Lillemor te to tette Skrevet 6. oktober 2007 #1 Skrevet 6. oktober 2007 var hos legen i går, og ser på skjemaet mitt at han har skrevet opp blodprosent på 11, men han kommenterte det ikke... Er ikke det lavt? noen som vet hva som er vanlig, og noe jeg kan gjøre for at det skal bli bedre??
skatt i magen:) Skrevet 6. oktober 2007 #2 Skrevet 6. oktober 2007 Jeg hade en blodprosent på 10,8 sist jeg var hos legen, men hun sa ingenting om dette. da jeg kom til jordmor sa hun at jeg godt kunne ta litt jern (hemofer), siden jeg snart skulle føde og amme var det best at den ikke var så lav. Jeg tok en tabelett morgen og kveld sammen med appelsinjuice, og uka etter var den gått opp til 11,2.
jegersåglad Skrevet 6. oktober 2007 #3 Skrevet 6. oktober 2007 hmm det var rart,jeg var hos legen for to dager siden og da hadde jeg en blod prosent på 10.7 og i følge legen så var det veldig lavt,fikk streng beskjed om å gå å kjøpe meg jern tabletter med en gang.. hemofer heter de og må ta to om dagen.fås kjøpt på butikken:)ellers så er det mye jern i brokkoli og leverpostei:)
tobylina Skrevet 6. oktober 2007 #4 Skrevet 6. oktober 2007 10,7 er ikke spesielt lavt ved graviditet. Ikke det at jeg skal rakke ned på legens mening...men det hørtes litt dramatisk ut å nærmest løpe til butikken etter jern.. 11 er helt ok i svangerskap. Det vanlige er at man går ned til 10-11 for så å øke igjen mot slutten til 11-12. Men det er jo greit å ta jerntabletter med en blodprosent på 10. Jeg er sykepleier og finner ikke opp dette svaret, bare så det er sagt :-)
lillemor og lillebror Skrevet 6. oktober 2007 #5 Skrevet 6. oktober 2007 Min har ligget på 10,7 og jeg har fått beskjed om at jeg ikke trenger begynne på jern. Gravide skal ha litt lavere blodprosent enn ikke graivde... Er ikke lav før den er under 10,0
jegersåglad Skrevet 6. oktober 2007 #6 Skrevet 6. oktober 2007 he he da har jeg nok en litt hysterisk lege da,fikk inntrykk at det var SVÆRT lavt..men da vet jeg at jeg ihvertfall ikke trenger å bekymre meg noe mer om det:)ble jo nesten litt skremt jo.
mylittleangel2♥Gravid♥ Skrevet 6. oktober 2007 #7 Skrevet 6. oktober 2007 jeg var hos lege igår og har en blodprosent på 8,3 nå. har tatt jern i snart to mnd men har lagt på 8,3 - 9,6 mens jeg har gått på jern.var normal verdi da jeg begynte svangerskapet 12,3. har visst jernmangelanemi. blir jo spennende å se hvordan det vil lbi etterpå.
Lillemor te to tette Skrevet 6. oktober 2007 Forfatter #8 Skrevet 6. oktober 2007 takk for gode svar, da tror jeg at jeg ikke løper og kjøper jern, men kanskje en skive eller to med leverpostei :-)
de tre bukkenebruse Skrevet 6. oktober 2007 #9 Skrevet 6. oktober 2007 blodprosenten min har ligget på 11-13 legen min sa at viss den var rundt 10 så var ikke det farlig heller, men var den under så måtte jeg ta jerntilskudd, var 2 uker etterpå pgav at jeg ikke var helt i form og mye trøtt,da var blodprosenten 9,2 da måtte jeg ta jerntilskudd så nå skal jeg ta jern i to uker før jeg skal måle det på nytt:)
Lillemor te to tette Skrevet 6. oktober 2007 Forfatter #10 Skrevet 6. oktober 2007 må man ha legetime for å få målt det, eller går det an å stikke innom laboratoriet tror du?
-oOOOStorken AirlineOOOo- Skrevet 6. oktober 2007 #11 Skrevet 6. oktober 2007 for å måle blodprosenten trenger du ikke legetime, bare stikk innom labratoriumet... jeg fikk beskjed at blodprosenten hos en gravid kvinne burde ligge mellom 11 og 15.. jeg hadde sist 13,7, noe som tilsa ca 91%
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2007 #12 Skrevet 6. oktober 2007 har ogsålitt over 11 og får høre at det er perfekt for en gravid.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2007 #13 Skrevet 6. oktober 2007 Jeg har ligget på 13-14,2 hele tiden, men vet ikke hvorfor det er såpass høyt. Slitt med jernmangel før jeg ble gravid så synes det er litt underlig. Fikk beskjed om å spise grønne grønnsaker og drikke juice ved min første kontroll. Jeg har tatt omega 3 gjennom hele svangerskapet så kanskje det er grunnen til at blodprosenten holder seg høyt oppe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå