Gå til innhold

hva har hjemmeverende krav på ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

når en er gravid. har aldri jobba. vert hjemme med barn siden eg slutta på gymnaset. har vell ikke krav på ledighetstrygd da. kan jo ikke stå som arbeidsøkende når eg bare har noen få mnder til eg skal føde, eller kan eg ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du MÅ ha jobbet så og så lenge for å kunne få arbeidsledighets trygd så hvis du aldri har jobbet så får du nok ikke noe den veien.

Skrevet

hvordan er det med de som har jobbet som vikar da? Har de rett på arbeidsledighetstrygd?

Skrevet

så lenge det har vært gjennom et firma og du har jobbet der over 6 mnd (tror eg det var) så tror eg du har rett på det

Skrevet

du kan stå som arbeidsøkende, men kan risikere å bli sendt på jobbklubb el.lignende av nav. Ble tilbudt jobb dagen etter jeg fødte, men kunne ikke for de måtte ha noen uken etter.

Men om planen er å være hjemme med den lille ville ikke jeg meldt med arb.ledig hos nav, ikke så stor forståelse alltid der nei.

Skrevet

for pg få arbeidsledighets trygd eller dagpenger må du ha tjent over 92 000 kroner i løpet av 1 år....slik har jeg forstått det...

Skrevet

hei du, vi som "bare er hjemme med barn", vel vi har ikke krav på en dritt.... det er i grunnen litt frustrerende, men vi får engangsstønaden da, det er joe en månedslønn eller to.... :-)

Dette er politikk, og vi har tapt kampen... man må ikke studere å f barn, og man må for all del ikke være hjemme med ungene - jeg vet ikke hvorfor, men deter sånn.

Skrevet

man kan jo være hjemme med barn i et år visst man har jobbet seg opp fødselspenger. Så kan man bli gravid igjen og være hjemme enda ett år. Det er først når det permisjonsåret er over at man sliter med å få noe støtte, samfunnet er lagt opp til at begge må være i arbeid, iallefall for å ha den levestandarden som man "skal" ha i dag.

Likevel er vi heldige i Noge, vi har rett på et helt år med permisjon med lønn. (visst vi har jobba i 6 mnd før da)

Det er ikke mange andre land som har det sånn. I USA får de to uker.. i Italia tror jeg de få en eller noe sånt.. da er det straks verre..

Skrevet

jada vi er heldige i norge, men jeg har vært student i noen år, og hjemme med ungene mer enn det ene permisjonsåret, og jeg vet det er mitt valg, men deter jo litt sprøtt at det å være hjemme med unger ikke er grunnlag godt nok for å få betalt en permisjon... men du harrett deter mange andre steder man ikke har det så godt som her.

Skrevet

så eneste måten eg kan få noe å leve for er faktisk å skille meg, så hyggelig stat vi har da. :P litt hormonell ( skal ikke skille meg ) det virker som om staten ikke vill at folk skal være gift lengre, missforstå meg rett det er veldig flott at alenemødre får så mye støtte, har vert aalene sjølv, så eg vet at det er en makeløs jobb di gjør. men hadde kansje vert litt lurt å gi litt støtte til familier og, sånn at det ble mulig å overleve som en familie :)

Skrevet

Du får barnetrygd i hvert fall, og engangsstønad, og kontantstøtte dersom du har barn mellom 1 og 3 som ikke går i barnehage (se NAVs sider for mer info). Så man får jo en god del støtte når man får barn her i landet uansett, vi er ganske så heldige som får barn her i forhold til i mange andre land :-)

Men hva lever du av når du ikke er i fødselspermisjon da? Jeg oppfattet det slik at foreldrepengene er en "erstatning" for tapt arbeidsinntekt de månedene man ikke jobber, og så får de som ikke har krav på foreldrepenger engangsstønaden? Selv om barn koster en del, koster neppe en baby så mye at man trenger full lønn fra staten dersom man tidligere har klart seg uten egen inntekt?

Skrevet

før eg fikk barn levde eg jo da av stipend siden eg var student.

men når en får barn så kan ikke alt en har av mat være europris pasta og nudler og kansje viss en var heldig litt ketchup.

dessuten er det veldigbegrenset hvor mange barn en kan få skvist inn på en liten hybel.

er egentlig bare litt kverulant

Skrevet

Men dersom du er student (og har rett til lån og stipend) kan du jo få fødselsstipend. Sjekk Lånekassas sider :-)

Skrevet

ja.. fødselsstipend skal du jo ha da?

jeg har to barn, barnetrygd for to, blir vel ca 1800. så får jeg bidrag for den første på vel 1300

fødselsstipend skal jeg også ha, (men fomler med å sende inn papira her...) og jeg TROR det er snakk om et sted mellom 7 og 8000 i mnd

da lander jeg på ca10.000 mnd.

Skrevet

tjukkebolla og kine! Du må søke om engangsstønad også - det får du selv om du er student og mottar fødselsstipend!!!!

Men hos lånekassen er reglene også at du må ha studert minimum i seks mnd før fødsel, og selvfølgelig motta lån...

Så studerer du ikke nå aaaaaaaaaaa, samt ikke har søkt om lån, og du ikke har så lenge igjen til fødsel -så veit jeg ikke. Men du kan ta en tlf til lånekassen og høre med de, om du kan søke lån for høstsemesteret. Men da må du være oppmeldt til eksamen...

Lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...