ny på vei? Skrevet 8. oktober 2007 #1 Skrevet 8. oktober 2007 hvordan er det når man er Rhesus negativ og gravid igjen? leste littegrann nå på internett men skjønte det ikke helt.. noen som vet? fikk akkurat vite at jeg var rhesus negativ.. er det sånn(om jeg har forstått riktig) at jeg kan skape antistoffer mot barnet om barnets blod kommer i kontakt med mitt, og derfor forgifte barnet så det kan dø?!? ble kjempe bekymra når jeg fikk vite det nå=S
<3 <3 <3 juuuhuuuu <3 <3 <3 Skrevet 8. oktober 2007 #2 Skrevet 8. oktober 2007 det tas en blodprøve på deg når du er hos legen, som ser etter antistoffene. ellers blir du fulgt opp igjen 8 uker før termin igjen. jeg har akkurat det samme. tatt en av de to til nå men det var i sikkert i 3 måned i svangerskapet. det er egentlig ikke noe å gå rundt å tenke på så lenge man får tatt de to blodprøvene. veldig sjelden noe skjer i dag! tvi tvi! :-)
MajjaHarToVakre♥♥ Skrevet 8. oktober 2007 #3 Skrevet 8. oktober 2007 Både du og barnet fikk vel en sprøyte etter 1. fødsel, mot akkurat dette? Her praktiserer man ihvertfall ekstra blodprøve i uke 32 og 36, for å sjekke om du har dannet antistoffer. Som hun over sier, det er veldig sjelden det skjer noe med dette i dag:) Og du får i såfall ekstra oppfølging, så det går bra med barnet!!
Smily84 Skrevet 8. oktober 2007 #4 Skrevet 8. oktober 2007 Jeg er også rhesus negativ, og slik jeg har forstått det er det ikke noe å bekymre seg for. Faren gjelder uansett ikke det første barnet du føder, og idag er det heller ikke farlig for de neste heller. Før i tiden var det slik at dersom du var rehsus negativ, og dannet antistoffer etter den første graviditeten, så ville dette kunne skade blodet til neste barn. Det en gjorde da var å skifte blod på barna. Idag tester de deg rett etter fødselen, og dersom du har dannet antistoffer så får du en sprøyte. Denne sprøyten hindrer kroppen i å lage antistoffene som kan skade neste barn. Så du trenger ikke bekymre deg!
ny på vei? Skrevet 8. oktober 2007 Forfatter #5 Skrevet 8. oktober 2007 takk for svar=D ble litt roligere nå.. bare fikk vite at ditten og datten kan skje, så ble jeg forvirra..
Gjest Skrevet 8. oktober 2007 #6 Skrevet 8. oktober 2007 Skjønner godt du blir forvirra, er i samme situasjon som deg, og selv om jeg fikk anti-D (?) sprøyten rett etter fødsel sist, så er jeg litt smånervøs for at jeg skal danne antistoffer likevel. Jeg er tøysete sånn (alltid bekymret for noe) Men som sagt over her følger legene så nøye med nå i dag, og hvis det skulle oppstå så er de veldig flinke til å passe på at alt går bra! Så vi er i trygge hender.
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 8. oktober 2007 #7 Skrevet 8. oktober 2007 Det tas 3 prøver i løpet av svangeskapet for å sjekke om du har dannet antistoffer. Etter fødselen tas det blod fra navlestrengen for å sjekke om barnet er Rh pos eller neg. Er barnet Rh pos får du en sprøyte innen 72 timer etter fødselen. Denne sprøyten får du uansett om du har dannet antistoffer eller ikke. Dette er for å være sikker på at det ikke blir noe krøll i neste svangerskap.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå