Gå til innhold

Kan en på 16 mnd spise reker og krabbe??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bruker mye krabbe nå på høsten, noen som vet om det er anbefalt å vente med å gi de små dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som vett?

Skrevet

sønnen min har iallefall spist reker og krabbeklør..han er snart 18 mnd

Skrevet

datteren min spiste kamskjell, scampi, reker og alt sånn fra 10 mnd. Det er vel ikke helt anbefalt, kanskje, men jeg hadde i alle fall ikke hatt betenkeligheter med å gi en på 16 mnd nesten hva det måtte være :)

Skrevet

Vet at det er mye salt i reker, jeg gir det derfor ikke til min baby på 10 mnd. Tenker at det ikke er vits å putte i de noe de ikke har så godt av når jeg heller kan putte i de ting som er godt for de...

Vet ikke hvor annerledes det er når de er 16 mnd, men tåler vel litt mer. Smake kan de vel uansett. Krabbe vet jeg ikke

Skrevet

Salt i reker? Er vel ikke mer salt i reker enn i annen mat som har bodd i sjøen?

Skrevet

Tror jeg har lest noe en eller annen plass om at det ikke er anbefalt med skalldyr før barnet er 3 år. Men kan hende jeg er på bærtur altså, lurer faktisk på dette selv og håper noen vet sikkert her inne :)

Skrevet

Eg har også lese at man ikkje bør gi barn under 3 år skalldyr, eit el. annet med allergi å gjere, trur eg.

Skrevet

Svaret er nok desverre svært så komplisert;

http://matportalen.no//Saker/1118133815.68

Påleggstypene Svolværpostei og Lofotpostei innholder fiskelever, og bør derfor heller ikke spises av kvinner i fruktbar alder og barn. Fiskelever inneholder høye nivåer av dioksiner og PCB.

Kvinner i fruktbar alder og barn bør ikke spise krabbeinnmat fra skallet. Krabbeinnmat for skallet kan inneholde høye nivåer av dioksiner og PCB. Hvitt krabbekjøtt i klør og skallhus kan imidlertid trygt spises.

Kvinner i fruktbar alder og barn bør ikke spise

* Gjedde

* Abbor over ca 25 cm

* Ørret over én kilo

* Røye over én kilo

Mer enn en gang i måneden. Disse fiskeslagenes kan inneholde høye nivåer av kvikksølv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...