Gå til innhold

Er dette normalt? Ang barnehagen

Gjest Lesehesten stolt mamma til 2

Anbefalte innlegg

Skrevet

Poden på 11 mnd har nettopp begynt i barneh., men siden jeg fortsatt har permisjon har jeg levert han sent og hentet han tidlig ca 10-10.30 til 14) de ukene han har gått der. Dette har vært helt greit og barnehagetanta har ikke sagt noe.

I dag var det pappaen som skulle levere og hente siden han nå er i perm og jeg er i jobb noen uker. Han kommer hjem i dag og sier at hun nå vil at vi skal levere senest 9 helst 8.30 og ikke hente han før tidligst 14.30.

Vi vil veldig gjerne at han skal ha korte dager i barnehagen nå i begynnelsen siden en av oss skal være hjemme med han frem til over jul.

Kan barnehagen kreve at vi skal levere barnet vårt tidligere enn vi har lyst til og ha han der lengre utover dagen enn vi kan tenke oss?

Hun sier det er fordi hun har vansker med å få innført faste rutiner når ikke alle er der til samme tid. Jeg mener at hun bare skal innføre rutinene så vil dette ordne seg selv. Vi kommer selvfølgelig ikke midt i frokosten eller lunsjen hvis hun har dette til faste tider.

Vi har også hatt problemer med at hun legger han altfor sent til å sove. I dag da mannen min kom og hentet han hadde han akkurat våknet og da var kl 14. Guttungen hadde da sovet ca 1 time. Selv om han var trøtt allerede da han ble levert 9.30 pga at jeg vekte han 6.30 for amming før jeg gikk på jobb og han hadde ikke sovet noe etter det.

Hun vil ikke legge dem før de er stuptrøtte for hun vil ikke ha noe grining. Jeg snakket med henne om dette i forrige uke fordi når han blir lagt så sent så klarer han ikke alltid å sovne til en lur til når vi kommer hjem selvom han er stuptrøtt. I dag har han vært kjempetrøtt og han klarte å få sove 30min på ettermiddagen, men han hadde tydelig behov for mer. Var nødt til å vekke han kl 17 for at han skal klare å sovne igjen til kvelden.

Kan vi kreve at han skal legges tidligere på dagen i bh, slik at ettermiddagene blir bedre hjemme?

Dette er en familiebh som drives av en førskolelærer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De kan vel ikke kreve noe, men at man har en fast kjernetid i barnehagen er ganske normalt da. I vår er det fra 10 til 15. Kommer vi etter 10 eller før 15 så risikerer vi å komme til tom barnehage da de kan være på tur eller noe. Det er forresten også mye vanskeligere for barna som kommer veldig sent å falle inn i leken. Etter 10 så har som regel alle funnet noe de vil gjøre eller noen de vil leke med...

Skrevet

I vår bhg. må man levere før kl. 10 (hvis det ikke er noe spesielt) , har ikke hørt noe om for tidlig henting, men forstår det også på en måte. De går ut i 13 tiden, blir de hentet for tidlig får de jo ikke med seg noe utetid (i vår bhg. iallefall)

Hos oss er det vi som foreldre som legger inn ønsker om når og hvor lenge de skal sove ( de vil jo gjerne legge alle på likt, så det tilpasser de) og de vekker hvis de ikke skal sove til de våkner.

Skrevet

Det er helt vanlig med såkalt kjernetid, der alle fellesaktivitetene foregår. Synes kanskje kjernetiden i deres bhg var litt lang. I vår barnehage er den fra 9.30 til 14.30, der jeg jobbet tidligere var den fra 10 - 14.

Det med sovingen burde hun jo prøve å få til, men vet ikke om du kan forlange det

Skrevet

Tilvenning i barnehagen er aldri lett...

Men grunnen til at hun vil at guttungen deres skal komme tidligere er for å komme inn i rutinene. Mye av grunnlaget for lek og annet i barnhagen blir lagt tidlig på dagen.

Er det kun en ansatt der?

I så fall så skjønner jeg at hun vil ha soving først når ungene er trøtte....

Skrevet

Ja jeg syns ikke barnehagen skal stoppe opp kun fordi dere ønsker korte dager. Der hvor jeg har jobbet, eller hatt Guttongen har man hatt en kjærnetid, ca fra 09.30-14.30 md små variasjoner. Dette fordi barnehagen har ofte faste aktiviteter som er avhengig av at leveringsperioden om morgenen er over. Feks går de kanskje på tur, går ut å leker, i gymsal eller skal bake. Og jeg skjønner godt at det er dumt om det kommer unger "ryende" frem til aktivitetene er avsluttet, eller lenge etter at barnehagen er blitt forlatt.

Selvsagt: skal man noe spesiellt en dag kan man jo avtale å hente tidligere eller levere sent. men da får man i samme slengen beskjed om de har planer om noe spesiellt den aktuelle dagen.

Men når det gjelder soving så mener jeg de må høre på dere, til en viss grad. Men det løser seg nok av seg selv når han blir levert tidligere, da blir han nok også tidligere klar for en dupp. Sikkert vanskelig for Håkon (nydelig navn!) å komme i den store nye spennende barnehagen, også måtte sove med en gang.

Skrevet

I barnehagen her er kjernetiden fra 9.30-14

Sovingen skjer stort sett mellom 12 og 14, men vi foreldre bestemmer.

På småbarnsavd har de fellesaktiviteter mellom 10 og 12 (maling, baking osv), så hvis jeg sier ungen skal sove da er det ikkenoe problem, de putter henne bare ut i vogna, men da går hun jo glipp av dagens aktivitet da.. Men det er det vi foreldre som bestemmer...

Noen av de minste sover to ganger i barnehagen, en gang rett etter et de har kommet og en gang rett før de skal hjem.

Skrevet

Ok, så kjernetid er greit nok, men den var kanskje litt i lengste laget?

Er helt ny på dette vi.

Skjønner jo at ting blir lettere for henne når alle er der lengre, men har jo lyst å tilbringe mye tid sammen med guttungen når vi først har mulighet.

.... og for de som lurer på hvorfor vi da har han i bh så er det fordi vi bor i Oslo og var så heldige å få tilbud om bh. Kan ikke si nei til det for her er køene uendelige! + at har du først fått plass så må den brukes hvis ikke trenger du ikke plassen og du kan risikere å miste den.

Skrevet

hos oss ønsker de også at barna ikke kommer for sent om morgenen, fordi de da ikke kommer ordentlig inn i leken, pga rutiner og turer osv. Er ikke noe problem for oss, leverer melleom 0730 og 0800 hver dag, for poden er oppe så tidlig som 6. Henter ham 1530, da har han fått vært med på 15 måltidet og litt lek etter det. Det gjør jeg selv de dagene jeg har fri. Merker at han blir veldig rastløs av å bare være hjemme med meg, og har vært sånn lenge...han er nå 18 mnd og har gått i bhg i 3 mnd og stortrives. Har hatt samtaler ang soving med ped leder, og ble enige om at de skal legge ham når han er trøtt rett og slett. Og jeg har alltid en gutt som sovner til vanlig tid etter en hektisk dag i bhg (selv de dagene de har måttet vekke ham til 15 måltidet...) Er en kommunal bhg dette da. Ta det opp med henne, og kom frem til en løsning som passer dere begge :)

Skrevet

Hos oss er det heldigvis vi som bestemmer når han skal være i barnehagen. Men vi får en ukeplan hvor turdagene står oppført, og da må vi levere han før 10 hvis han skal få være med.

Han begynte rett før han fylte 1 år, og jeg studerte, så da syns jeg det var veldig greit å få levere seint og hente tidlig.

Vi samarbeidet med barnehagen om å endre sovevanene slik at alle barna i barnehagen sov ca samtidig etter lunsj. Men dette fikk vi litt tid på, slik at det ikke ble for stor omveltning. Vi brukte et par uker på å venne han fra 2 lurer til 1.

Jeg mener at det er viktig å samarbeide med barnehagen, men ikke om jeg hadde godtatt at jeg ikke kunne velge kortere dag for min sønn hvis jeg ønsket det. Den friheten betaler jeg dyrt for mener jeg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...