Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynner å bli litt bekymret. Får ikke ned feberen hans. Vanligvis når han har feber er allemenntilstanden fortsatt god, men det er den ikke nå. Han er slapp og sliten, trøtt, men sover lite (har ikke sovet i natt). Blnk i øynene stakkar liten. Får så vondt av han. Han tok MMR vaksinen på mandag. Blir de så dårlige av denne? Bør jeg kontakte legevakten?

Glad for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke så uvanlig å bli småsyk av denne vaksinen, men ikke så ille... etter et par dager med høy feber og slapphet ville jeg nok tatt en tur til legen. God bedring ønskes:)

Skrevet

min reagerte lite på mmr, men de kan visstnok få reaksjon ca 7 dager etter at de tok den. Fikk beskjed av hs at jeg ikke trengte å kontakte lege med mindre almenntilstanden ble dårlig el jeg var i tvil. Det kan ikke være 4. barnesykdom da? Høy feber i tre dager, så feberfri med utslett.

Som regel går de etter almenntilstanden når de vurderer de små. Kan du ikke ta en tlf til legevakten da? Jeg gjorde det en gang min hadde høy feber, og fikk råd der (gikk ned med en paracet). Du trenger ikke føle deg hysterisk, du kjenner best ditt barn og hvis han er slapp og ikke spiser el drikker særlig kan det være grunn til at de kan se på ham.

God bedring til den lille tassen:-)

Skrevet

Datteren vår lå på sofaen og orket ikke å røre på seg. Hun hadde nesten 40 i feber. Vi var på vei til legevakten, men forsøkte paracetamol med jordbærsmak først. En halv time senere var feberen gått ned, og hun løp rundt på gulvet. Hun hadde feber i 3 dager før hun fikk utslett den fjerde dagen som heldigvis ikke klødde. (Mao. den fjerde barnesykdom.) Det er alltid lurt å ringe legevakten for å drøfte hva man bør gjøre, ofte kan man få gode tips pr. telefon slik at man ikke trenger å møte opp.

Skrevet

Hei

Det viktige er at du får god kontakt med ham, at han drikker og tisser. Hvis feberen ikke går ned med paracet bør du forsøke å kle av ham, eventuelt legge våte kluter på pannen og/eller brystet. Kan også dusje ham i ikke så varmt vann så han blir avkjølt. Veldig høy feber kan gi feberkramper, så er temperaturen opp mot 40 bør han avkjøles. Se at han beveger nakken normalt og at han ikke har utslett som ikke kan avblekes(trykk på det, så blekner det men kommer fort tilbake, da er det ikke farlig, mørke prikkerf/lekker som ikke blekes kan være mer alvorlig). Tre dager med høy feber er greit, men varer det lengre kan det være greit med legetur i tilfelle han har en bakterieinfeksjon som han trenger antibiotika for.

Lege

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...