¤MegOgMini¤ Skrevet 7. oktober 2007 #1 Skrevet 7. oktober 2007 Da har jeg fått inkallelse som vitne i retten... Men jeg aner ikke hva det er godt for.. Jeg så jo ikke hva som skjedde.. Noen som har vært i lignende situasjon?? Eksen mener jeg skal juge, så siktede blir dømt.. Men det er jo ikke akutelt. Vitne falskt er jo straffbart..
prekæs Skrevet 7. oktober 2007 #2 Skrevet 7. oktober 2007 Ganske høytidlig egentlig. Du må garantere at du skal snakke sant, og du blir gjort oppmerksom på at det er forbundet med strenge straffer og vitne falskt. Du avgir vitnemål med tiltalte tilstede og blir spurt ut av forsvarer og aktor. Du svarer ærlig, og hører ikke på eksen din:)
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2007 #3 Skrevet 7. oktober 2007 Du skriver ikke så mye om det, men det ser ut som om du har blitt innkalt som vitne for aktoratet? Det er litt rart at de som har innkalt deg ikke har forsikret seg om at du faktisk har noe å si til deres fordel, men dem om det. Mened er straffbart, så det må du ikke finne på.
¤MegOgMini¤ Skrevet 7. oktober 2007 Forfatter #4 Skrevet 7. oktober 2007 Ja jeg vet det.. men er en ubehagelig situasjon.. Det det er snakk om, er at en gjeng banket meg (blind vold), så kom jeg meg unna, og da fløy de på en annen. Men jeg var jo ikke der når han ble flydd på, og så ikke hvem som gjorde det eller hva som skjedde! Ikke vet jeg hvem disse folka er heller... Er så redd de kan bli ute etter å hevne seg. Og at noen skal tro jeg ikke tørr å si noe pga det. Men jeg så virkelig ikke hva som skjedde med han...
Gjest Skrevet 7. oktober 2007 #5 Skrevet 7. oktober 2007 Da får du si det da...-at du IKKE så hva som skjedde med ham. Værre er det ikke...er vel heller situasjonen rundt det som er "skummelt". Ikke hver dag en skal i retten...si det som det er du ) Lykke til )
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2007 #6 Skrevet 7. oktober 2007 Det høres ikke greit ut. Skjønner godt at det er ubehagelig. Du bør jo nevne dette for aktoratet hvis det er slik at du frykter for din egen sikkerhet når du skal vitne. Ellers kan du bare vitne om det du vet (nemlig om ditt angrep), og så må du satse på at det er nok til å få siktede dømt for det.
¤MegOgMini¤ Skrevet 7. oktober 2007 Forfatter #7 Skrevet 7. oktober 2007 *sukk* Ville liksom slippe å se de folka igjen... Verste jeg har opplevd og jeg sliter med det ennå (er 7måneder siden). Alt kommer tilbake nå liksom.. Uff.. men ja, jeg får vel bare si det som det er. Skal ringe politiet å høre med de, kanskje jeg kunne fått lov å vitne til dem, og slippe å stille opp i retten foran "gjerningsmennene"? Vet dere noe om det da, kan det være en mulighet??? Tusen takk for "lykke til" og svar Setter pris på det..
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2007 #8 Skrevet 7. oktober 2007 Jeg har vitnet i rettsak, og det eneste du kan og bør gjøre er å si det som er sant. Litt rart at de kaller deg inn som vitne egentlig om du ikke vet noe i saken. De burde jo hatt noen samtaler med deg først? Jeg fikk prate med en av advokatene på forhånd slik at jeg visste hva som skulle skje og hvordan det fungerte i retten. Er jo ganske "høytidlige" greier, og jeg hadde ikke peil på hva som skjedde der.
¤MegOgMini¤ Skrevet 7. oktober 2007 Forfatter #9 Skrevet 7. oktober 2007 Ja jeg var jo inne til avhør rett etter hendelsen da. Og da fikk jeg jo sagt at jeg ikke så hva som skjedde med han, nesten ikke hva som skjedde med meg, eller hvem som slo å sparket, fordi jeg besvimte ganske kjappt.. Alt dette står jo i avhøret... Jeg får bare ringe dem i morgen.. Ville heller spist sokkene mine, enn å møte de folka der igjen!! :'(
¤MegOgMini¤ Skrevet 8. oktober 2007 Forfatter #10 Skrevet 8. oktober 2007 Ringte saksbehandleren hos politiet idag. Hun forsto ikke hva som var problemet, hva jeg var redd for.. Jeg brøt sammen i gråt, får angst av å tenke på å møte de grusomme menneskene der igjen... Skal det være så vanskelig å gi et stakkars vitne (og offer) litt trygghetsfølelse? gi meg LITT beskyttelse??
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 8. oktober 2007 #11 Skrevet 8. oktober 2007 Høres rart ut at de ikke forstår du er redd. Men jeg aner ikke hvordan de vanligvis gjr det, en vet jo at de har måter å beskytte vitner i en sak. Men når det kommer til hva du skal vitne om, så dreier det seg kanskje mer om hva du vet gjengen er kapabel til, enn hva du faktisk så. Du ble overfallt, og de er kanskje ute etter å bevise at disse folkene "har for vane" å gjøre slikt. Altså, om det var en gjeng, og ett offer kan jo gjengen gjemme seg bak at de ble provosert eller gjorde det i selvforsvar. Men om man kan bevise at de på en dag banket opp to offer så stiller saken seg litt annerledes. Så du skal ikke lyve, men bekrefte det du vet.
¤MegOgMini¤ Skrevet 8. oktober 2007 Forfatter #12 Skrevet 8. oktober 2007 Sånn har jeg ikke tenkt på det.. men jeg skal høre om det er gyldig fravær om jeg får legeerklæring.. Det vet jeg at jeg får av legen min. han vet hvor mye jeg har slitt med dette, og jeg har nesten ikke sovet siden jeg fikk brevet på fredag! Leste noe om at man kan ha telefonavhør. men fikk ikke tak i politiadvokaten idag, får prøve igjen i morgen *håpe på det beste*
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2007 #13 Skrevet 9. oktober 2007 Idioti å vitne falskt. La rettferdigheten seire med sannheten. Er det tingrett eller lagmannsrett du skal i ?? Er det tingretten , så er det fem dommere som skal ta stilling til skyldspørsmålet , er det lagmannsretten så er det jury i tillegg til tre (tror jeg) dommere. I lagmannsretten må minst 7 av 10 jurymedlemmer være enig for at tiltalte skal dømmes. Deretter vil fem av disse jurymedlemmene bli trukket ut for å sammen med dommerene bestemme straffen. Når du kommer inn i rettslokalene, vil du fortelle navn, fødselsdato, sivilstand , adresse og hvor du jobber. Og så må du selvfølgelig legge ned ed på at du snakker sannferdig. Deretter setter du deg ned (på tegn fra dommeren) i vitneboksen og svarer på de spørsmålene du får. Ikke farlig i det hele tatt så lenge du snakker sant. Husk at en løgn blir fort avslørt.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2007 #15 Skrevet 9. oktober 2007 Jeg har vært i tingretten i dag, og der var vi tre dommere (en fag, to leg)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå