Gå til innhold

Noen flere med astma barn her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Broremann på 3 år har kraftig astma, og typisk nå på høsten så er det heeelllt ekstremt!! Han er fin på dagen men på natta hoster og hoster og hoster han, det beste er hvis han kaster opp, da kommer det meste av slimet, men ikke alltid han får det opp. Føler at ingen av medisinene hjelper lengre, vurderer alternativ behandling , noen som har prøvd noe? Dette går bare ikke lengre, det er ingen i huset som sover en hel natt, synes så synd på han stakkars.

Noen med gode råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får han medisiner på paraaparat? (sikkert ikkje rett skreve)

Skrevet

Skjønte ikke helt hva du mente, men han får ventoline, fluitide og singulair fast.

Skrevet

Para-apparat eller forstøverapparat er ofte mer effektive, særlig for små barn - be om time hos spesialist, slik skal dere jo ikke ha det!

Spesialisten vår har tre prinsipper: barnet skal sove godt, spise godt og leke godt. Om de ikke får oppfylt disse tre viktige "prinsippene" fungerer ikke medisineringen godt nok, og man må prøve seg fram til man finner noe som gjør susen.

Dette høres ikke godt ut for dere, dersom spesialisten er slapp kan dere gå til en ny eller foreslå å prøve forstøverapparat for hjemmebruk.

Lykke til, og en liten *klem* til deg - det gjør ofte vondt i mammahjertet når man har små astmabarn...

Skrevet

Hei!

Ja jeg har en astmagutt. Han har sliti veldig og stått på mye medisin...men det var uten kontroll og våkennetter med hoste og slim kjenner jeg desverre veldig godt til.

Vi ble etter en god stund til slutt henvist til Voksentoppen Astma og Allergisenter i Oslo. ( dit kommer det mennesker fra hele landet) det ble vår redning. De var helt fantastiske....det viste seg at han var kraftig undermedisinert..de tok masse tester og fulgte han bra opp....og det siste året har han sovet kjempebra hele natta....han fungerer helt supert! Var nede igjen på vurdering der for 2 uker siden og ble da redusert mye på medisinen så skal bli spennende å se nå. Men det er et sted jeg anbefaler på det varmeste...be om henvisning dit...der er det mennesker som virkelig kan det.

Lykke til.

Skrevet

Du forklarte spørmålet ho stilte til meg. Bra :)

To av mine tre er astmabarn.

Begge mine går på akuratt den samme medisineringen som din. (tidlegare fekk dei bricanyl, den er gått ut av produksjon, så me måtte skifta til ventoline. Må sei at den slettes ikkje er så effektiv som bricanylen, synd :( ) Til vanleg får dei medisinen på kolbe, men no har me dratt fram para-apparatet. typisk no på denne årstid at dei treng meir medisinering.

Få henvisning til spesialist.

:)

Skrevet

sønnen vår var nok noe astmatisk i fjor høst, men ikke sånn at han var ekstremt plaget. Han pep mye i pusten, men dumme meg gikk ikke til legen med han... tenkte bare det var en forkøjlelse som satt lenge i... Husker tante sa til meg "han kommer aldri til å klare å løpe opp en bakke" og det var før han lærte å gå.... stakkars.

Da han i vinter ble kjempeforkjølet tettet han helt til, var veldig astmatisk som legen sa. Fikk Bricanyl og det hjalp masse, hun vurderte astmamedisin men bricanyl hjalp heldigvis. Da forkjølelsen forsvant forsvant også astmasymptomene. Så vi er veldig spent på høsten nå, men foreløpig går det bra. Han hoster når han legger seg - hver kveld uten å være forkjølet ellers. Så vi er spent, men skal iallefall gå til legen om vi hører denne pipingen igjen....

Skrevet

Når de hoster når de legger seg er det ett typisk astma tegn.

Jeg føler ikke den medisinen vi har nå fungerer en dritt for å si det sånn. Han spesialisten vi går til prater over hodet på oss, og det tar uuueeeendelig lang tid å få komme til han. Og fastlegen har ikke peiling i det hele tatt på astma. Føler vi er alene om alt.

Ja vi har forstøver apparat, fikk til slutt grenet meg til det for snart 2 år siden. Men føler ikke det heller hjelper så mye. Mulig vi gir for lite ventoline i det eller noe, har lest oss til alt vi kan selv.

Nå var jeg akkurat oppe , han hostet og gråt. Dro ut lange slime tråder fra munnen på han stakkars. Slik kan det ikke fortsette lengre. Må nok sette hardt mot hardt, gutten blir jo sliten selv også.

Skrevet

det er fritt sykehus valg, be fastlegen om henvisning til Voksentoppen eller annen spesialist. Hvor bor dere?

Sønnen vår har allergi, og det henger jo ofte sammen med astma... så vi frykter det. Han gikk på antibiotika og penicilin i tre dager etter fødselen... og noen forskere mener jo at antibiotika bruk første året kan være årsak til astma...?

Skrevet

Kor de går til spesialist?

Høyres ut som han ikkje har effekt av medisinen sin ja. Kan være feil type medisin eller for lav dose.

Forstår deg godt, ikkje alltid lett å få hjelp i dette "velferds"landet vårt.

Det er så kjipt å måtte bruke tid og krefter på å måtte finne ut ting sjølv.

Har du ringt til legevakten når han har vore på det dårlegaste? Av og til kan det være vegen å gå for å få den hjelpen barnet treng. Virker som om ikkje leger alltid forstår kor ille det kan være om dei ikkje ser det sjølv.

Er det berre etter han har lagt seg han får anfallene? før etter legging?

Skrevet

Uff, stakkars gutten din. Gutten vår har også astma, og han har også hosta en del om natta i perioder. Var en periode vi brukte MASSE medisiner, 8 ganger om dagen fikk han. Og med en gang han begynte å hoste om natta fikk han ventoline. Du har sikkert gjort det alt, så har vel egentlig ingen råd. Få henvisning til voksentoppen av fastlegen, mamma var der med broren min og hun er veldig fornøyd.

Skrevet

før eller etter legging? -skulle det stå.

Skrevet

min gutt på 2 år har astma..har hatt d siden han fikk Rs viruset når han var 6 mnd.. han har gått på ventoline fast siden han var 10 mnd og flutide i ca 1 år..jeg merker oxo at han er ille på høsten,veldig tunpust,hoster masse og er mye våken på natta..han blir veldig sliten oxo merker jeg og irritabel..har vært så ille i d siste nå at han har mistet pusten og blitt blå...

bruker å "banke han"(høres ille ut) litt om kvelden, sånn lunge greier husker ikke helt hva d heter og da bruker d å komme en del slim..han går til barnespesialist å blir ganske godt fullt opp.men høst er en ille tid for han stakkars...

håper du får hjelp så barnet ditt slipper å slite sånn..

Skrevet

Jeg ringte legevakta nå, vi har klippekort der inne. Sambo er på tur inn nå. Vi går til spesialist på Stavanger universitets sykehus. Sikkert flinke de men hjelper ikke oss. Skal jaggu be legen henvise oss til Voksentoppen. Ringer i morgen å bestiller time hos henne. Minien på 1 år har også begynende astma. Er ikke så ille som broren, men kjenner igjen tegnene.

Regner med han får adrenalin på legevakta. Stakkars, han ville sove å ikke bli dratt ut i en bil midt på natta.

Nei, en ting er sikkert. Dette går ikke lengre. Han har vært god mer eller mindre siden påske, også er denne høsten her verre enn noensinne.

Uansett, takk for god støtte og gode råd.

Nå må jeg sove, blir vel en våkenatt til . :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...