Stratos med 3 barn Skrevet 6. oktober 2007 #1 Skrevet 6. oktober 2007 Det har jeg og jeg kan ikke se noen positive sider ved stoffet. Jeg kan heller ikke se at det er det "samme som" eller bedre enn alkohol! Dere som er pro hasjis, har dere vokst opp med foreldre som brukte det innimellom? Jeg bare lurer, for jeg er nesten helt sikker på at om du spør hvilket som helst barn i dette landet som har vokst opp som meg, om de er for legalisering/bruk etc, svarer de nok nei.... Og bare for å ha sakt det; alkoholmissbruk var også endel av min oppveskt og tro det eller ei, men jeg har et helt annet forhold til alkohol og syntes faktisk det var å foretrekke som liten!
meg & to små vampyrer Skrevet 6. oktober 2007 #2 Skrevet 6. oktober 2007 Regner med/vet det ja. Snakk om person med stort begrep om moderasjon, da. Det var ikke noe som forringet min barndom akkurat da- Men stikkordet her var MODERASJON.
Stratos med 3 barn Skrevet 6. oktober 2007 Forfatter #3 Skrevet 6. oktober 2007 Det er bare så rart med det for når jeg tar det opp med de det gjelder sier de at det ikke var SÅ ofte. De vil nok kalle det moderat forbruk, men der er ikke jeg og min bror enig! Så, hvem har rett????
meg & to små vampyrer Skrevet 6. oktober 2007 #4 Skrevet 6. oktober 2007 Jeg vetjo ikke hvordan det var hos deg, Stratos. Jeg kan jo bare svare for det jeg har opplevd. Men klart barns opplevelse av usikkerhet og utrygghet burde jo være en indikasjon på om det var for ofte/moderat bruk eller ikke.
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 6. oktober 2007 #5 Skrevet 6. oktober 2007 Jeg kan ikke se at dine foreldres rusmiddelmisbruk skal være relevant.
Gjest ->>- Skrevet 6. oktober 2007 #6 Skrevet 6. oktober 2007 Ja, det har jeg. Begge mine foreldre brukte og bruker cannabisbaserte rusmidler, uten at jeg vil beskrive deres bruk som misbruk verken nå eller tidligere. Jeg er fremdeles for legalisering.
TurangaLeela Skrevet 6. oktober 2007 #7 Skrevet 6. oktober 2007 Jeg har ikke, men kjenner flere. Hun ene røyker selv, selv om hun har fått barn, sier hun bare røyker når hun har barnefri, men jeg tviler litt på det.. Hun andre røyker ikke selv.
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 6. oktober 2007 #8 Skrevet 6. oktober 2007 vel, det kunne ikke falle meg inn å bli full eller rusa forran ungen min. Synes det er et feilgrep i seg selv, og synes det har lite med legaliseringsdebatten hva dine foreldre gjorde rundt deg og din bror. Spør man barn generellt så synes det faktisk voskne blir ganske dumme og rare etter bare et par øl og at de vil at foreldrene ikke skal bli "anderledes" på hytta, på fest, hjemme, på camping, ferie osv..der det gjerne er sånn at foreldre tar seg noen øl forran barna.
Stratos med 3 barn Skrevet 6. oktober 2007 Forfatter #9 Skrevet 6. oktober 2007 Vel, jeg synes at hva barna synes om foreldrenes/voksenes bruk/missbruk av alkohol/narkotiske stoffer så visst har noe med legaliseringsdebatten å gjøre! Oppfatningen til de som står rundt må være tellende, ikke bare oppfatningen til den som bruker det. Det kan hende at det var noe spesielt hjemme hos oss, men jeg kan ikke forstå at det skulle være det (i forhold til andre steder hvor foreldrene har nytt hasj). Vi oppdaget det forholdsvis sent og var på den tiden veldig bevisst på ulovlige stoffer, skadevirkning osv. Våre foreldre fikk et realt forklaringsproblem når de hadde snakket så mye stykt om dette stoffet (og andre stoffer) og hjulpet oss med lekser osv om emnet. Jeg for min del tror jeg mistet bortimot all respekt den dagen! Dessuten bekymret vi oss for om de skulle bli tatt av politiet, om det befant seg masse i huset, om vi ville få problemer med politiet dersom de kom, om alle andre visste bare ikke vi, om vi hadde sitti på i bil mens rusen fremdeles hang i osv osv..... Vi visste heller aldri helt sikkert om de var ruset eller ikke. Vel, nå gjelder forholdet kun min stefar, men jeg holder min mor like ansvarlig idet hun forsvarte bruken hans og hadde visst om det hele tiden. Hun er i mine øyne, om mulig, enda dummere enn stefaren min! Men iom flere synes det er så greit, så håper jeg dere er åpne ovenfor ungene deres om dette og spør de når de blir voksene nok om hva de egentlig synes om det!
Gjest ->>- Skrevet 6. oktober 2007 #10 Skrevet 6. oktober 2007 Øh ... med andre ord var hovedproblemene i ditt barndomshjem at du ikke visste når/om de var ruset, at du var redd for at de skulle bli arrestert for kriminelle handlinger og at de gjorde noe annet enn de sa? Ingen av delene er et must ved cannabisbruk. Personlig benytter jeg cannabis bare steder det er lovlig. Det ville ikke falle meg inn å si en annen mening om stoffet til ungene mine enn til andre. Det ville heller ikke falle meg inn å være ruset i samvær med ungene mine, og det burde vel i grunn være en selvfølge enten man foretrekker cannabis, alkohol eller andre rusmidler. At dine foreldre hadde et uavklart forhold til rusmidler er neppe relevant for en debatt om stoffene som sådanne.
Stratos med 3 barn Skrevet 6. oktober 2007 Forfatter #11 Skrevet 6. oktober 2007 Nei, det var ikke mitt største problem og hvor barnslig er det ikke å parere med en slik uttalelse??? Herre min!!! Skulle tro det var enkelt å se slike bekymringer fra et barns side, men nei....*rister på hode* Jeg gir meg ende over.... Et hvert forsøk på å prate med hasjbrukere om bruken er helt fånyttes! Men lykke til med bruken dere og oppdragelsen!
Gjest ->>- Skrevet 6. oktober 2007 #12 Skrevet 6. oktober 2007 Sheesh. Største problemet ved cannabisbruken deres da, jeg trodde det var rimelig implisitt her at det var det vi debatterte. Dine foreldre misbrukte åpenbart rusmidler, dersom det var grunn for ungene til å være redde for at de skulle være ruset i omgang med dem etc. - men man kan fint benytte seg av cannabis uten å misbruke det, imho. Selvsagt er det enkelt å se slike bekymringer som du hadde fra et barns side, og like selvsagt behøver det ikke være slik i et hjem selv om foreldrene er tilhengere av å legalisere cannabispreparater. Det er like selvsagt som at foreldre ikke bør bruke alkohol i samvær med ungene, hjemmebrenne, fyllekjøre osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå