Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2007 #1 Skrevet 7. oktober 2007 Jeg ligger på matta med han og sier mamma,mamma, mamma.. også sier han "mamama" ! fortalte det til mamma, men hun bare lo og sa det er aaaltfor tidlig!.. Men både jeg og pappan hører det. Når han begynner og grine også så er det "mamamama".... :S
Gjest Skrevet 7. oktober 2007 #2 Skrevet 7. oktober 2007 min også sier mamaaaaa når han gråter Eller møømøøøaa.. Men det har han gjort siden han var 1 uke, så det er nok IKKE bevisst men veldig søtt da!
Gjest Odin ♥ Tiril_min♥ Skrevet 7. oktober 2007 #4 Skrevet 7. oktober 2007 Vet du det er godt mulig=) Gutten min var 6(!!!)mnd første gangen han sa pappa og et par dager senere mamma. Ikke mamama eller papapa som de aller fleste pleier å si/klage. Han sa pappa hver gang han så pappaen sin. Første gangen han sa pappa,satt han forann døra ut til gangen mens e var på kjøkkenet. Da høre¨r e han sier helt tydelig "Pappa",da hadde han sett pappaen sin komme hjem fra jobb og sto ute i gangen og kledde av seg:) Mamma sa han et par dager senere. Mamamama hadde han klaget og sagt leeenge,men en dag lå han i senga si og ropte mamma-etter det så sa han det hele tiden. Hs hørta oxo han sa mamma mens vi var på kontroll-og ho sa at jommen var han tidlig ute. Ho sa at han forbinder oss med mamma og pappa,og da kommer det automatisk. Noen babyer forstår det veldig tidlig og andre er nesten året og over året. Tiril er 8mnd og ho sier mamma helt klart, så her er det ikke noe tvil om hva ho mener. Og hver gang ho får mat,så sier ho nam nam,oxo om ho er veldig sulten. Mamma sier ho og ser på me mens ho krabber på gulvet,så kommer ho bort til me:) Så det er fullt mulig ja!
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2007 #5 Skrevet 7. oktober 2007 Kom ikke og fortell at 6-8 mnd gammel baby klarer å si mamma eller pappa bevisst. Det er ikke mulig. De kommer nok med lyder som ligner mamma og pappa, men det er ikke en bevisst handling. Og forresten datteren min på 2 uker har lært seg gangetabellen nå Hun er et svært begavet barn da. Synd det er bare jeg som har hørt at hun tar gangetabellen.
Gjest Odin ♥ Tiril_min♥ Skrevet 7. oktober 2007 #6 Skrevet 7. oktober 2007 Vet du hva,bryr me katten i hva en anonym sier... alle ser og hører og bemerker hva mine barn sier og har sagt-til og med helsesøster! Hører godt forskjell på mamama,dadada,papapa og skikkelig mamma og pappa! Så den diskusjonen der e bare å droppe..
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2007 #8 Skrevet 7. oktober 2007 Min sa hei og gøy da han var 4 mnd, men ikke bevist. Nå er han 6,5 mnd og har sagt mamma i 1mnd, men ikke bevist før den siste uken. Sier også nam når han spiser, mæ=melk, heia og hade, heller ikke bevist, men han sier nå det.. Var selv jeg 5,5 mnd da jeg sa mamma og pappa bevist,så det er fult mulig!!! Så ikke kom her og påstå at vi lyver... Barn er så forskjellige og utvikler seg forskjellig.. Noen er tidlig mens andre er sene.. Thats life... Og bra at barnet ditt har lært gangetabellen når hun er 2 uker. Får kjempe brukt for den når hun skal gange antall måltider osv... hun får av deg;) Hehehe
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2007 #9 Skrevet 7. oktober 2007 Til info. Når babyen er over 6 mnd starter den etterhvert å få vokallyder i bablingen.. Dette er helt normalt i forhold til utviklingen. Noen av de første lydene som lages er ma for dette er jo den letteste.. Har selv en på 7 mnd, som hele dagen flyr rundt å sier mmmmmmma mama ma paaaaaappa emm geeeeeeee.. Forresten har han sagt hei siden han var 2 mnd. MEN dette er ikke bevisste lyder for verken mamma eller pappa eller å si hei på tiltale.. men de "hermer" på en måte.. Så selv om gutten min river i buksebeinet mitt og sier mmmmm ma mma.. så må jeg nok dessverre svelge i det å bare tenke at dette ikke er noe bevisst forsøk fra hans side på å si mamma til meg. Men hans måte å lære seg å bruke stemmen sin på. Så dessverre folkens, de snakker nok ikke riktig enda!! gi dem noen måneder da kommer det .
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2007 #10 Skrevet 8. oktober 2007 Men noen barn på 6 mnd har jo hatt vokallyder en god stund allerede. Så da kan det tenkes at de har "gått videre" til å si noen ord ved 7 mnd. Har selv en baby på 7 mnd som sier mamma, pappa, hei osv. Det er ikke så lett å vite hvor grensen går for å være bevisst (2 s-er takk! "bevist" betyr noe helt annet). Meeen, når hun sier riktig ord i en sammenheng det passer, så ser det ut som om det er bevisst. For eksempel sa hun "mamma, aue" da hun dunket hodet i sengekanten, og så på meg som var i samme rommet, for over en måned siden. Det varierer vel, akkurat som motorisk utvikling? Og når det gjelder motorikk, ser man jo klart og tydelig at den ungen gjør noe mange måneder før en annen.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2007 #11 Skrevet 8. oktober 2007 Det er ikke mulig at det er bevisst. Det er veldig søtt, men så små babyer kan ikke bruke språk og lyder bevisst enda. Lyder som mamma, pappa hei og oi før 9mnd. alderen er normale variasjoner i bablingen deres.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2007 #12 Skrevet 8. oktober 2007 Virker som at noen her inne ikke tåler at andres babyer er tidligere ute enn deres egne..janteloven regjerer i hvertfall her inne,det er helt sikkert! Kjenner flere jeg som har barn som har begynnt å prate før 9 mnd,så det er mulig ja. Og som noen sier over her,så er det lett å høre forskjell på f.eks. mamma og mamama,og er lett å se om de legger mening i ordet eller ikke! Jeg har opplevd å ha en som var sent ute med mamma og pappa og en annen som var tidlig (7mnd),og det var ingen tvil om at gutten min mente mamma da han sa det!
en liten+en til! Skrevet 8. oktober 2007 #13 Skrevet 8. oktober 2007 joda, det er helt mulig. sønnen min sier mamma, pappa og takk("tatt"). Jeg kan spørre: "hvor er pappa", og da snur han seg til pappan, eller krabber til han. også sier han takk når han skal ha noe, eller får noe. Så det er fult mulig at han sier mamma:) sønnen min er 8 mnd, men begynte å si mamma når han var 6 1/2-7mnd:)
Gjest Skrevet 8. oktober 2007 #14 Skrevet 8. oktober 2007 Så klart det er mulig! :-) Fatter ikke hvordan en anonym over her kan si det er umulig, det finnes noen babyer som sier ord bevisst fra de er 6-7 mnd av, men det er ikke vanlig. Min eldste sitt første skikkelige ord var "Hade" og det sa han helt klokkeklart og tydelig fra et par dager før han var 8 måneder av kombinert med at han vinket. Når han var 8,5 mnd brukte han både "mamma" og "pappa" bevisst også + at han sa et par andre ord, han hadde et ordforråd på ca 15-20 ord/lyder (f.eks brrm-brrm for bil) når han var på 1 års kontrollen sin, det er heller ikke vanlig, men det går an fordi om :-) Barn er ulike og noen prioriterer å bruke krefter på å utvikle språket sitt slik at de snakker tidelig, andre er gjerne tidelig med å krabbe, gå osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå