Gå til innhold

Mister jeg melka?? trenger desperat råd... =(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har de siste dagene begynt å få ut veldig mye mindre melk ved pumping, og det blir bare mindre og mindre for hver gang... =(

Har hatt bra med melk frem til nå (5,5 uke), og lillegutt har virket mett og fornøyd. Han har stort sett tatt ett bryst i gangen, så derfor har jeg pumpet litt ved siden av for å holde produksjonen oppe. Har fått ut mellom 60 og 125 ml på ca 10 min uten problemer. De siste dagene har jeg imidlertid bare fått ut ca 20 ml i gangen.... og brystet virker tomt etterpå.... når jeg venter 30-60 sek kan jeg få ut en stråle eller to til, men jeg kan jo ikke sitte å holde på sånn???

Har de siste 3 dagene lagt han tl på begge bryst ca hver 2. time (ca hver 3. - 4. på natten) + prøvd å pumpe flere ganger hver dag - spesielt på kvelden, og da gitt han opptint melk jeg har fryst tidligere. Vet at man produserer mindre melk på kveldstid - men 20 ml er jo VELDIG lite...

Noen som har gode råd eller har opplevd det samme? Merker jeg blir veldig bekymret for at han får for lite melk nå.. skal på 6 ukers kontroll på onsdag, så får jo sjekket vekta da - men er jo bare de siste dagene det har vært sånn - så er jo ikke sikkert det vises i form av dårlig vektoppgang enda!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hat det akkurat likedan... så jeg håper at det er noen som svarer:)

Skrevet

Du mister nok ikke melka... barnet er snart 6 uker, og har begynt å spise mye mye mer. Ta det bare rolig og ha troen på at du HAR melk. La barnet spise så ofte det vil, du kan godt pumpe litt etter amming for å stimulere ytterligere hvis du er komfortabel med det. I allefall om morgenen når det er litt mer melk,,og så kan du eventuelt gi dette som tilegg om kvelden når det er litt mindre melk.

Det kan ta fra noen dager til lengre tid,, så vil mengden stabilisere seg til det barnet trenger .... dette går så bra så!!!

Skrevet

At du ikke får til å pumpe så mye betyr ikke at det ikke er nok melk! Babyen er myyyyye mer effektiv til å tømme brystet enn pumpa.

Jeg sliter også av og til med å pumpe og får bare ut noen dråper enkelte ganger, men babyen klarer likevel å tømme brystet så han blir god og mett. Det er nok ikke melkemengden det er noe i veien med, men heller at utdrivingsrefleksen streiker litt under pumping.

Det har heller ikke noe særlig å si hvordan puppene føles - det er mest i de første ukene at man har spreng, etterhvert er det normalt at de føles mykere og slappere. Det betyr ikke at melken er borte.

Hvis gutten virker fornøyd, har våte bleier flere ganger i døgnet, og har fin vektoppgang, så er det ingen grunn til bekymring!

Lykke til på kontroll!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...