veldigfrustrertfrue Skrevet 8. oktober 2007 #1 Skrevet 8. oktober 2007 Vi har så lyst å få oss en liten kattunge:) Kan ikke dere som har eller har hatt katt dele positive og negative erfaringer? Er det mye arbeid?
nickoline og supermann Skrevet 8. oktober 2007 #3 Skrevet 8. oktober 2007 jeg har innekatt med lang pels. litt arbeid med pelsstell. ellers blir det jo litt hår i sofaen og sånn........... Ikke særlig jobb. Katter er selvstendige. De trenger mat og kos! Har du noen som kan se til katten når du evt reiser bort. kan jeg anbefale å få meg en katt. Det er så hyggelig med en liten "motor" på fanget. Gutten min har også glede av katten.
nickoline og supermann Skrevet 8. oktober 2007 #4 Skrevet 8. oktober 2007 Tror det koster 3 kr dagen i mat.... (ps. kjøp ordentlig mat på dyrebutikken) Vaksine koster vel et par hundre i året. så får vi ellers håpe du slipper de store veterinærutgiftene!
solsikke pike+pikeimagen/uke41 Skrevet 8. oktober 2007 #6 Skrevet 8. oktober 2007 Jeg hadde 2 fantatiske puseladder. Men like etter jeg fikk nr 2 ble jeg allergisk bu hu. Hadde jeg vært deg ville jeg tatt en allergi test ført. Enda om jeg ga de til noen jeg kjenner var det veldig sårt ble jo såååå gla i de. Men de har det helt flott nå =0)
nickoline og supermann Skrevet 8. oktober 2007 #7 Skrevet 8. oktober 2007 det første leveåret skal den ha to injeksjoner mot kattepest....så en gang i året etterpå.........
Loyloy Skrevet 8. oktober 2007 #8 Skrevet 8. oktober 2007 Katten skal vaksineres og den skal ha pass når du ikke er hjemme, kattepensjon koster vel en ca 150 -200 i døgnet, så den må du selv regne ut. Den krever at du er villig til å oppdra den på kjærlig men bestemt måte, og det kan ta tid. Det beste med å ha en katt som kjæledyr er at den er selvsgendig, og ikke krever like mye pass som en hund, det verste er nok sure naboer, ingen som vil passe om du skal bort, og oppklorte møbler om den ikke har blitt opplært til å la være. (min gjør det ikke, men mannen min sin klorer som besatt)
to guttegull Skrevet 8. oktober 2007 #9 Skrevet 8. oktober 2007 Vi har katt, og det er ikke mye arbeid i det hele tatt! Bare kos!! Katten krever selvfølgelig litt stell og mat.. men samenlignet med en hund er katten veldig selvstendig. Vår katt er inne og spiser og koser litt med oss, ellers er hun mest ute.. Holder seg mest i hagen eller rundt huset. Sitter på gjerdet og venter når vi kommer hjem, og følger med på tur når vi går til butikken! Det anbefaler å sterilisere/kastrere, øremerke og vaksinere. Sterilisering/øremerking kostet oss ca 1500,- Vaksiner mot kattepest og katteinfluensa er en gang i året, koster ca 200,- Vi kjøper maten i matbutikken, kan tenke meg vi bruker ca 100 kr i måneden på det. Vi får som regel hjelp av gode naboer til mating og kosing når vi er på ferie, men det finnes kattepensjonater for de ikke har snille naboer.. det pleier å koste 100 kr døgnet vet jeg. Lykke til med kattepus!
veldigfrustrertfrue Skrevet 8. oktober 2007 Forfatter #10 Skrevet 8. oktober 2007 takk for svar:) Flere som vil dele erfaringer?
Gjest Skrevet 8. oktober 2007 #11 Skrevet 8. oktober 2007 I forhold til det å ha katt sammen m barn har jeg bare positive erfaringer. Vi Har tre rasekatter av rasen Maine Coon. De er selvsagt litt dyre å kjøpe, men katter med bedre gemytt skal du lete lenge etter. Hvis du kjøper mat på dyrebutikk koster det vel rundt 3 kroner dagen eller noe. Vaksine par hundre i året. Ellers lønner det seg å ha FORSIKRING, slik at uhellet er ute blir de store summene dekket av den.
Solskinnsjenta Skrevet 8. oktober 2007 #12 Skrevet 8. oktober 2007 Det er kjempekos med katt. Katter er sosiale vesener og familiedyr, om enn ikke flokkdyr på samme måte som hunder. En katt vil nok styre deg mer enn lyde deg, men alle katter kan læres opp til å være både stuerene, ikke klore på møblene, ikke ligge i sengen osv. Hvis du skal få kattunge, pass på at den er gammel nok! En kattunge som har blitt tatt fra mor for tidlig vil kunne få problemer med sosialisering, det å stelle seg selv og andre ting. Langhårete katter trenger mer pelsstell enn korthårete, men husk at de med kort pels røyter de også... Sterilisering/kastrering av katten din er viktig med mindre du skal bruke den til oppdrett. Ikke kjekt med flere kull kattunger i året, og heller ikke kjekt å være ansvarlig for at naboens rasepusefrøken plutselig får blandingskattunger . En usterilisert pusefrøken kan risikere å tiltrekke seg områdets hankatter når hun har løpetid. En ukastrert hannkatt vil duftmarkere reviret sitt, dette gjør han i utkanten av reviret. Siden huset deres ligger midt i reviret vil dette eventuelt bli naboens problem, som igjen blir deres problem... De fleste katter går godt sammen med barn, og trekker seg gjerne unna og gjemmer seg hvis situasjonen blir for opphetet. Det finnesforresten ingenting som er så koselig som å sette seg ned i sofaen med en bok og en kopp te, for så å bli "forstyrret" av en liten snute som dytter vekk boken for å få kos! Lykke til som katteeiere
sveis Skrevet 8. oktober 2007 #13 Skrevet 8. oktober 2007 Jeg har alltid hatt katt. Skal du ha vanlig katt så er det verken dyrt eller masse arbeid. Må jo ha en sandkasse til den lærer seg å gjøre fra seg ute. Sanden må jo skiftes ved behov. Dette og å mate den er i grunn det eneste "arbeidet" med å ha katt etter min mening. Har aldri vaksinert kattene mine, og de har aldri vært syke. Faktisk ingen jeg kjenner som driver å vaksinerer kattene sine. Tror det med vaksinering er litt sånn by- og rasekatt-fenomen.. Men markkur et par ganger i året er viktig. Fås kjøpt reseptfritt og billig på apoteket. Sterilisering er en fordel. 3-400 kr for hannkatt og 8-900 kr for hokatt er det her hvertfall, men dette er jo en engangsutgift.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå