Nr4? 💓 Skrevet 8. oktober 2007 #1 Skrevet 8. oktober 2007 jeg fant ingen passelig plass å poste denne tråden,så jeg slipper den like greit her jeg.. noen som har en nettside eller adresse jeg kan logge meg inn på når jeg skal registrere meg og min samboer som samboere??samboerkontrakt..?nav sendte meg til folkeregisteret,men der finner jeg ikke fram jo!!
Mor til en stor og en liten Skrevet 8. oktober 2007 #2 Skrevet 8. oktober 2007 Dere blir automatisk registrert som samboere når dere har felles adresse, men det tar 2 år før dere er offisielle samboere. samboerkontrakt er kun mellom dere to.
lykkelig 3 BarnsMamma Skrevet 8. oktober 2007 #3 Skrevet 8. oktober 2007 vi skrev samboer kontrakt i banken faktisk..
Nr4? 💓 Skrevet 8. oktober 2007 Forfatter #4 Skrevet 8. oktober 2007 ååå..hmm..ingen som har dagt så mye fornuftig til meg før!!så registrerte samboere automatisk, mens kontrakten kan skrives i banken. Da må jeg bare bestille en time der da, så setter de opp en kontrakt sammen med oss to? Tusen takk for svar hvertfall!!
Nr4? 💓 Skrevet 8. oktober 2007 Forfatter #5 Skrevet 8. oktober 2007 jeg gikk inn på banken sin nettside og vips, så fant jeg det jo!! Tusen hjertelig,da er jeg snart i mål med alle disse papirene!
Mor til en stor og en liten Skrevet 8. oktober 2007 #6 Skrevet 8. oktober 2007 Samboerkontrakt kan dere skrive hjemme også. Finnes flere man kan laste ned eller man kan lage en selv. Der skriver man hvordan man skal fordele økonomisk og praktisk om det skulle bli et brudd etc... Man trenger ikke dra i banken for det altså :-) Her er et eksempel : http://www.dinside.no/php/art.php?id=1025
Gjest Skrevet 8. oktober 2007 #7 Skrevet 8. oktober 2007 Jeg fant dette : " Når samboere får barn sammen er det moren som får foreldreansvaret alene. Dette følger av Barnelovens § 35. En erkjennelse av farskapet innebærer aldri del i foreldreansvaret. § 35 sier imidlertid videre at foreldrene kan avtale at de skal ha delt foreldreansvar, eller at faren skal ha foreldreansvaret alene. En slik avtale må meldes til Folkeregisteret for å være gyldig." Da må du kanskje ta turen innom folkereg. likevel da?
Mor til en stor og en liten Skrevet 8. oktober 2007 #8 Skrevet 8. oktober 2007 Nesten med en gang barnet er født kommer jordmor inn med papirer på foreldreansvar som dere skal skrive under på, dvs om dere skal ha delt ansvar eller en av dere skal ha det alene. Dette får dere sammen med erkjennelse av farskap. Men jeg tror det er kommet nye regler eller så kommer det ganske snart, der samboere automatisk får delt foreldreansvar
Trixie skal ha nr. 2 Skrevet 8. oktober 2007 #9 Skrevet 8. oktober 2007 Hei. Jeg jobber som advokat, derfor jeg har fjernet nicket mitt nå.. Å være samboer er i utgangspunktet ingen "sivilstand" Men etter enkelte forsikringsavtaler/tinglysingsregler og innenfor folketrygden utløser felles barn og /eller folkeregistrert samme adresse gjennom 2 år, at man får en del like rettigheter som ektefeller gjør. Når det gjelder økonomi, fordeling av verdier ved brudd osv, er det praktisk talt ingen regler som gjelder med mindre man har skrevet en avtale. Også arv er et stort problem mellom samboende med felles barn. Når det gjelder foreldreansvar må dette avtales skrifdtlig mellom dere, selv om dere er samboende. Slikt skjema får dere enten på sykeuset eller folkeregisteret. - Dvs. skatteetaten.no Håper dette var til hjelp..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå