Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2007 #1 Skrevet 7. oktober 2007 Har en datter fra før på 4 år med en annen, hun er ikke døpt da det var noe vi ble enige om begge to. Nå er jeg og samboeren gravid med nr 2. Han vil gjerne at barnet skal døpes, jeg synes det blir litt rart siden første ikke er det. Vet ikke helt hva vi skal gjøre. Vet at i hans familie er de veldig tradisjonelle der alle skal døpes og konfirmeres. Selv konfirmerte jeg meg borgelig, men er døpt. Jeg er ikke kristen (dømmer ingen som er det fordi!), synes at barna skal få bestemme selv når de blir store nok til det. Har lyst til å ha navnefest, der begge barna kan delta, men vet ikke helt om det blir akseptert i hans familie... Huff.. Dilemma!
=)mamsen=) Skrevet 7. oktober 2007 #2 Skrevet 7. oktober 2007 Hans familie????? Det er jo dere som foreldre som skal bestemme!!! Siden dette er et "dilemma" så ville jeg gitt valget til barnet selv. Barnet kan jo velge selv når h¤n blir gammel nok.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2007 #3 Skrevet 8. oktober 2007 Hvorfor vil samboern din døpe? Fordi det betyr mye for han fordi han er troende? Eller er det kun tradisjon? Dersom det er det første ville jeg latt han bestemme - for en kristen betyr faktisk dåpen mye! Og velg dine kamper med omhu:) Betyr det mye for deg at ungen IKKE blir døpt? Og husk at det er dere to som skal bestemme, ikke svigers!
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2007 #4 Skrevet 8. oktober 2007 vil bare si at.. d er like enkelt å melde seg ut av statskirken som å kanshe må melde seg inn i statskirken.. når evt hun/han kan velge.....men det er deres valg.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2007 #5 Skrevet 9. oktober 2007 Vel nå har vi halvveis bestemt at vi skal ha en navnefest for både førstemann og denne babyen. Kanskje litt rart siden hun er 5 år da, men jeg synes ikke det gjør noe. Jeg spurte om han ville døpe for sin tro eller for tradisjon, da sa han at det var pga tradisjon og han syntes sermonien var så fin... Må foreldrene også være utmeldt av statskirka for å ha navnefest, eller hvordan er dette?
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2007 #6 Skrevet 10. oktober 2007 Nei, navnfest er ikke knyttet til noe trossamfunn. Du kan derfor være medlem av hva som helst eller ikke noe! Det er barnets dag, så det spiller ikke noen rolle hva/hvor foreldrene er evt medlem hen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå