Gå til innhold

Noen turnusarbeidere som har synspunkter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er sykepleier i kommunen, og vi er tre "team", bestående av en sykepleier og en hjelpepleier. som har faste nattevakter der. Jeg er foreløpig kun ansatt fra mai 07 til mai 08.

Det skal visstnok være sånn at det lages ny turnus i forbindelse med jul/nyttår for å fordele hvem som må få de ubekveme vaktene, men dette gjelder ikke nattevaktene, som følge sin ordinære turnus. Jeg var veldig glad i så måte, siden det betyr at jeg har fri i jula :)

Men; nå skal vi nattevaktene møtes, og da vet jeg at de andre nattevaktene ønsker at også vi nattevakter skal ha egen juleturnus, siden det ene "teamet", har jobbet 2 julehelger på rad, og vil få den 3.julehelgen i år, hvis ordinær turnus fortsatt skal følges.

Skjønner jo at det utrolig surt for den det gjelder å måtte jobbe jula 3. år på rad, men samtidig vil jo en slik endring bety at det er 50% sjans for at jeg faktisk må jobbe, hvis vi skal gjøre om på det. Det blir jo som å si at "jeg jobber gjerne jula!!". Så jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til forslaget dems. Blir litt egoistisk av meg å være den eneste som ikke vil dette også...

Synspunkter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, du er egoistisk. De fleste er vel det på et eller annet nivå?

Skrevet

jobber i turnus i helsevesenet selv.

Klart det er godt å ha fri,men tenk på de som må jobbe nå det 3.året på rad da?Tenk om det hadde vært deg?

Så synes det er urettferdig ovenfor de jeg da,å fortsette i den turnusen da...

Hos oss er en garantert fri om en har jobbet julaften i fjor,og nesten garantert fri om en jobbet for 2 år siden

Skrevet

hos oss deler vi jula. har man jobbet sist år slipper man i år........

men man trenger ikke jobbe alle røde dager........... husker ikke regelen.

Jeg har natt til 1. og 2. juledag. Har også natt til 1. nyttårsdag......... og slik faller turnusen neste år også......... hadde vært urettferdig hvis jeg mått jobbe to år på rad.

Jeg har bedt om fri natt til 1. januar, og håper den blir innvilget.

Har ellers jobbet alle røde dager i år unntatt 17. mai, så håper virkelig de husker det nå!

Skrevet

Om de andre har jobbet 2 julehelger på rad syntes jeg det er rett og rimlig att de får fri i år. Syntes det er greit att man bytter på om det ikke er noen som vil jobbe julen.

Skrevet

Jeg ser helt klart den! Og er enig også.

Men hadde dere lagt egne ønsker til side og blitt med på forslaget? Jeg har vel kanskje ikke så mange valg.. hehe :)

Hadde jeg skullet jobbe der noen flere år, så hadde jeg sikkert også vært litt mer engasjert i det, men det gjelder jo sannsynligvis kun dette året for min del.

Skrevet

Egoistisk, ganske storforlangende og en smule barnslig.

Altså. Når man velger en helsefaglig utdannelse så velger man samtidig å gå turnus. Turnus vil ikke bare si ettermiddager og netter, men også å jobbe i høytider, på skoleavsluttninger, bursdager barndåper og bryllup. Og slik jeg forstår deg så har du nå hatt fri de siste julene? Med litt anstendighet hadde det da faktisk vært på sin pass at du tok en telefon til din overordnede og sagt: hør her, jeg har ikke jobba jul på noen år nå, kan ikke du sette meg opp på det som er ledig, så får de andre litt fri? Eller du burde selv ta initiativ til å få en egen juleturnus på nattevaktene slik at du fikk jobbet.

Jeg pendler i turnus, og jula som kommer blir 3. jul jeg jobber julaften/første juledag. Men jeg sa ja til et slikt liv når jeg valge mitt yrke, og setter meg ikke ned og klager. Så feirer vi heller jul når jeg kommer hjem fra jobb i romjula, også håper jeg at vi får så lite å gjøre at jeg kanskje kan få besøk på jobb på julaften.

Skrevet

Hehe..."Egoistisk, ganske storforlangende og en smule barnslig" - ok!

Aner jeg en viss bitterhet her, eller? Hva er poenget med å svare sånn? Jeg vet ikke helt hvem jeg ville kalt barnslig her, men... Det eneste jeg gjør er å lufte en tanke. Og jeg har aldri sagt at dette er et forslag jeg vil gå imot. Jeg bare sier at jeg skjønner godt at det er surt å måtte jobbe enda en jul, men at jeg i utgangspunktet var glad jeg skulle slippe selv. Tror faktisk de fleste som går litt inn i seg selv, ville hatt de samme tankene.

Og hvorfor antar du at jeg har hatt fri de siste julene?? Hvis du hadde lest innelgget mitt skikkelig, hadde du sett at jeg har ikke vært ansatt der lenger enn knappe halvåret, og jeg har jobbet på sykehus inntil nå. Jobbet julen for 2 år siden. Men det er jo som sagt ikke på dette aktuelle arbeidsstedet. Derfor tror jeg ikke de bryr seg så mye fra eller til om når jeg jobbet jul sist.

Skrevet

Forstår godt at du ikke har lyst å jobbe jul. Jeg er selv sykepleier og mener at så lenge du er sykepleier og vet at du må jobbe ubekvemt og røde dager så må du bare ta det. De allre fleste må jobbe julen av og til og da syns jeg det er riktigt at man deler på det. Det hadde ikke vært kjekt om det var du som måtte jobbe 3 juler på rad, sant!

Skrevet

Når det gjlder poenget med å svare så lurte du på om det var egoistisk. Jeg slang på det andre for egen regning. Bitter kjenner jeg ikke at jeg orker være, jeg har verdens beste jobb som jeg gleder meg til å komme tilbake til nå etter tre lange uker med ferie. Julen er intet unntak, er jo mindre stress å være på jobb enn hjemme om man skal sette det på spissen.

Jeg beklager, jeg overså "Jeg er foreløpig kun ansatt fra mai 07 til mai 08.".

Dersom du dermed mener at det ikke finnes noen som helst mulighet for å ville utvide ditt arbeidsforhold hos denne kommunen så er det jo bare å holde på den turnusen som dere har. Men med tanke på at det er fortsatt nesten et halvt år igjen av arbeidstiden din når jula er over så kan det jo også medfre sur stemning og vitne om en noe laber arbeidsmoral. Så jeg hadde nok, i ly av min innstilling om at turnus er noe som kommer med jobben, mer enn villig gått med på en endring i turnusen, uavhengig av utfallet.

Skrevet

Nei, jeg lurte ikke på om det var egoistisk. Det var noe jeg konstaterte selv at det faktisk var. Ønsket bare synspunkter. Bad ikke om personkarakteristikk...

Men takk for innspill uansett.

Skrevet

Jeg hadde nok tenkt det samme som deg, men samtidig visst at det ble for urettferdig for de andre, og dermed hadde jeg bøyd av for fellesskapet. Kjipt å jobbe julaften ja, vet enda ikke hvordan det blir for meg denne jula....

Skrevet

Tusen takk for svar, alle sammen :)

Fikk vel egentlig bekreftelse på det jeg tenkte selv :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...