Gå til innhold

Skal dere bruke safe/ sovesele på barnet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått anbefalt å bruke safe/ sovesele på barnet når hun sover, slik at hun ikke kan legge seg på magen.

Er det vanlig å bruke sele? Og skal dere bruke dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den selen har jag alldrig hørt tales om...

Skrevet

Hvis hun viser seg å være en "urolig" sover så kommer jeg nok til å bruke det. Fordel er jo også at de ikke får sparket av seg dyna hele tiden og våkner av den grunn. Har noen veninner som opplever at barnet sover roligere med sele, men de har også vært veldig aktive babyer.

Antar mange ikke trenger dette også....

Skrevet

Sele i senga??

Nei det brukte jeg ikke på første og kommer heller ikke til og bruke på andremann.

Hvis barnet klarer og snu seg over på magen skal det få lov til og ligge der. For hvis den er sterk nok til det så er det ikke lenger så farlig :)

Så sele i senga ville jeg aldri brukt, man spenner da ikke fast en baby i senga stakkar...

Skrevet

Gjorde det ikke med nr 1 og kommer nok ikke til å gjøre det nå heller om ikke babyen absolutt vil snu seg hele tiden...

Skrevet

NEI IKKE I DET HELE TATT.......Har ikke gjort det med første mann,snudde han bare hvis han snudde seg jeg,jeg tør ikke bruke sele på mine barn,har hørt om barn som har blitt kvelt av dem,så jeg tør ikke det...

Skrevet

Hmmm, er dette skummelt altså? Har ikke erfaring med egne barn, men har hatt en liten overnattingsgjest som har brukt slik pose. Det var ingen protester fra henne når posen ble tatt på og hun ungikk å bli kald når dynen ble sparket bort. De selene ble tatt bort når hun ble "stor", men selve posen ble brukt ganske lenge. En annen ting er jo også at hun ikke klatret ut av sengen selv heller, for det kan jo også være "skummelt". Har hørt om andre som har falt ut i ganske ung alder for ikke å snakke om hva en liten tass kan finne på utenfor sengen når foreldrene sover... Har ikke kjøpt slik pose selv, men har ikke tenkt at det skulle være negativt med slik pose? Armene har jo full bevegelsesfrihet og bena har jo også god plass inne i posen.

Noen som faktisk har brukt slik pose som har noen erfaringer?

Skrevet

jeg brukte sele til min først.

og syntes det var kjempe greit. armene er jo fri så de er ikke bundet til senga...så blir de ikke så kalde om de sparke av seg dyna. å kan ikke klatre ut av senga.. det klarte min sønn heilt fint uten selen fra han var et år... å det er jo litt skummelt..

kan heller ikke se noe kvelings fare med de.. ikke de typene jeg brukte hvertfall..

Skrevet

Jeg bruker seler til min lille gutt, han sover så urolig når jeg ikke har dem på, reiser seg opp i søvne og vekker seg selv. Våkner i 6 tia og vil opp. Når jeg har seler på sover han fra 19.30 - 07.15, og er ikke våken i det hele tatt. Min kar er veldig urolig da, tror ikke det er noe vits å bruke seler på rolige barn, og klarer de å snu seg så mener også jeg at da er de store nok til at det ikke er fare med å ligge på magen lenger. Greit med posen så de ikke bli kaldt hvis de sparker av dyna.

Skrevet

Hei

Vi har brukt "baby-safe" m sele på begge våre 2 barn, og det kommer vi til å gjøre med 3.mann også. Vi har bare positive erfaringer! Barna også..

Vi har ikke begynt med pose og sele før de er en 3-4 mnd, og benyttet selen til de er ca 1-1,5 år. Posen derimot har vi brukt til barna er for lange/store eller de selv ønsket å ligge uten.

Eldstemann, nå 12 år, var så glad i posen sin og selene. Han var kjempe sint hvis vi/barnevakten glemte å feste selene. "Dere må binde meg der og der",sa han. Kan opplyse om at han nå er en flott, selvstendig og harmonisk gutt :-).

På oss virker det som om posen og selene føles trygt for barna. De roet seg mye fortere i posen enn uten. Den samme erfaringen har 4 av mine beste venner også.

Dagens seler og poser er helt barnesikre. Brukes de riktig, er det umulig å "surre" seg fast eller det som værre er! Du har jo ingen garanti om barna sover uten pose heller? Det er desverre barn som har blitt kvalt i en vanlig dyne, lakner, puter etc

Posen blir bare brukt i sengen om natten, ikke i vogna eller når de sover på dagtid. Tror det gjør at barna fort skjønner når det er natt. Det blir klare skiller mellom dag og natt!

Da jeg selv ble født (1965), var det helt vanlig med poser med sele. Tror ikke det har påvirket meg negativt :-). Har alltid sovet godt om natten, sover veldig rolig, ingen traumer eller vonde minner.........

Hilsen ei med bare positive erfaringer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...