Lars'a Skrevet 8. oktober 2007 #1 Skrevet 8. oktober 2007 Hei dere. Jeg er i uke 24 og har vært sykemeldt i 14 dager fordi jeg fikk hyppige kynnere etter en stresset periode på jobb. Nå går jeg hjemme, og får kynnere av den minste lille anstrengelse; vaske gulv, tørke av bordet, henge opp klær, sette inn av oppvaskmaskinen osv. Å gå tur kan jeg bare glemme, da blir det 2 timer på sofaen etterpå for å få kynnerene til å gi seg. Etter en tur på butikken her om dagen hadde jeg 3-4 kynnere på ti minutter, og det varte i et par timer før det ga seg. Når jeg tar det rolig har jeg kanskje en eller to i timen, og det ser jeg på som normalt. Tror ikke de er særlig sterke, for de er ikke direkte vonde, men jeg kjenner en liten murring i ryggen når jeg får en kynner. Etter en lang periode med hyppige kynnere har jeg også opplevd mye vannaktig utflod, og da ble jeg livredd, kunne det være fostervanns-lekkasje???? Jordmora sier jeg må ta det helt med ro, og at sykemelding er det eneste riktige. Andre sier jeg bare er supernervøs og at dette er helt normalt, og at jeg til og med skal være glad for kynnerene, for da er livmora godt trent når jeg skal føde. Legen sier ingenting, spør bare om jeg vil ha sykemelding....Kan jo bli forvirret og frustrert av mindre!!!! Man snakker om at man må kose seg med graviditeten, men for meg er det ikke kos å gå hjemme å være totalt ubrukelig og udugelig. Har masse energi som jeg ikke får brukt, og frustrasjonen ligger utenpå kroppen min til tider. Noen flere som har det sånn, eller som har erfaringer å dele? Bør jeg engste meg eller er dette helt normalt?
3 har blitt 4 Skrevet 8. oktober 2007 #2 Skrevet 8. oktober 2007 Har kynnere ofte(fler ganger om dagen)jeg også.Har ikke fått beskjed om å roe ned...Hadde kynnere m nr en også.Tror ikke d er noe farlig;-)
*Vetlis* Skrevet 8. oktober 2007 #3 Skrevet 8. oktober 2007 Synes absolutt du skal høre på JM jeg. Er enig i at man skal være glad for kynnere. Men det høres ut som du har litt i overkant mye? Å da er det greit å lytte til kroppens signaler :-) Kjipt å føde lenge før terminen fordi du hører på alle som skal mene noe. Du er den eneste som kjenner hva som skjer med kroppen din. Jeg skulle ha planlagt KS i uke 36 sist, men pga hyppige kynnere og fostervannslekkasje valgte de å ta han i uke 34 i steden. Har hørt at dersom det er fostervann, kan du sjekke det ved å ta på ei sort truse, for det skal ikke synes noe særlig. Utflod lager hvite striper, men det gjør ikke fostervann. Om det stemmer vet jeg ikke? Men er noen som har sagt det her inne. Du kan også få sjekket det på gyn.pol eller hos lege/JM vil jeg tro? Jeg merket det på samme måte som deg, masse vannaktig utflod, amt at buksene mine ble større i steden for mindre. Lykke til og slappp av :-) Det trenger du nok helt sikkert nå.... ikke ha dårlig samvittighet.
Lars'a Skrevet 8. oktober 2007 Forfatter #4 Skrevet 8. oktober 2007 Det som skremmer meg er at jeg ved den minste anstrengelse få mange kynnere veldig hyppig. Et par i timen bekymrer meg ikke, men når jeg får 4 kynnere i løpet av ti minutter blir jeg litt redd. I følge jordmor er det ikke normalt... Får du mange kynnere raskt etter hverandre eller er det bare en og så går det en time før neste??
*Vetlis* Skrevet 8. oktober 2007 #5 Skrevet 8. oktober 2007 nummer to på vei;-) Jeg også har kynnere mange ganger i løpet av dagen. Men det er stor forskjell på det og å få 3-4 i løpet av 10 min. Det bør man ta på alvor :-)
3 har blitt 4 Skrevet 8. oktober 2007 #6 Skrevet 8. oktober 2007 Hei.Mine er nok ikke så hyppige,men de varer leenge(opp til 5 min).Er mer som ett kraftig laangt tak til meg.Kommer når jeg anstrenger meg ja..Har egentlig ikke tenkt over at det ikke er så bra jeg..trodde at d var ganske vanlig..kanskje d er flere som bør roe ned litt;-)ps;ikke meningen å komme m uttalelser som kan være skadelige..
Lars'a Skrevet 8. oktober 2007 Forfatter #7 Skrevet 8. oktober 2007 Hei dere to ) Takk for svar. Vet ikke om jeg ble så mye klokere men.... får ta en skikkelig prat med legen min, å forlange at hun skal mene noe! Ikke vær redd for å uttale deg "nummer to på vei", som man spør får man svar vet du ) Nå skal jeg sette meg ned å brodere, er nemlig blitt en raser på det i det siste... må jo finne på noe når man likevel må sitte mest mulig stille. Ha en fin dag!
Erisa* Skrevet 8. oktober 2007 #8 Skrevet 8. oktober 2007 Heisann! Vi har det ganske likt, høres det ut som. Jeg har hatt mye kynnere siden uke 20, og har vært for det meste hjemme siden det. Jeg er medisinstudent, og har ikke klart å gå på forelesning, får vonde kynnere av å sitte på forelesning! Så jeg leser til eksamen på egenhånd. De siste ukene har kynnerene økt på til tross for lite fysisk aktivitet, men så har jeg eksamen på torsdag og mandag, så det har nok innvirkning. Men det har blitt så ille at jeg kommer til å sykemelde meg resten av svangerskapet etter eksamen. Kan ikke sette inn i oppvaskmaskinen eller sette på en klesvask uten at det starter, så det er til å bli ganske oppgitt av. Normale kynnere kan man være glad for, men dette er ikke normalt. Jeg ser ikke noen annen mulighet enn å ta det med ro, har prøvd en mellomting siste mnd, og føler ikke at det har vært nok. Så ta kroppen på alvor, og ikke hør så veldig hardt på dem som syns at du skal være glad for kynnerene dine. Vi blir nok dødsgode til å føde, men det er ikke om å gjøre å bruke det talentet så tidlig som mulig, for å si det sånn:) Jeg er forresten 25+3, så vi er jo ganske likt på vei.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2007 #9 Skrevet 8. oktober 2007 min jordmor sa det varierte veldig kor mye en merket kynnere, men at alle hadde det fra uke 16. Hos meg varierer det veldig, men noen dager er jeg nok oppe i 20 om dagen.....har ikke tenkt på at det er et problem, men de har ikke vært vonde eller noe og gir seg etter et halvt minutt eller noe...virker heller ikke som om det blir mer av de selv om eg er i aktivitet. Er ca 24+0 i dag.
Pikenurk nr 2ღFødt 17.juli:) Skrevet 8. oktober 2007 #10 Skrevet 8. oktober 2007 Kan dere forklare hvordan dette kjennes ut for dere, og hvordan smertene er??? Hvis det er smertefult da...
Lars'a Skrevet 8. oktober 2007 Forfatter #11 Skrevet 8. oktober 2007 Kan gjøre et forsøk på å forklare.... Det gjør ikke spesielt vondt, men kjenner det litt baki ryggen... som om man er støl etter trening liksom, eller den aller første murringen man kjenner når man får mensen. Men det jeg kjenner best er at magen blir hard og rund som en fotball. Å bøye seg, snu seg eller reise seg ut av bilen er helt håpløst, magen er ikke fleksibel i det hele tatt og er veldig i veien. Å få en kynner når du skal rygge med bilen er krise, klarer ikke å snu meg. Når jeg får flere på rad kan det bli litt vondere baki ryggen for hver kynner. Ser det veldig godt når jeg ligger på rygg og får en kynner, magen står rett ut.
Life is a gift Skrevet 9. oktober 2007 #12 Skrevet 9. oktober 2007 Lars'a! Jeg hadde tatt det opp med lege eller JM en gang til. Har noe av de samme opplevelsene av kynnere. De kommer i ett sett mener jeg har vel kynnere ca 80-90% av døgnet jeg nå. Det er ikke alltid smertefult, men samtidig er det det. Jeg får liksom ikke hvilt eller slappet skikkelig av føler jeg. Jeg er ikke redd for lillegutten inni der, for hver gang kynnerene gir seg, så sparker han og slår for harde livet. Så han har det nok fint. Men det er veldig hemmende og ubehagelig for oss mødrene å ha slike stadige "prosjekter" fra magen, som en ikke kan kontrollere. Jeg har avtale med legen i om en drøy uke. Kan hende jeg tar en tur før det, om dette øker intensiteten slik den har gjort de siste to ukene...Det er ikke noe å spøke med tenker jeg...vil heller ha dobbeltsjekket en gang for mye, enn å føde for tidlig.... PS Jeg er 26+3....
Erisa* Skrevet 9. oktober 2007 #13 Skrevet 9. oktober 2007 Jeg har faktisk tilbragt natten på kvinneklinikken i natt! Kynnerene mine sto på i ett sett i hele går ettermiddag, fra ca kl 15, så litt før halv sju gikk jeg og la meg på senga. Lå en halvtime på senga, og det føltes ut som at jeg hadde en eneste lang kynner! Ryggen ble vondere og vondere, og magen øm. Stikkende smerter i lysken. Jeg ringte på føden, og fikk beskjed om å komme opp. Kynnerne var kraftige hele kvelden, men rundt midnatt begynte det å roe seg. Ble undersøkt med ultralyd (etter 6 timers venting...), men livmorhalsen var lang og lukket, og ingen tegn til fødsel. Så jeg er nå hjemme igjen, litt shaky og ekkel i kroppen, med en del kynnere fremdeles. Men jeg ble i alle fall tatt veldig på alvor der oppe, tror jormødrene var litt redd for at det var noe på gang med meg. Men det var det heldigvis ikke:) Litt tidlig å føde når man er 25+4!!
Lars'a Skrevet 11. oktober 2007 Forfatter #14 Skrevet 11. oktober 2007 Skal til legen i morgen, håper hun kan gi meg et svar da..... har vært rolig i noen dager nå, helt til jeg skulle ut å handle nå nettopp. Tenkte jeg skulle se på litt babytøy men jeg ble så distrahert av kynnere og ryggvondt så nå ligger jeg på sofan igjen... æsj!
Erisa* Skrevet 11. oktober 2007 #15 Skrevet 11. oktober 2007 Teite kynnere! Mye kjekkere å se på babyklær enn å ligge på sofan!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå