Huldr@. Skrevet 8. oktober 2007 #1 Skrevet 8. oktober 2007 Jeg var på første kontroll i dag (er 12+2), og hadde høyt blodtrykk 160/100. Jeg har hatt forhøyet blodtrykk i de to andre sv.skapene også, men ikke så høyt - før helt mot slutten. Hva har legen gjort med dere? Har dere begynt på medisiner? Virker de i så fall? Jeg er veldig stresset over dette, jeg hadde kjempehøy puls da vi målte, for jeg var så engstelig for blodtrykket - og det hjalp jo ikke akkurat det...
marik* Skrevet 8. oktober 2007 #2 Skrevet 8. oktober 2007 Oi, det var høyt ja. Jeg er 100% sykemeldt pga høyt blodtrykk, har vært det siden 25.uke. (Uke 29 nå). Jeg har normalt blodtrykk på 110/60, nå er det på 150/90. Jordmor ville sykemelde meg 100% fordi hun mente det var tidlig å få så høyt,var redd for svangerskapsforgiftning...Har ikke fått medisiner, bare beskjed om å slappe av. Men det kom jo veldig tidlig hos deg da. Jeg hadde heller ikke forhøyet før helt på slutten med førstemann. Snakk med jordmora di, hun kan sikkert gi noen råd. Lykke til:-)
Gjest Skrevet 8. oktober 2007 #3 Skrevet 8. oktober 2007 Uff, ja, det er så skummelt det med høyt blodtrykk. Jeg har vært sykemeldt 100 % fra uke 12 til nå (uke 18) pga høyt blodtrykk. både jordmor og fastlege har målt blodtrykket mitt når jeg har vært hos dem, og alle gangene har bt vært høyt - 145/95 ca. Men, jeg har gått med 24-timers blodtrykksmåler tre ganger nå - for å se hvordan bt er når jeg gjør dagligdagse ting - har også vært på jobb en dag med bt-måler. Det rare er at da er bt normat. Det er høyt hos legen og jordmor, men normalt når jeg slapper av. Spørsmålet er jo da om bt mitt er høyt fordi jeg er litt stresset og anspent når det måles hos jordmor/lege - og da er jo det skummelt hvis bt mitt blir slik i alle stressede situasjoner. Har en til tider stressete jobb (men selvsagt ikke den dagen jeg gikk med bt-måler...). Har dere gått med 24-timers måler? Jeg har foreløpig ikke begynt på medisiner.
marik* Skrevet 8. oktober 2007 #4 Skrevet 8. oktober 2007 Jeg har ikke gått med måler nei, hverken jordmor eller lege har snakket noe om det. Jeg er på sjekk en gang i uka, men det kan jo tenkes ja at man er ekstra stressa når man blir målt.
marik* Skrevet 8. oktober 2007 #5 Skrevet 8. oktober 2007 Skal du fortsette å være sykemeldt forresten?
Huldr@. Skrevet 8. oktober 2007 Forfatter #6 Skrevet 8. oktober 2007 Det virket ikke på legen som om det var aktuelt at jeg skulle ha en 24-timers måling - ikke før etter fødselen. Jeg vet at jeg stresser ekstremt når jeg er hos lege og måler, legen sa også at pulsen min var veldig høy. Så jeg har nok lavere hjemme. Jeg skal til jordmor igjen i uke 16, vi får se om det er bedre da. Håper det:)
grolla Skrevet 8. oktober 2007 #7 Skrevet 8. oktober 2007 pass på å møte i god tid på legekontoret, slik at du har sittet stille et kvarters tid før du skal inn. pust rolig, lukk øynene og prøv å slappe av når legen måler trykket. mulig at dette hjelper. hvis det fortsatt er høyt, så er det høyt, og da må jo legen ta stilling til hva hun eller han skal gjøre.
fjell-jenta Skrevet 9. oktober 2007 #8 Skrevet 9. oktober 2007 Hei, jeg er gravid for andre gang og er 100 % sykemeldt pga høyt bt. I mitt første svangerskap fikk jeg høyt bt mot slutten, ca uke 35. Ble lagt inn på sykehus et par dager og utskrevet med beskjed om å ta medisin, trandate, tror jeg den het. Til slutt ble fødselen satt i gang, en dag før termin. Da hadde jeg høyt bt og babyen hadde ikke vokst så mye mot slutten. Alt gikk fint, men jenta mi var under gjennomsnittet tung, 2830 gr. Dette skyldtes mitt høye bt. Noe med at motstanden i navlestrengen blir for stor.. Denne gangen var bt på nytt høyt i uke 16. Pga av historien min har legen bestemt at jeg skal sykemeldes ut svangeskapet og ta det mest mulig med ro. Er inn til kontroll hver uke for ny vurdering. Så langt slipper jeg medisiner, heldigvis. Bt ligger nå på 145/85. Min lege sa det er undertrykket som er viktigst og det ikke bør overskride 95-100. Mitt tips er å ta det med ro. Det funker for meg. Vil helst slippe medisinene. Det er også et bra tips å komme tidlig til kontroller slik at du får sitte i ro før bt måles. Prøv å tenke på noe koselig. Jeg blir lett stresset på kontroller og vet at det ikke har noen god effekt! Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå