Gå til innhold

Klyster før fødselen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg fødte mitt første barn gikk alt så veldig fort så jeg rakk nesten ikke få klærne av meg på føden før jeg lå og presset. Fødselen var grei den, men noe som jeg husker som veldig uverdig og ekkelt er at når jeg presset, kom det masse avføring samtidig. Jeg la merke til at jordmor holdt en skål under baken min og så bar hun bort avføring flere ganger. Det synes jeg var fryktelig ekkelt. Jeg følte at jeg bærset på meg, og jeg var redd for at det skulle komme i berøring med babyen.

Så da jeg fødte for andre gang ba jeg om å få klyster i forkant av fødselen. Jordmors reaksjon var at hun lyste opp og sa "vil du virkelig det? Nå ble jeg glad". Hun forklarte reaksjonen sin med at nå til dags er det ikke så mange som ville ha klyster, og det var slutt på at jordmødrene spurte om de fødende ville ha det. Hennes erfaring var at uten klyster ble det mer grisete under fødselen, det kom alltid avføring når man presset, og ofte var denne avføringen veldig løs og fløt utover. Og dersom den fødende var tilstoppet med hard mage, kunne store mengder hard avføring gjøre fødselen unødvendig tung og vond.

Jeg fikk klyster og det kom ikke noe avføring under fødselen. Et annet pluss med det er at etter fødselen er det vondt å gå på do, jeg synes det er ekkelt å presse og jeg føler at alt kan løsne innvendig. For ikke å tenke på hvor vondt det gjør i stingene der man evt er sydd. Når man har tatt klyster i forkant av fødselen, går det mange dager før man får behov for å gå på do, og da er det verste over med ømhet nedentil. Så jeg er ikke i tvil nå foran min tredje fødsel; jeg skal be om å få klyster!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk for tipset! Jeg vil veldig gjerne ha klyster, men trodde jordmødrene ikke ga det lengre. Hvorfor er det mange som IKKE vil ha det??

Skrevet

Jeg ba om klyster under den første fødselen og kommer til å be om det denne gangen også. Da slapp jeg å få avføring under fødselen(ja, jeg kjente ingen ting så jeg spurte jordmoren etterpå). Alle siet at det tenker du ikke på når du er i fødsel, men det gjorde jeg.

Skrevet

Jeg fikk klyster første gang. Andre gang fikk jeg det ikke og rakk ikke tenke på det engang. Heldigvis kom det ikke noe avføring. Denne gangen skal jeg skrive det ned slik at jeg husker å be om det. Godt å slippe å tenke på det under fødselen - og etterpå som du sier. Selv om "alle" sier ast det er helt normalt osv, så føles det sikkert ikke særlig hyggelig om det skjer noe sånt. Bra at du minte meg på det!

Skrevet

Kan huske at jeg fikk det første fødselen min (-89). Da var det ikke spm om noe annet. Da jeg fødte for snart 2 år siden, fikk jeg det ikke, men det kom ikke noe avføring - heldigvis. Tenkte faktisk ikke over det. Men tror nok jeg og ville foretrekke det, dersom det er mulighet for å "gjøre på seg" under fødselen. Og som du sier - da slipper man å tenke på det etter fødselen :)

Skrevet

Fikk det første gangen også i 1995 og skal ha det nå også. En fordel med det er jo at riene tar seg opp voldsomt etter man har fått det så det går litt kjappere. Før klyster 5 min mellom og eter 2 min mellom.

Skrevet

hei,tusen takk for tipset,jeg er ikke norsk og viste ikke at man må be om klyster selv,det er normalt å gjøre i mitt land uansett hvor naturlig det er for den fødende å bæsje på seg.og helt enig at mest sansynlig man ikke trenger å løpe på do rett etter fødsel når det gjør ganske vondt!

Skrevet

Ååå, ja gjett om jeg skal be om klyster...!

Det er det eneste jeg har bestemt omkring fødsel, hehe...

Skrevet

Ja dette er nemlig den eneste grunnen (foreløpig) :) til at jeg gruer meg til fødselen. Så pratet jeg med en venninne her om dagen og hun hadde hørt at man revner lettere hvis man tar klyster. Hvorfor i alle dager det skulle ha noen innvirkning på revning vet jeg ikke, men hun sa bare det hun hadde hørt :) Noen flere som har hørt dette? er jo sikkert bare tullete.

jeg har nemelig sagt at i ca uke 35 skal jeg gå til innkjøp av noen doser med klyster som jeg har liggende i tilfelle ting skulle skje hjemme ganske raskt :P

Jeg skal nok be om klyster, men likte ikke dette ryktet om revning..

Skrevet

Når vi var på omvisning på føden fikk vi beskjed om at vi kunne få ta klyster når vi kom inn. Dette ville gjøre det lettere for ungen å komme ut fordi det var større plass for den å komme seg nedover. I tillegg sa hun at det var greit å gå på do hver time inder riene for at blæren ikke skulle ta så stor plass... Jeg spurte om jeg kunne ta klyster hjemme før jeg kom til sykehuset men det anbefalte hun ikke..

Skrevet

Jeg fikk heller ikke klyster første fødsel og syns det var ganske ekkelt når det kom litt avføring. Skla også spørre om det denne gangen, de nevnte det ikke, og som uvitende førstegangs fødende ante jo ikke jeg at det kom avføring også...

Er det vond med klyster? Hvordan gjør de det?

Gjest Lenchen med jente i magen
Skrevet

De spruter klyster inn i endetarmen din ved hjelp av en flaske. Så skal man knipe igjen i ca 5 min, og deretter gå på do. Da kommer ALT ut!! Hehe, men bedre det kommer på do enn under pressriene :)

Skrevet

Ok, takk for tipset..da skal jeg bruke klyster!

jeg bare lurer på èn ting - hvordan setter man klyster?

Jeg jobber på sykehjem, da bruker vi microlax, nesten som klyster.da sprøyter vi inn noe veskeliknende i rompa på pasientene.. er det slik det fungerer med klyster også?

Gjest Lenchen med jente i magen
Skrevet

Ja, det er det.

Skrevet

Jeg har fått utlevert posen med klyster og ordnet opp selv begge gangene. Ved første fødsel fikk jeg tilbud, andre gang ba jeg om det selv.

Ikke noe bæsjing under fødsel på meg. Greit å få tømt seg...

Skrevet

Tusen takk folkens for all informasjon!!!!

Jeg visste ikke hvordan klyster ble satt og var redd for å få det sist...Så jeg satt på do fra riene begynte...Ble tom heldigvis. Men da vet jeg at klyster er et klart alternativ denne gangen!

Et tips jeg fikk av en venninne: Be om et håndkle vridd opp i varmt vann. Sett deg på det. Jeg følte jeg fikk kontroll over anal, og bekymringer over at noe skulle komme ut der slapp jeg! I og med en fødsel føles ut som om alt kommer ut av rompa, så hjalp det meg å vite hvor anal var.

Skrevet

Har lyst til å ta klyster før fødsel, men kan man gjøre det selv? Evt hjemme rett før man drar? Vet det høres sært ut, men liker ikke at andre skal opp i rompa mi... (likegladsprøyta de ga de gangene jeg har operert har jeg gruet meg til mer enn slve operasjonene... Litt sær der...) Hva slags middel bruker man og hvordan virker det? Virker det raskt? Noe jeg kan kjøpe reseptfritt?

Skrevet

På levanger brukte de grønnsåpe og vann utblandet i 1 liters pose, så trykker de det inn, så måtte jeg molde det inne i 5 minutter. Blir nesten som tarmskylling det istedet for ett lite microlax hehe. Jeg sa stopp på 1/2 literen for da følte jeg meg aldeles full, men det satte fart på alt det ja :-)

Vil ha grønnsåpeklyx nå også, så jeg håper de fortsatt bruker det :-)

Skrevet

Av alle ting er dette det jeg gruer meg mest til når det gjelder å føde! Jeg trodde man fikk tilbud på klyster, og "ordnet opp" i dette selv? Skal virkelig sykepleieren stå å sprute veske opp i rumpa mi? Er ikke dette litt ubehaglig da? Hehe.

Er det ingen mulighet for at jeg kan sprute dette opp selv HJEMME når jeg kjenner noe er på gang? For hvis sykepleieren skal gjøre den jobben så velger jeg heller å bæsje meg ut....HMM..

Skrevet

Så du vil heller bæsje deg ut slik at jordmoren og mannen din kjenner dritlukta fremfor at hun kommer inn i 1 min setter klyster og går ut og du får sitte på do å drite, jaja sier jeg bare vær sin lyst hehe.

Skrevet

Har man mulighet til å sette klyster selv? *lurer*

Skrevet

Vet man får kjøpt mini klyx på apoteket så går ut ifra det, men hør med jordmor for å være sikker du.

Skrevet

Jeg lurer på en ting..

Kan det hende at jeg bæsjer på meg, mens de fyller meg opp med klyster? Dette er noe jeg vil ta, men er så reddd for å drite på meg.

Skrevet

Jeg fikk klyster på sykehuset for å få magen i gang noen dager etter keisersnitt- og da gjorde jeg det selv på sykehusets toalett.

Kan ikke forstå annet enn at man må kunne gjøre dette selv hvis du ønsker det.

Skrevet

Du kjenner godt selv hvor lenge du klarer å holde igjen. Og det er ingen fare mens de setter det inn. Det er så mye som skal inn at ingenting får kommet ut akkurat da;) Neida, det er mye greiere enn det høres ut som! Selv har jeg fått en gang i forbindelse med akutt operasjon, og satte selv. Jeg klarte ikke alt, for da var det fullt, følte jeg. Klarte heller ikke å holde på det i 5 minutter. Men det gikk veldig greit alikevel, jeg var tom jeg!

Jeg har satt klyster på mange andre, derav unge folk, på jobb. Husk at det er de ansattes jobb, og for dem er det helt naturlig. Det er ikke så ille som man skulle tro. Men selvfølgelig kan man sette det selv, hvis man vil det! Ingen kan tvinge deg til noe du ikke vil:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...