Gå til innhold

Fortenner som mangler emalje...


Anbefalte innlegg

Skrevet

sønnen vår sine fire fortenner oppe mangler emalje i midten... fra midt på tanna og ned. Ser ikke pent ut på nært hold. Har spurt ene skoletannlegen her (en gammel mann som nesten syntes jeg var teit som spurte....) og helsestasjonen - men fikk bare til svar at de kunne ikke si hvorfor, og det var jo bare melketenner... så fikk vi bare vente å se på tenna som kom etter... men det var ingen grunn til at de skulle være slik også?! Men det må jo være en grunn til at melketennene er slik... noen med erfaring? noe jeg kan forebygge med? kan han få lettere hull i fortenna? blir stedet uten emalje misfarget etterhvert?

 

er så redd folk skal tro jeg har gitt han brus og saft fra han ble født, for det ser jo ikke bra ut....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ingen spm har vært borti lignende??? dytter litt...

Skrevet

Mellomste min mangler emalje på (foreløpig) den ene fortanna si.

Han manglet ikke på melketanna,men gjør det på voksentanna som nå er på tur ut..

Jeg har vært til tannlegen med det,og fått beskjed om at vi må vente til den er kommet helt ut.Da først ser vi hvor mye av den som mangler emalje.

Når den har kommet helt ut,skal tannlegen legge over en fylling.Da blir den tilnærmet lik de andre.

Er spent på om det er kun denne ene tanna som mangler,eller om det er flere.

 

Tannlegen mente at dette bla kunne komme av hvis han hadde hatt veldig høy feber i det første leveåret.

Skrevet

Gikk du på penicillin under svangerskapet, eller tok andre medisiner? Har hørt flere dette har skjedd med som har tatt medisiner mens de gikk gravide!

Skrevet

nei, jeg gikk ikke på medisin og hadde ikke feber mens jeg var gravid.

 

Fant en case fra tannlegestudie eller noe slikt, hvor det står "når det gjelder diagnostikk av emalje/mineraliseringsforstyrrelser, er det for det første viktig å kunne skille unormal fra normal emalje. Hvis man finner unormal emalje, er det viktig å systematisk registrere forandringens beliggenhet, utseende og antall på alle involverte tenner. I tillegg må man sette kliniske funn i sammenheng med anamnese, som bør inneholde opplysnigner om

 

- for tidlig fødsel eller lav fødselsvekt

- sykdommer, spesielt febersyktommer i de 2 første leveår

- medikamenter, deriblandt fluor adm i de 2 første leverår. Her er også antibiotikabruk svært relevant, spesielt bruk at tetracycelin

- drikkevannskilde

- familieære forhold

- feilernæring og ernæringsforstyrrelser (f eks cøliaki, d-vitaminmangel) etc.

 

.... vet ikke om jeg er på villspor, men leter jo etter informasjon... sønnen vår fikk antibiotika og penicilin rett etter fødsel og i tre dager. Eneste jeg kan se som stemmer her....

 

jeg må ringe tannlegen i nabokommunen i morgen og høre om han vil se på han. uff, bekymrer meg

Skrevet

snakket med en tannlege som sa at det ikke var uvanlig..

 

ingen andre med erfaringer???

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...