Gå til innhold

Man har krav på fri for å dra på jobbintervju vel???


Gjest

Anbefalte innlegg

skal på intervju på onsdag og er så glad. sjefen min ble skikkelig sur og snurt og sa det passet veldig dårlig for noen andre hadde tatt ut fri den dagen.. men herregud da! det er jo hun som ikke vil forlenge vikariatet mitt så jeg må jo få dra på intervjuer vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

er jo passe teit at man ikke får dra på intervju da når potensielle nye arbeidsgivere ringer... he he nei jeg kan ikke jeg, vi får ta det på kvelden liksom.. jeg går bare jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man krav på fri, men uten betaling altså? Så bra da. Kjekt å vite til seinere, har lurt fælt på hvordan folk gjør det der ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tror ikke du har rett på fri for å gå på intevju for en ny jobb. Det burde stått i arbeidsmiljøloven i tilfelle og der kan jeg ikke finne noe om det. Dette tror jeg er noe du må ordne i din fritid hvis ikke arbeidsgiver er grei og gir deg fri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"(3) Arbeidstaker har rett til fleksibel arbeidstid dersom dette kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for virksomheten.

 

(4) Arbeidstaker som av helsemessige, sosiale eller andre vektige velferdsgrunner har behov for å få redusert sin arbeidstid, har rett til dette dersom arbeidstidsreduksjonen kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for virksomheten. Når avtalt periode med redusert arbeidstid er over, har arbeidstaker rett til å gå tilbake til tidligere arbeidstid. Under ellers like forhold har arbeidstaker med redusert arbeidstid fortrinnsrett til å øke sin arbeidstid når stilling blir ledig i virksomheten, forutsatt at stillingen helt eller i det vesentlige er tillagt de samme arbeidsoppgavene. "

 

Om jobbintervju ligger under kravet om fleksibelarbeidstid eller sosial velferdsgrunner vet jeg ikke, men jobbintervju faller innunder disse leddene hvaertfall :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres merkelig ut for meg, men mulig det stemmer. Jeg trodde de reglene bare gjald dersom du ønsket å redusere arbeidstiden til f.eks. 80%. Uansett må det sje uten vesentlig ulempe for bedriften. Det er det jo ikke sikkert det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lenger spesifisert i arbeidsmiljøloven hva man har krav på av velferdspermisjon. Dermed er dette helt opp til arbeidsgiver, og de kan faktisk nekte å gi deg fri for å gå på jobbintervju!!

 

Hva som er en vektig velferdsgrunn er altså opp til den enkelte arbeisgiver å bestemme. Et jobbintervju kan i mange situasjoner gjøres utenfor den ordinære arbeidstiden. Og i situasjonen til Hi hadde vel arbeidsgiver også sagt at det passet dårlig den dagen frodi noen andre hadde fri - altså kan arbeidsgiver si at det er til vesentlig ulempe for bedriften at HI får fri den dagen.

 

Så arbeidsgiver har nok sitt på det tørre her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men Poamin, syns ikke du det er litt merkelig av en arbeidsgiver å nekte sin ansatt som hun ikke vil forlenge vikariatet til, å gå på intervju?

 

Greit at sikkert mange arbeisdtakere ikke tar hensyn, men i dette tilfellet forstår jeg HI veldig godt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vektige velferdsgrunner eller sosiale grunner osv er ikke opp til den ekelte arbedisgiver. Det skal UTROLIG sterke argumenter til for arb.giver å nekte noen perm med lønn utifra disse paragrafene og lovtekstene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før var det spesifisert i arbeidsmiljøloven hva som var vektige velferdsgunner. det er det ikke lenger, og ergo er det opp til arbeidsgiver hva de godkjenner som permisjosngrunner og ikke!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderingen er opp til arb.giver. Men om du leser litt i forskrifter og lovforarbeider så finner du araskt ut at det skal ekstremt gode og steke grunner til for at det kan kalles vesentlig ulempe og dermed gi den ansatte nei.

Man kan ikke bare si at det er vesentlig ulempe go sette punktum, det må begrunnes godt fra arbeidsgiversside. Arbeidstaker har sterke rettigheter her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...