Løvemor m/Oliver08 Skrevet 7. oktober 2007 #1 Skrevet 7. oktober 2007 Hei Jeg lurer litt på dette med fastlege osv. Jeg har fastlegen min hjemme, men er nå student et godt stykke unna, og ikke anledning til å dra hjem på kontroller. Jeg skal flytte tilbake om 2 år, så har ikke lyst til å skifte fastlege. Må man gå til fastlegen under svangerskapet for å få gratis? Hva er forskjellen mellom å gå til fastlegen og å gå til en annen? Stiller man seg lenger bak i kø'en? Håper noen kan svare meg
velsignet med to Skrevet 7. oktober 2007 #2 Skrevet 7. oktober 2007 Du kan bytte fastlege til en som er mer tilgjengelig for deg nå, og likevel få tilbake din gamle når du flytter tilbake om 2 år. Når du flytter tilbake til kommunen innen 3 år, har man nemlig rett til å få tilbake den samme fastlegen.
Løvemor m/Oliver08 Skrevet 7. oktober 2007 Forfatter #3 Skrevet 7. oktober 2007 Takk, jeg får vel gjøre det Må bare spore opp en ny lege, men de finner vel en til meg på legekontoret. Lykke til med fødsel
pia_1 Skrevet 7. oktober 2007 #4 Skrevet 7. oktober 2007 Heia:-) Du trenger ikke å skifte fastlege, du kan ha den du har og heller gå til Jordmor istedet. Jeg byttet til Jordmor når jeg flyttet...
Tre_Blir_Til_FIre Skrevet 8. oktober 2007 #5 Skrevet 8. oktober 2007 på nav's nettsider kan du skifte fastlege selv:) VELDIG enkelt... Og du kan vel gjøre det opp til flere ganger om du er misfornøyd med den du får..
Løvemor m/Oliver08 Skrevet 8. oktober 2007 Forfatter #6 Skrevet 8. oktober 2007 Så jeg kan gå til jordmor alle svangerskapskontrollene? Noen som har erfaring med det? vs lege? Skal bestille første kontroll, så lurer litt jeg Hvor finner man egentlig en jordmor? sykehuset? Jeg bor i Trondheim.
pia_1 Skrevet 8. oktober 2007 #7 Skrevet 8. oktober 2007 Heia. Jeg fikk tilbud om Jordmor eller Fastlege valgte fastlege siden han kjenner meg best:-) Så flyttet jeg til Skien og tok kontakt med sykehuset her og de hjalp meg med å finne jordmor da jeg ikke ville bytte fastlege... Ta kontakt med sykehuset der du bor så hjelper de deg helt sikkert. Lykke til:) karenbr
Løvemor m/Oliver08 Skrevet 8. oktober 2007 Forfatter #8 Skrevet 8. oktober 2007 Tusen takk for svar. Har lett opp telefonnr til den nærmeste helsestasjonen her, så jeg ringer i morgen. Men det var ikke garantert at de hadde tid, så da må jeg vel ringe sykehuset
Tussa og Sofie Skrevet 8. oktober 2007 #9 Skrevet 8. oktober 2007 Når det gjelder å gå til annen lege, så blir alternativet private alm.leger eller legevakt og det koster jo dyrt ja. Så tror jeg og ville satset på jordmor ;o) Dersom det skulle vise seg at du har behov for legeundersøkelser og oppfølging kanskje du da kan få komme på sykehuset.
3 har blitt 4 Skrevet 8. oktober 2007 #10 Skrevet 8. oktober 2007 Hei.Jordmor i trondheim er ikke enkelt å få ,men prøv strindheim helsestasjon,der er de veldig behjelpelige;-)
LadyLuck & Skrevet 8. oktober 2007 #11 Skrevet 8. oktober 2007 jeg gikk kun til jordmor og ikke fastlge med nr1.
Løvemor m/Oliver08 Skrevet 8. oktober 2007 Forfatter #12 Skrevet 8. oktober 2007 Tusen takk, bor ikke så langt ifra Strindheim heller så skal prøve der ja
Løvemor m/Oliver08 Skrevet 9. oktober 2007 Forfatter #13 Skrevet 9. oktober 2007 Jordmor sa at jeg måtte til lege for å fastsette termin og få henvisning til ultralyd, så da må jeg vel innom en privatklinikk sikkert... :-/
verdensbestemamma Skrevet 9. oktober 2007 #14 Skrevet 9. oktober 2007 Et lite tips bare... i forhold til jordmor i Trondheim. Går selv på Strindheim for tiden, men jeg ringte da jeg var ca 3 mnd på vei, og det var egentlig for sent!! Samme skjedde da jeg kom flyttende hit i fjor, med to mnd igjen av svangerskapet, så fikk jeg ikke jordmor fordi jeg var kommet for langt!!!!!!!! Men det ordnet seg tilslutt, de skjønte jo at NOEN måtte følge meg opp den siste tiden. Det jeg ville si er at ring så fort du kan! Gruppene fylles fort opp. De har forøvrig (eller hadde, mulig det er ordnet nå) problemer med å få bemannet telefonen. Så de anbefalte oss å komme innom hvis vi ikke fikk tak i dem på telefon.
Løvemor m/Oliver08 Skrevet 9. oktober 2007 Forfatter #15 Skrevet 9. oktober 2007 Hei Jeg fikk en eller annen gruppe time når jeg er ca. 11-12 uker på vei (er nå rundt 7), vet ikke riktig hva det er men virket som en samling med de som har termin omtrent samme tid som meg.. Men måtte til lege først får å ta prøver etc.
verdensbestemamma Skrevet 9. oktober 2007 #16 Skrevet 9. oktober 2007 Så flott, da er du jo inne :-) Var og på sånn gruppetime, for meg var det ganske meningsløst, men for all del hyggelig å komme seg ut av huset. Ellers er alle timene som vanlig, ikke gruppe. Vi var 5-6 stk med termin samme tid, og det er klart at jeg har andre "problemstillinger" som 3. gangs enn de andre som var 1. gangs. Så jeg syntes et ble litt teit det hele. (med fare som å få hele bim på nakken, men det er nå min mening.)
Løvemor m/Oliver08 Skrevet 9. oktober 2007 Forfatter #17 Skrevet 9. oktober 2007 Da vet jeg hvertfall at jeg meldte meg på riktig, var litt usikker på om alt var gruppetimer, ble litt skeptisk. Jeg er selv førstegangs så lurer vel på en del andre ting enn de som har barn fra før. :-P Jeg tror det vil bli en grei opplevelse å ha med seg, synes ikke jeg vet noen ting jeg!
verdensbestemamma Skrevet 9. oktober 2007 #18 Skrevet 9. oktober 2007 Hadde syntes det hadde vært mye mer relevant hadde jeg vært 1. gangs:-) Men var liksom litt skuffet da jeg gikk derfra, for det kom ikke frem noe "spennende" hvis du skjønner. Men fikk min 2. blir ett år på fredag.... så har alt friskt i minne kan man si. Tror du kan glede deg, for husker fra da jeg skulle ha 1. at jeg ikke kunne få nok info ;-) Lykke til! Og får håpe du får prøve st. olavs, flott der altså! Men for neste nå så blir jeg sendt til Orkanger pga kapasiteten her i byen....snakk om skuffelse!
Løvemor m/Oliver08 Skrevet 9. oktober 2007 Forfatter #19 Skrevet 9. oktober 2007 Nei, sitter stort sett på nettet hele dagen og leser om alt som har med graviditet å gjøre ;-) Det er vel slik, vi har ikke fortalt det til noen ennå heller, så må gjøre noe for at jeg ikke skal sprekke Hvis det er til noen trøst så har jeg hørt mye positivt om Orkanger :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå