LilleMamsen Skrevet 8. oktober 2007 #1 Skrevet 8. oktober 2007 Endelig kom det lille vidunderet vårt- 16 dager på overtid! Vi koser oss hjemme, og han er nå blitt 15 dager gammel. Hittil har vi fulgt hans mønster når det gjelder søvn og mat, vi har dermed hatt dager der det føles at han har ligget ved puppen hele dagen og netter som har vært likedan, men også dager med tre timer mellom mat, og netter med god søvn. Jeg lurer på når dere har begynt å innføre rutiner? Jeg har ei venninne som var sjokkert over at vi ikke hade innført leggerutiner ennå: jeg må innrømme at akkurat det har vært langt unna mine tanker disse første kaotiske ukene. Legger dere de små til faste tider hver kveld? Sovner de av seg selv i senga- eller må de bysses? (Min lille sovner som regel ved puppen, men våkner når jeg legger ham ned) Ligger de mye alene på dagtid? (Han ligger kanskje 30 min på formiddagen, men på kvelden vil han ikke ligge alene) Føler at det er han som har kontrollen, men tenkte at det skulle han få ha de første ukene. Hva er deres mening/erfaringer? Hilsen usikker førstegangs
Heli 79-har jente+ gutt Skrevet 8. oktober 2007 #2 Skrevet 8. oktober 2007 Her var det også slik de første ukene, men vi begynte å innføre litt leggerutiner når hun var ca 2 mnd. Først stell og bading på badet for å så få pupp før hun la seg. Puppet ofte hver halvannen time på kvelden før vi stelte henne da. hun sovnet ofte ved puppen og noen ganger ikke. Vi bare begynte å legge henne våken i senga hennes slik at hun kunne lære seg å sovne selv. Det gikk over over all forventning og vi har aldri hatt problem med å legge henne. Når hun sovnet ved puppen så bare løfta jeg henne opp på skulderen for å rape og da våknet hun noen ganger, men gjorde hun ikke det bare la vi henne i senga og hun sov like godt. Tror det er viktig å la de styre mating selv til å begynne med for å så prøve å få litt rutiner på det etterhvert.
Gjest Skrevet 8. oktober 2007 #3 Skrevet 8. oktober 2007 Gutten min er 6 mnd. Vi har nettop begynt med nattavvenning. Det er førstetingen vi har innført "for ham". Alt annet har han regulert selv. Fast leggetid begynte han med da han var ca 3 mnd, og la seg rundt 8. Da sovnet han selv i sengen sin, hvis vi satt på sengekanten og sang et vers eller to. Vi lot ham selv ha fullstendig kontroll første 3 mnd Etter 3 mnd begynte vi å prøve å påvirke litt Nå når han er 6 mnd har vi bestemt at han skal sove hele natten, og spise ca til samme tid hver dag. PS. Var litt slitsomt i starten, men vi syns det føltest riktig å la ham spise og sove når han hadde behov for det
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2007 #4 Skrevet 8. oktober 2007 Aldri ;-), hehe, følger hennes mønster fortsatt og hun er 5 mnd. Jeg mener det handler om å forstå hva babyen vil, ikke tvinge den til noe den ikke vil eller nekte den noe den vil. Babyer skal få mat når de ønsker og sove når de er trøtt, det er min mening.
ml86 og lille prinsen ;) Skrevet 8. oktober 2007 #5 Skrevet 8. oktober 2007 Vi begynte med litt rutiner da vi begynte med grøt. Han får grøt til samme tid hver dag og legger seg kl 19 hver dag. Ville helst at han skulle legges til 20, slik at pappaen fikk litt mer tid med han på ettermiddagene, men det gikk ikke.. Da var han potte sur og skrek helt til vi la han. Ellers styrer han det meste selv, når han vil ha pupp og når han vil sove på dagtid (varierer fra dag til dag!!)
Gjest Ut på tur Skrevet 8. oktober 2007 #6 Skrevet 8. oktober 2007 Hun er 6 uker nå. .. og hun er sjefen Vi skifter på henne på kvelden til pysj. Da vasker vi hele kroppen med klut. Vi har valgt det fremfor bad fordi det er lett å ta med Helt fra starten av har det vært mindre morsomt å være våken om natten enn om dagen. om natten prøver jeg å ha det mørkt mens jeg mater. og jeg snakker mindre med henne enn om dagen. Hun sover en økt "på" oss om kvelden, da nekter hun å ligge i senga. neste økt legger vi henne mett i senga og hun sovner som regel av seg selv da. noen ganger sovner jeg først
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå