ღDidrikmamsenღ Skrevet 7. oktober 2007 #2 Skrevet 7. oktober 2007 Ja, lurest det ja. Pga faren med kobber i vannet som kommer fra rørene.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2007 #3 Skrevet 7. oktober 2007 trenger ikke det, men vet ikke hvor gammel er ditt barn, er hxn 3-4 mnd hadde kokt vannet ja!
ღDidrikmamsenღ Skrevet 7. oktober 2007 #4 Skrevet 7. oktober 2007 Limer inn noe jeg la inn i ett tidligere innlegg ang koking av vann jeg. Varmt vann fra springen anbefales ikke å bruke til matlaging til verken stor eller liten uansett. Pga kobberkonsentrasjon Utdrag fra lommelegen: Ifølge folkehelseinstituttet brukes kobberrør til stikkledninger og fordeling av vann inne i bygninger. Når vannet brukes jevnlig, er kobberkonsentrasjonene i vannet normalt lave (<;0,1 milligram per liter). Dersom drikkevannet har stått noen tid i ledningene vil det som regel ha betydelig høyere konsentrasjoner. Det er ikke uvanlig at kobberkonsentrasjonen i vann som har stått i ledningene over natten, er 2 til 3 milligram per liter. I nybygg tar det en tid før rørene får et innvendig belegg som beskytter mot videre korrosjon. I nye store boligkomplekser, hvor det kan være lange strekk med kobberrør, kan konsentrasjonen i kranvann være over 1 milligram per liter til enhver tid. Høye kobberkonsentrasjoner gir vannet en bitter smak. Det antas at langvarig diare hos barn i en del tilfeller kan skyldes høye konsentrasjoner av kobber i drikkevannet. Kjeler av aluminium som regelmessig brukes til oppvarming av vann, vil med tiden få et sort innvendig belegg av utfelt kobber. Det er registrert forgiftningstilfeller med kraftige brekninger i forbindelse med at slike kjeler leilighetsvis er brukt til oppvarming av sure drikker som løser opp kobberet, for eksempel ved juletider med tilberedning av gløgg. Kobber i vannet fører lett til grønn misfarging i sanitærinstallasjoner. Ved spesielt høye konsentrasjoner kan personer med lyst hår få et grønnskjær i dette ved hårvask. Temperaturen på vannet innvirker på hvor mye kobber som trekkes ut av rørene, og varmt vann trekker ut mer enn kaldt vann. For å være på den sikre siden kan man da helst bruke kaldt vann i matlagingen. Og her er ett utdrag fra babyverden.no Varmt vann fra springen? Spørsmål: Vi har en diskusjon i familien. Er det tilfelle at man trygt kan blande ut morsmelkerstatning og grøtpulver med varmt vann fra springen i stedet for å koke vannet først? Svar: Svar: Nei, jeg vil ikke anbefale at du bruker varmt vann fra springen fordi det blir oppvarmet over lengre/kortere tid i en varmtvannsbereder og blir sjelden varmere enn 60 grader. Vannet blir ofte stående i en varmtvannsbereder i timevis og kan inneholde forskjellige slaggstoffer som samler seg i bunnen. Hilsen Ebba Så fra nestle: Spørsmål: Kan jeg bruke varmt vann fra springen til grøten? Svar: Nei, det frarådes å bruke varmt vann fra springen. Grunnen er at det varme vannet kan løse opp og føre med seg visse metallavleiringer fra rørene og varmtvannstanken.
Ouagadougou Skrevet 7. oktober 2007 #5 Skrevet 7. oktober 2007 Er forskjell på å koke og varme vannet. Jeg bruker kaldt vann fra springen og varmer det opp. Men koker det ikke siden jenten min er over 6 mnd. Hs anbefalte å koke vannet til 6 mnd, jeg kokte det til hun var 7.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå