Jeg har nå 2 sjefer i huset. Skrevet 6. oktober 2007 #1 Skrevet 6. oktober 2007 Har aldri gjordt det før. Hva gjør jeg? Så den ikke blir tørr.
"Frostpinnen" Skrevet 6. oktober 2007 #2 Skrevet 6. oktober 2007 Når mamma lager verdens beste kalkunmiddag så pensler hun den kjempeofte med kraften som er i stekebrettet. Kalkunen hennes er alltid saftig..
"Frostpinnen" Skrevet 6. oktober 2007 #3 Skrevet 6. oktober 2007 Ja og steketermometer er et must, men det følger som oftes med kalkunen..
Mamman til ♥ og ♥ Skrevet 6. oktober 2007 #4 Skrevet 6. oktober 2007 Her er en kjempegod "oppskrift" på nydelig, saftig kalkun! og sp fpr du en supergod saus! *Gni den inn med 4 ts salt, 2 ts salt, 1 ts løksalt. *Saften av en sitron dryppes inn i kakunen. *Sett ovnen på 200 grader. *Når kalkunen settes i ovnen skrur du ned til 150 grader.. Tilslutt i 5-10 min. med sterkere varme ellr grill(ovnsdøren på gløtt) *Pensles med margarin 4-5 ganger under stekingen. Første pensling etter ca.5 min. *Lag til 1/2 liter (eller mere, alt etter hvor mye saus du vil ha) vøske av melk og vann, 50/50. Slå over kalkunen ca hvert 15 min. Ta ut kalkunen når den er ferdig.Slå skyen i en panne. Om der er lite sky, tøm lit vann i. Kok opp. 3 store ss hvetemel + 2 dl vann(ristes i skruglass) slås i en tynn stråle i den kokende kraften under omrøring til sausen er passe tykk. ha i 1/2-1 buljongterning. Ha i litt sukkerkulør for å få passe farge(vær forsiktig så den ikke blir svart) + litt fløte. Kok opp og smak til med salt og pepper. Dette er en oppskrift min mormor brukte som er kjeeeempegod! Nå fikk jeg lyst på kalkun..mmm...
Gjest Skrevet 6. oktober 2007 #5 Skrevet 6. oktober 2007 Jeg stekte min første kalkun i romjula ifjor, og den ble suksess. Jeg øste sjyen over kalkunen hele tiden, og fikk dermed også en krispy skall utenpå. I tillegg hadde jeg stappet kalkunen med eple i båter og svisker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå