Helnøtt med spire:) Skrevet 7. oktober 2007 #1 Skrevet 7. oktober 2007 Kan jeg spørre hvor mye dere har i studielån? Trenger ikke svare, men er bare jeg som er så skeptisk (fått det av faren min, han liker ikke heller det jeg kommer til å gjøre nå) Men det er ganske mange som har det ikke sant? *ei som er livredd studielån* Kan noen fortelle meg litt også hvordan det funker? Masse tusen takk for svar!!
Mille** Skrevet 7. oktober 2007 #2 Skrevet 7. oktober 2007 Jeg tok ca 150 000, samme tok mannen min, har det meste igjen å betale, men siden jeg bor langt oppi nord så får jeg nedskrevet en god del hvert år. ) Hva mener du med hvordan det funker?
Gjest Skrevet 7. oktober 2007 #3 Skrevet 7. oktober 2007 Har sagt det til deg mage ganger å at det ikke er farlig... Hvis man vil ha en utdannelse og ikke får pengene hos noen andre, må man ta studielån. Jeg betaler mye heller studielånet med lønnen fra en ok jobb enn å lide meg gjennom 40 år i en jobb jeg hater. Hadde selv ca 200 000 da jeg var ferdig å studere, men har jo nå betalt på det i 6 år og det går nedover =)
Gjest Skrevet 7. oktober 2007 #4 Skrevet 7. oktober 2007 Så godt som alle studenter mottar studielån... Så ikke vær redd for det. Som heltidsstudent får man 80 000,- i lån pr år, 40 000,- hvert semester. Mindre om man er deltidsstudent, men da regnes lånet ut i fra hvor "mye" student du er. Når du har tatt eksamener og bestått dem omgjøres inntil 16 000,- til stipend hvert halvår, hvis du følger studieprogresjonen. Etter 3 årig utdannelse har jeg nå 149 000,- i studielån å betjene. I utgangspunktet fikk jeg 240 000,- men har altså "fått tilbake" noe i form av omgjøring til stipend i forbindelse med beståtte eksamener og bestått bachelorgrad.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå