Gå til innhold

Mannen min ønsker en kone til

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min reiste alene på ferie til hjemlandet i fjor. Siden så har han hatt kontakt med en kvinne derfra. Han sier at han en dag vil hente henne til Norge og at hun skal bli hans kone nummer 2. Jeg elsker min mann over alt på jord og jeg vet at han elsker meg og skjønner derfor ikke hvorfor han vil gjøre dette mot meg. Han sier at i hans hjemland er dette vanlig , og at alt vill ordne seg helt fint. Han vil gjøre dette dersom polygami blir tillatt i den nye ekteskapsloven.

Jeg blir usikker på min mann når han ønsker dette. Jeg har det kjempegodt med han og føler at han elsker meg , men hvorfor skal han da ønske seg en kone til? Er ikke jeg nok for han?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

herregud for en tosk!! selvfølgelig kan du ikke godta det!!

Skrevet

Det er vel bare en måte å finne ut det på?? Du får si fra at det absolutt ikke kommer på tale, og at han burde kutte kontakten med den kvinnen!

Jeg sier det samme som deg.. hvorfor i all verden skal han ønske seg en kone til når han elsker deg? Greit nok at han kommer fra et land der dette er vanlig. Det gjør også samboeren min, men han ville aldri i verden hatt to koner!

Jeg regner med at du er norsk, og når han da visste at han giftet seg med en norsk kvinne, så burde han vel også vite at dette ikke er noe norske kvinner aksepterer? Så du får be han bestemme seg! Enten vil han ha bare deg eller så får han finne noen andre, for du fortjener bedre enn å ha en mann på deling!!

Skrevet

Ville aldri akseptert det.Hvorfor ønsker han det forresten,når du er imot det?Kan jo bli komplisert det,med to sure koner.Det er ikke alle som er vant til bigami i deres kultur som aksepterer det allikevel.Kjenner fler som har skilt seg av denne årsaken(bør kanskje nevne at det hender jo også at mannen angrer seg etterpå-det er jo ikke alltid gresset er grønnere på den andre siden.)

Skrevet

Nydelig troll.

Det er dessverre små sjanser for at polygami blir tillatt i Norge sånn helt med det første.

Skrevet

Jeg håper du får rett , men endres reglene slik at polygami blir tillatt en gang i fremtiden vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Det blir en uutholdelig situasjon.I tillegg til at jeg elsker ham så har vi to små nydelige barn som gjør at det er utenkelig for meg å gå ifra han,men å vite at han elsker en annen gjør meg trist samtidig,uansett om han er gift med henne eller ikke. Jeg får på en måte følelsen av å bli brukt og lurt.

Skrevet

Utrolig stygt av en mann å oppføre seg slik mot en kvinne som mannen din gjør mot deg!

Skrevet

Jeg tror heller ikke polygami blir tillatt i Norge med det første. Det er jo ikke akkurat mange norske kvinner som ville godtatt det(ingen som jeg vet om iallfall!!)

Jeg syns det bare er slemt gjort jeg at han elsker en annen når han er gift med deg. Men du bør jo kunne stille noen krav til han! Nå er det jo faktisk deg han er gift med, og hvis han ønsker å forbli gift med deg(noe det jo virker som siden han ikke ønsker å gifte seg med henne i steden for, men i tillegg) så må han jo gjøre deg lykkelig!

Jeg skjønner du føler deg brukt/lurt. Men du får jo bare bestemme deg for hva du godtar. Hvis det ikke er ok for deg at han gifter seg med henne selv om dette en gang skulle bli lov, så må du jo gjøre det klart for han! Hvis han elsker hun andre, så kan vel dette kalles utroskap selv om han ikke har gjort noe fysisk med henne!

Jeg fortalte samboeren min om dette innlegget, og han tullet med at kanskje han også skulle skaffe seg en kone til. Men hvis han hadde vært seriøs om det, så skulle han fort fått visst hva slags valgmuligheter han da hadde hatt! Det hadde ikke blitt en dag med fred i huset om han hadde giftet seg med ei til. Jeg hadde slått til han om han så mye som hadde rørt den andre dama...!!!

Håper du finner en løsning. Jeg skjønner at det er utenkelig å gå fra han, men da må du jo få han til å respektere deg! Du kan jo ikke leve ulykkelig resten av livet bare pga barna deres skal ha foreldre som bor sammen. Barna dine kommer jo heller ikke til å bli lykkelige om ikke du er det! De merker jo lett om det er dårlig stemning i huset.

Du får stå på krava dine, og si at han må bestemme seg for om han vil ha henne eller deg! Hvis han heller vil ha henne, så har vel ikke forholdet deres så gode sjanser uansett, og hvis han vil ha deg, så må han behandle deg deretter!

Håper han tar til fornuft og setter familien sin først!!

Skrevet

Noen vil jo ha både i pose og sekk!

I Norge er det jo nesten vanlig å ha en elsker (i følge media om dagen!), så du kan jo spørre om han syns det er greit at du dater naboen!!

Skrevet

Egentlig en litt morsom tanke det der...

Hvis vi skulle tillate polygami i Norge så måtte vi jo i likestillingens navn tillate det for både menn og kvinner, lesbiske og homofile, og det gir jo muligheter for noen morsomme familiesammensetninger: A er gift med B som er gift med C og D og E, der D også er gift med A, og D og E dessuten er gift med hverandre. Jeg aner kjempemuligheter for advokater, sosionomer, psykologer og familieterapeuter som skal hjelpe folk med å holde orden på rotet.

Eller kanskje det allikevel er greiest at vi holder oss med en i slengen.

Skrevet

Vel for å *trøste* deg litt,så er det ikke lov for han å gifte seg med en annen om du ikke godtar det(skriver under på diverse papirer o.l.).

Hverken i loven eller i henhold til religionen(regner med han er muslim).

I Islam har man *lov* til å gifte seg med opptil 4 koner,med godkjenning selfølgelig fra kone nr 1.I tillegg til godkjenning fra kone nr 1,må han i tilegg ha svært mye penger,for å kunne forsørge antall koner og barn,da alle har rett på like mye.Han må også ha et hus hver til hver av konene + evt. barn,da konene faktisk ikke har lov til å bo sammen. :) :)

Ganske interessant dette her ser du.Så det er ikke bare å si at man vil gifte seg på nytt.Det skal være en svært god grunn f.eks. man kan ikke få barn,det er store vanskeligheter i forholdet osv. osv..

Skrevet

Ehm, konene kan bo sammen, dersom de ønsker det. Tror du Profeten hadde råd til hvert sitt hus? De hadde hvert sitt rom, innenfor ett område, og det er det eneste man har krav på, men om kvinnene ikke vil bo sammen, så er han pliktig til å skaffe hvert sitt hus, men dersom han ikke klarer det, kan han feks finne to andre koner, som vil dele hus, ser du forskjellen?

Alle skal ha like mye, ja, og det er også derfor det kun er anbefalt med en kone ;)

Tillatelse fra den første, er det delte meninger om!

• 2 uker senere...
Skrevet

Huff, for en kjip mann du har!

Du får si til han at det må gå begge veier isåfall...om han skal ha en kone til så kommer du og til å finne deg en annen mann. Klart det skal være likt for begge! Se hvordan han reagerer da. Hehehe. :o) Tviler på at han godtar det du.....

Og hvis han synes flerkoneri er så jævla bra så kan han dra tilbake til dit han kom fra, for slikt praktiserer vi ikke her i norge. Huff, får mark av sånne folk altså!

Tviler på at det noengang blir tillatt med polygami i Norge som han sier, men om det blir det så står jo du like fritt til å finne deg en mann til! ;o) Det har han vel ikke tenkt på?

Du sier det så bra på slutten der...hvorfor skal han ha en kone til om han elsker deg?

Skrevet

Jeg synes nesten litt synd på de mannfolkene ute i verden som har mange koner, kan nok bli slitsomt etterhvert, siden alle skal ha like mye av alt...hehe. :oP

Men er jo forferdelig egoistisk av en mann å gifte seg med flere om ikke kone nr 1 godtar det? Da har han ikke mye respekt og kjærlighet til kona si. Trodde det var slik at førstekonen måtte skrive under på papirer og godkjenne det jeg...iallefall i siviliserte land?

Uansett er jeg glad vi ikke praktiserer slik her i Norge. Jeg må ærlig innrømme at jeg synes flerkoneri er helt idiotisk. Det er noe jeg absolutt ikke forstår meg på, og jeg klarer ikke skjønne at noen kan synes det er greit. (iallefall når det ikke går begge veier. :oP )

Det var sikkert et geit tiltak i utgangspunktet, når det var underskudd på menn og kvinner ikke kunne ta vare på seg selv...men jeg synes ikke det hører hjemme i vår tid.

Men det er nå min mening! :o)

• 4 uker senere...
Skrevet

Han er nok veldig glad i deg vet du HI. Når man er fra en kultur hvor det er akseptert å ha flere koner/menn (det finnes steder en kvinne kan gifte seg med flere også) så er det ikke sett på som slemt mot kone 1 å skaffe seg kone 2. Dessuten trenger man jo ikke slutte å elske kone 1 for å ha lyst på kone 2 (bare spør alle de som har hatt elskere på si...de elsker som regel konen/mannen sin, selv om de kanskje elsker elskeren sin også). Du får ta en alvorsprat med mannen din, forklare at for deg er tanken utenkelig å skulle dele ham med noen og at du blir veldig lei deg når han har kontakt med denne andre damen, og hvis du tør miste ham eventuelt så får du si at du ikke vil akseptere det. Eller så kan du ta vrien en jeg kjenner som er gift med en muslim tok: Jeg sladrer til mamman din om du en gang tenker på kone nr 2 (han hadde begynt å prate litt om saken). Hun er muslim hun også, men ikke så ivrig på å dele.

• 1 måned senere...
Skrevet

Den sykeste påstanden jeg kan tenke meg er at det skal være slemt å elske noen. Men når vi lever i en kultur der vi oppdras/programmeres til å tro det, og til å vemmes ved bare tanken på polygami, så vi ikke selv kan finne ut av hva det er, er det jo fullt forståelig. Selv var jeg helt klar med min samboer om at det var slik jeg ville ha det, men hun var ekstremt sterkt imot det. Etter to år ombestemte hun seg, og den dag i dag har hun en annen kjæreste i tillegg til meg, og trives veldig godt med det. Det har ingenting med at jeg ikke er nok for henne. Det har med at han andre fyren også er en fin fyr, som fortjener det, og dama mi er jo en gudinne, og fortjener alt hun kan ønske seg. Det eneste jeg synes er rart er at han virker så hypp på å gjøre det på tross av din vilje. Slik jeg definerer utroskap er at man må skjule noe for sin partner, og/eller gjøre det mot deres vilje. Men vi har jo bare hørt en side av saken. Jeg kan tenke meg at han er veldig betenkt. Det er jo ikke alltid man kan velge hvem man vil elske.

Som en venn av meg sier "Monogamiet står sterkt i vårt samfunn, sterkere enn religion, sterkere enn fornuft, sterkere enn selv kjærligheten, når det tvinger oss til å velge mellom personer vi elsker".

Du skal vite at det er fullt mulig at han elsker deg, og at du er mer enn bra nok for ham, jeg snakker av erfaring. Jeg håper du vil være åpen for muligheten, men si at du kanskje vil trenge litt tid på å akseptere det, det stikker jo dypt i vår kultur, helt ned til instinktene.

Lykke til, støtter deg uansett hvilket valg du treffer! *klem*

Skrevet

Du er brukt, og du er lurt. Han elsker deg muligens, men ikke slik du vil bli elsket. Han har det komfortabelt ut fra sitt ståsted, og om han elsket deg, ville han ha visst at dette var utenkelig for deg, og droppa tanken. SLutt og unnskyld ham !

Hans kultur meg hit og dit, hva med din kultur!! DU kommer også fra en KULTUR,... er så lei av at alle unnskylder seg med at det tradisjoner fra mennenes hjemland som er skylden på dette og hint,... nå bor de her, sammen dere, og da må man finne nye veier å gå sammen! Det burde voksne mennesker forstå:)

• 1 måned senere...
Skrevet

Hei!

Jeg er gift med en muslim. Vi elsker hverandre, og har det utrolig bra sammen bare vi to. Det har blitt meg vel kjent at muslimer kan ha fire koner, og min kjære syns dette er veldig morsomt og spøke med. Noen ganger er jeg med på spøken, andre ganger blir jeg ettertenksom og lurer på hva han egentlig mener med disse fleipene, da han jo er vokst opp med at det å ha 2 koner er like ok som å ha 1.

Av og til sier han at han vil finne nr 2 den dagen han blir lei av meg, da pleier jeg å svare at den dagen han føler han har behov for noe nytt, så forsvinner iallefall det gamle. Da ler han alltid, og sier jeg trenger ikke bekymre meg for at det vil skje.

Jeg er født og oppvokst i Norge, og de siste årene har fokuset på muslimer vært någet negativt på de fleste plan. Etter jeg møtte mannen min har jeg også blitt "belært" ang. muslimske menn, hvordan de skifter lynne når de blir gift, de tar barna ved en evt. skilsmisse osv.. Så jeg forklarer min mann at disse fleipene hans gjør meg av og til usikker, da jeg ikke føler meg helt trygg og godt nok kjent med muslimsk skikk enda.

Slik jeg har forstått det på min ektemann, så må kvinnene/konene, godta/akseptere det dersom mannen vil gifte seg med flere enn en kvinne. Det vil si at han trenger din fullmakt for å kunne inngå i flere ekteskap samtidig. Det vil si at det er like mye ditt valg som hans.

Det er når slike (for de fleste nordmenn) utenkelige tema dukker opp, man virkelig får satt kjærligheten på prøve. Prøven blir vel å søke felles forståelse for hverandres følelser, lengsler og behov..

• 6 måneder senere...
Skrevet

For meg er du en vit dame med mange fordomme. Prøv i det minste

å forstå mannen din og hans kultur før bretter ut deres ekteskap på nettside

Skrevet

1 hjerte har bare plass til en,ikke 2,3 eller 4....

Skrevet

Det stemmer at kone nr 1 må godkjenne eventuelle andre giftemål, vist ikke er ekteskapet haram... slik er det bare....

• 1 måned senere...
Skrevet

WTF?

Du må være passe dust da.

Tror nok HI driter i hva du mener om henne, og hva faen har det at hun er "vit" (hvit) med saken å gjøre? Hallo...

• 9 måneder senere...
Skrevet

Et hjerte er ganske lite, og har ikke plass til et eneste menneske i seg, faktisk, men kjærligheten er uendelig. Uavhengig av kjønn kan man elske så mange man bare vil!

Skrevet

Det vil jo aldri bli snakk om flerkoneri i Norge, der likestilling er en verdi, men polygami er noe annet. Det er bare flergifte. Hva synes du om det?

• 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...