synes det hørtes fint ut å ta det gradvis på den måten, så spurte jeg hvordan jeg skulle gjøre det for å trappe ned på ammingen (begynner i jobb igjen i januar)...da sa hun gi grøten først så puppen etterpå. Etterhvert kan du bytte ut mm med vann på flaske. (bare et tips) Full posjon er visst 1 dl grøt blandet med 1 dl mm/ mme. Står i alle fall det på pakningen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå